Tetamu Rindu

Tuesday 7 May 2019

Bayang - Bab 3 -

KAU nak ke mana ni, Syad? Kau tak sihat lagi kan. Kau lupa ke apa yang Inspektor Fariz pesan semalam? Selagi penceroboh tu belum ditangkap, nyawa kau masih dalam bahaya.” Bebel Rafi sewaktu melihat Syadi menyelak selimut dan mula menyarung seliparnya.
“Aku bukan nak ke mana-mana pun. Kau cakap ada wartawan tunggu kat bawah kan? Aku nak jumpa dia orang. Aku kena terangkan keadaan sebenar. Aku terpaksa cancel banyak event disebabkan kes ni. Takkan kau nak biarkan dia orang tertanya-tanya keadaan aku.” Balas Syadi sambil duduk di birai katil. Mengharap pengertian daripada pengurus merangkap sahabat baiknya itu.
Rafi melepaskan keluhan pendek.
“Ya, aku tahu kau risaukan pandangan orang tentang kau. Tapi biar aku yang jelaskan kepada wartawan keadaan kau. Sekarang ni kesihatan dan keselamatan kau lebih utama.” Tambah Rafi lagi tidak mahu mengalah dengan kedegilan Syadi.
Syadi tersenyum kelat. Walaupun peristiwa pahit itu masih tergambar jelas di fikirannya saat ini tetapi itu bukan alasan untuk dia berpeluk tubuh. Masih banyak kerja yang perlu dilakukannya. Dia percaya, pihak berkuasa tidak akan tinggal diam dengan perkara ini.
“Aku tahu. Tapi peminat aku lagi penting.” Jawabnya ringkas. Dia bersiap-siap untuk bangun. Dengan wajah yang berkerut, dia cuba mengatur langkah.
“Ya, peminat kau lagi penting. Tapi kalau peminat kau tahu keadaan kau teruk macam ni lagilah mereka tu akan risau. Macam mana kalau orang yang serang kau tu tiba-tiba serang kau dekat public? Kau tak risau? Kau tak kesah?” Soal Rafi bertalu-talu.
“Aku risau. Tapi kau ada kan?” Balas Syadi sambil tersengih.
Rafi menjeling.
“Aku serius ni, Syad. Aku risau macam nak mati bila nampak kau kena pukul semalam tau. Paling aku kesal, bila orang yang serang kau terlepas macam tu aje. Apa kata kalau kita ikut je saranan Inspektor Fariz semalam,” ujar Rafi sambil mengetuk-ngetuk dagunya.
Dahi Syadi berkerut. Cuba mengingati kembali saranan Inspektor Fariz yang dikatakan oleh Rafi. Namun, fikirannya hanya menayangkan saat tubuhnya disepak dan diterajang oleh lelaki misteri itu. Cepat-cepat Syadi menggelengkan kepala.
“Inspektor Fariz cakap apa? Aku tak ingat.” Jujur Syadi.
“Dia cadangkan kau upah pengawal peribadi untuk jaga kau sementara kes ni dalam siasatan. Kita tak tahu apa yang bakal jadi, kita tak dapat ramal tindak tanduk lelaki misteri tu. Entah-entah dia memang berdendam dengan kau. Dia cuma cari peluang untuk cabut nyawa kau, sekurang-kurangnya bila ada pengawal peribadi, boleh jaga kau dua puluh empat jam.” Rafi memberi pendapat.
Syadi terduduk kembali di birai katil. Otaknya ligat memikirkan kata-kata Rafi.
“Kau tak rasa itu terlalu menarik perhatian ke? Semua orang akan tahu kes ni. Kau tak rasa itu akan cetuskan kontroversi?” Soal Syadi lagi.
“Aku rasa tak ada yang salahnya. Kau cuma nak lindungi nyawa kau sendiri. Keselamatan kau paling utama sekarang ni. Kau tak boleh leka apatah lagi jadual kau padat untuk sebulan dua bulan ni. Aku rasa bila kau upah pengawal peribadi, lelaki misteri tu pun tak berani nak dekat. Alah, bukan untuk selama-lamanya pun. Kau upahlah sampai kes ni selesai.” Terang Rafi.
Hmmm….” Syadi menggumam. Dia membalas pandangan Rafi yang kelihatan bersungguh. Dia mengherotkan bibirnya ke kiri dan kanan. Tanda dia sedang berfikir.
“Tapi kau tahu kan aku macam mana? Aku susah nak bergaul dengan orang baru. Inikan pula orang tu nak kena jaga aku 24 jam. Aku rasa itu bukan jalan yang terbaik. Aku tak selesa.” Putus Syadi sambil menggelengkan kepala.
Rafi melepaskan keluhan berat. Dia menjatuhkan kepala.
“Untuk sementara je, Syad. Bukan selama-lamanya.” Ujar Rafi cuba menyakinkan Syadi. Dia membuntuti langkah kaki Syadi yang mula bergerak menuju ke pintu.
Syadi menggelengkan kepala. Tanda tidak setuju. Pintu bilik itu dikuak perlahan.
“Kau kenal aku kan? Aku memang susah nak sesuaikan diri dengan orang baru. Kalau ada pengawal, sah-sah pengawal tu kena tinggal sekali dengan aku. Eiii… Aku tak dapat bayangkan. Boleh sesak nafas aku.” Ujar Syadi tanpa menghiraukan rayuan Rafi.
Dia meneruskan langkah dengan kaki yang terhincut-hincut. Sakit dan sengal masih lagi terasa tetapi dia tetap gagahkan diri untuk melangkah. Namun, saat kakinya ingin melangkah keluar dari bilik, secara tiba-tiba kakinya terpijak sesuatu yang keras di atas lantai. Hampir saja dia terjatuh tetapi dia sempat memaut pada sisi pintu.
“Syad! Kenapa kau ni?” Soal Rafi cemas apabila melihat langkah Syadi yang sumbang. Cepat-cepat dia memaut bahu Syadi.
“Aku okeylah. Aku terpijak benda atas lantai ni. Cuba kau tengok apa tu.” Ujar Syadi lalu melarikan kakinya. Dia tidak dapat menundukkan badannya kerana pinggangnya pasti terasa sakit setiap kali dia ingin menunduk.
Rafi hanya menurut. Dia mencapai satu kad berbentuk segi empat yang mana di hujungnya terikat dengan tali yang panjang. Nampak seperti kad pekerja. Rafi membelek-belek kad tersebut dengan wajah yang berkerut.
“Kad kerja siapa pula yang terjatuh ni? Mesti tuan dia tengah cari sekarang.” Omel Rafi sambil membaca satu per satu maklumat yang tertera di kad tersebut.
“Kad doktor ke jururawat?” Soal Syadi cuba mengintai kad tersebut.
“Bukan kakitangan hospital ni. Ni kad kerja… Kejap aku tengok,” ujar Rafi lalu melangkah beriringan dengan Syadi.
Syadi hanya membiarkan Rafi meneliti kad kerja yang tercicir itu. Sedangkan saat ini fokus Syadi lebih kepada dirinya sendiri. Dia cuba melangkah perlahan yang mungkin kerana kesan dipijak masih terasa di segenap kakinya. Nasib tak patah. Fikir Syadi.
“Oh, ni kad kerja pengawal peribadi, bukan kakitangan hospital ni.” Suara Rafi memecah lamunan Syadi. Syadi berpaling sejenak.
“Pengawal peribadi?” soalnya dengan dahi yang berkerut.
Rafi mengangguk pantas.
“Di hospital ni kau tak payah pelik. Memang ramai VIP yang gunakan khidmat pengawal peribadi. Tapi ni baru pertama kali aku nampak pengawal peribadi perempuan…” ujar Rafi lagi.
Syadi tidak menunjukkan sebarang reaksi.
“Mungkin orang yang upah pengawal peribadi tu pun perempuan. Sebab itulah dia gunakan khidmat pengawal peribadi perempuan. Aku rasa lebih baik kau pulangkan kad tu dekat kaunter. Mana tahu pemilik dia tengah cari sekarang ni.” Ujar Syadi lagi.
Rafi menganggukkan kepala.
“Okey. Nanti aku pulangkan. Tapi nama perempuan ni cantiklah. Ainan Yusra.” Ucap Rafi tiba-tiba. Dia tersenyum apabila menyebut sebaris nama itu.
Sebaik saja selesai Rafi bersuara, langkah Syadi terbejat. Dia kaku di tengah jalan. Nama yang disebut oleh Rafi terngiang-ngiang di telinganya. Aku tak salah dengar ke ni? Soal hatinya.
“Kalau tengok pada gambar, perempuan ni nampak lembut. Tak sangka dia kerja…” bicara Rafi terhenti apabila menyedari Syadi tertinggal di belakang. Rafi berpaling.
Laaa… Kenapa kau berhenti?” Soal Rafi pelik.
“Apa nama perempuan tu?” Soal Syadi dengan air liur yang tertelan.
“Perempuan mana?” Soal Rafi dengan dahi yang berkerut. Dia memandang sekeliling.
“Kad kerja yang kau pegang tulah…”
Ohhh… Nama bodyguard ni, Ainan Yusra. Kenapa?” Soal Rafi lagi. Masih dilanda tanda tanya.
“Ada gambar tak?” Soal Syadi laju.
“Ada. Kau nak tengok ke? Nah!” Jawab Rafi lalu menghulurkan kad tersebut kepada Syadi.
Syadi menggigit bibir. Dadanya mula berdetak tanpa sebab. Huluran Rafi bersambut. Dia menarik nafas dan menghembuskannya dengan perlahan. Lalu, pandangannya terpaku pada kad kerja tersebut. Sesaat dua, dia tergamam. Dia kaku saat menatap wajah yang terpapar di atas kad tersebut. Bagaimana semua ini boleh terjadi? Adakah dunia ini terlalu kecil? Soal hatinya.
“Syad, kau okey tak ni?” Soal Rafi pelik apabila Syadi hanya mendiamkan diri saat menatap kad kerja tersebut. Dia tidak mampu menebak apa yang berada di dalam fikiran lelaki itu sekarang ini.
“Kau kenal ke perempuan tu?” Soal Rafi lagi apabila tiada jawapan daripada Syadi.
Syadi tersentak. Dia mengangkat muka memandang Rafi.
“Kau nak aku upah pengawal peribadi kan?” Soalnya tiba-tiba.
Rafi menganggukkan kepala dengan dahi yang bertindih-tindan. Tambah pelik apabila Syadi menyerahkan pas kerja itu kembali kepadanya dengan senyuman penuh makna.
Call security company tu.”
“Untuk apa?” soal Rafi masih tidak dapat menangkap maksud Syadi.
“Untuk upah bodyguard.” Jawab Syadi pendek.
Mata Rafi bagaikan ingin terjengil keluar.
“Kau jangan cakap… ” Kata-kata Rafi mati di situ.
Syadi hanya tersenyum penuh makna dan mengenyitkan mata. Tidak perlu dia terangkan apa-apa kerana dia yakin Rafi cukup mengerti maksudnya.



YUSRA termenung panjang apabila melihat rumah sewa miliknya bagai tongkang pecah. Dia merenung wajah si ibu yang sedang menangis teresak-esak.
“Dia orang datang lagi ke, ibu?” Soal Yusra lembut.
Mak Cik Zaleha hanya mampu menganggukkan kepala. Air mata yang mengalir di pipi, diseka dengan lengan bajunya. Menangisi nasib mereka dua beranak yang tidak pernah tenang sejak suaminya, Pak Ishak terlibat dengan perjudian dan menghilangkan diri tanpa jejak.
“Dia orang cuma cari ayah kamu je. Dia orang tak percaya yang ayah kamu tak balik ke rumah ni. Sebab itulah dia orang geledah rumah kita.” Jawab Mak Cik Zaleha sambil memandang sayu keadaan rumah mereka yang bersepah-sepah.
Yusra mengetap bibir. Kebenaran yang terpaksa dia telan sejak beberapa tahun yang lalu akibat sikap ayahnya sendiri yang mementingkan diri. Bahananya, dia terpaksa menanggung beban hutang yang banyak. Setiap bulan separuh gajinya dihabiskan untuk membayar hutang-hutang yang ditinggalkan Pak Ishak sebelum melarikan diri. Separuh lagi digunakan untuk belanja harian manakala soal makan dan pakai diuruskan oleh Mak Cik Zaleha yang menjual secara kecil-kecilan di tingkat bawah rumah flat mereka.
“Apa lagi yang mereka nak cari? Berapa kali kita nak cakap yang ayah tak pernah jenguk kita. Kenapa dia orang tak percaya?” Soal Yusra bengang.
“Ibu pun tak tahu, Ra. Ibu malu dengan kamu. Disebabkan perangai ayah kamu tu, kamu terpaksa tanggung beban. Semua duit gaji kamu habis semata-mata nak bayar hutang je. Sampai sekarang ibu tak tahu di mana ayah kamu sembunyi.” Jawab Mak Cik Zaleha dengan kesalan yang menggunung.
Yusra melepaskan nafas pendek. Dia mengangkat punggung lalu duduk di sebelah Mak Cik Zaleha. Bahu si ibu, dipeluk mesra.
“Tak perlulah ibu malu dengan Ra. Semua dah jadi. Kita pun tak dapat hentikan tabiat ayah yang ketagih dengan judi. Memang Ra marah dengan ayah sebab tinggalkan kita dalam keadaan macam ni tapi seburuk-buruk perangai ayah, Ra takkan lupa macam mana dia bersusah-payah cari duit untuk sekolahkan Ra. Beli mainan Ra masa Ra kecil dulu. Ra tak tahu sama ada duit yang ayah berikan pada Ra tu duit halal ke tidak, tapi Ra percaya ayah buat semua tu untuk kesenangan keluarga kita. Cuma ayah tak sedar, tak ada jalan singkat untuk kita hidup senang.” Ujar Yusra panjang lebar. Sekadar untuk meniup semangat ke dalam jiwa si ibu.
Mak Cik Zaleha mencapai tangan Yusra. Tangan itu digenggam erat manakala wajah anak gadisnya itu ditatap dengan penuh kasih sayang.
“Ibu bertuah sebab dikurniakan anak macam Ra. Kalau Ra tak ada, ibu rasa ibu boleh jadi gila. Kamu ketepikan kehendak kamu sendiri semata-mata nak langsaikan hutang ayah. Tapi ayah kamu…” kata-kata Mak Cik Zaleha terhenti di situ. Dia dihurung sebak. Wajahnya ditundukkan.
Yusra mengetap bibir. Turut menahan rasa. Melihat wajah keruh milik si ibu sudah cukup untuk membuatkan hatinya galau. Jika boleh, dia sanggup melakukan apa saja asalkan air mata ibunya tidak menitis.
“Ibu, jangan cakap macam tu. Masa Ra kecil, ibu dan abah yang jaga Ra, beri kasih sayang yang cukup, ikut apa saja kemahuan Ra, sekarang bila Ra dah besar, dah jadi tanggungjawab Ra untuk balas balik. Ibu yang lahirkan Ra ke dunia ni, tak pernah sekali Ra rasa ibu menyusahkan Ra. Soal ayah, kita serahkan kepada Allah. Ra rasa ayah akan balik juga nanti. Biar masa yang menentukan.” Ujar Yusra dengan senyuman nipis tersungging di bibir.
Mak Cik Zaleha hanya mampu menganggukkan kepala. Terkesan dengan kata-kata anaknya sendiri. Lantas, nafasnya ditarik dan dihembuskan dengan perlahan.
“Yalah, ibu takkan berhenti berdoa agar hati ayah kamu tu terbuka untuk balik. Kerja kamu macam mana? Okey? Awal kamu balik hari ni.” Mak Cik Zaleha mula mengubah topik perbualan mereka.
Yusra membetulkan duduk. Dia berdeham seketika. Lengannya disorokkan ke belakang badan.
“Haah, hari ni Ra minta balik awak. Lagipun kontrak Ra dengan majikan Ra dan tamat. Esok, Ra kena ke syarikat semula.” Terang Yusra.
Mak Cik Zaleha menganggukkan kepala. Dia mencapai beberapa helai baju yang terdampar di atas lantai lalu dibawa ke riba untuk dilipat.
“Tentu kerja kamu bahaya, kan? Mesti penat.” Tambah Mak Cik Zaleha lagi.
“Tak adalah bahaya mana, ibu. Biasalah kalau kerja jaga keselamatan orang ni. Macam polis dan askar juga. Setiap kerja ada risiko. Macam tulah kerja Ra ni. Tapi Ra seronok, ibu. Jadi, ibu jangan risau. Kalau penat tu, biasalah. Semua kerja penat, ibu.” Balas Yusra dengan senyuman. Dia tidak mahu Mak Cik Zaleha risau akan dirinya.
“Kamu tak nak cari kerja lain ke, Ra? Kerja yang sesuai dengan perempuan.” Sambung Mak Cik Zaleha. Dia memandang sekilas wajah si anak yang tampak lesu. Timbul rasa simpati dalam dirinya dengan pengorbanan Yusra.
“Bukan Ra tak nak, ibu. Tapi kerja ni gaji dia boleh tahan besar. Bolehlah buat bayar hutang ayah banyak sikit. Ibu tahu kan Ra memang suka kerja lasak. Kerja bawah air cond ni bukan taste Ra.” Jawab Yusra sambil tersengih.
“Ibu tahu. Tapi ibu nak juga tengok kamu kerja pakai pakaian perempuan. Ini tak, 24 jam pakai seragam. Kalau tak pakai seragam, pakai kot. Harap kamu tu pakai tudung, nampaklah perempuan. Lepas hutang ayah kamu settle, kamu tukar kerja lain ya? Ibu rasa kerja ni bahaya untuk kamu. Semalam, ada berita tentang pengawal keselamatan mati kena tembak perompak. Memang kerja kamu bukan pengawal keselamatan, tapi pengawal keselamatan dan pengawal peribadi tu sama je kan? Ibu tak nak jadi apa-apa kat kamu.” Ujar Mak Cik Zaleha mula menyuarakan kebimbangannya.
 “Insya-Allah, ibu. Nanti Ra usahakan. Buat masa sekarang Ra lebih selesa kerja macam ni. Ibu tak payahlah risau. Allah ada kan? Ibu juga yang ajar.” Balas Yusra dengan senyuman.
Mak Cik Zaleha melepaskan keluhan. Berdebat dengan Yusra pasti tidak akan menemui penamat. Penyudahnya, dia yang kalah.
“Ra nak masuk bilik dululah, ibu. Nanti Ra tolong ibu kemas rumah.” Sambung Yusra lalu bangun setelah tiada jawapan daripada Mak Cik Zaleha.
“Yalah, nanti ibu sediakan makan malam.” Ucap Mak Cik Zaleha.
Yusra hanya tersenyum. Baharu saja kakinya ingin melangkah, bunyi ketukan di pintu membuatkan langkahnya terbejat. Dia berpandangan dengan Mak Cik Zaleha. Jelas, wajah ibunya berubah pucat. Cuak.
“Siapa yang datang tu, Ra? Takkan samseng tu lagi?” Mak Cik Zaleha mula gundah. Dia bangun dan bersembunyi di sebalik tubuh si anak.
Wajah Yusra berubah serius. Dia menarik nafas dan menghembuskan dengan perlahan. Penumbuk dikepal. Tanda dia sudah bersedia untuk membuka langkah bila-bila masa.
“Ibu jangan risau, selagi nyawa Ra masih ada, Ra akan lindungi ibu. Ibu tunggu di sini. Biar Ra yang buka pintu.” Ujar Yusra lalu ingin mengatur langkah.
Mak Cik Zaleha menarik belakang baju Yusra. Anak gadisnya itu berpaling.
“Kenapa, ibu?” soal Yusra pendek.
“Ibu takut.” Balas Mak Cik Zaleha.
Yusra tersenyum kelat. Lantas, telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar sebelum diserahkan kepada Mak Cik Zaleha.
“Ibu ambil telefon ni, kalau apa-apa jadi, ibu terus telefon polis. Okey?” ucap Yusra cuba menenangkan perasaan Mak Cik Zaleha.
Mak Cik Zaleha hanya mampu menganggukkan kepala. Dia yakin dengan anaknya itu. Lantas, dia menghantar langkah Yusra dengan pandangan penuh kerisauan.
Yusra menghembuskan nafas kuat. Bunyi ketukan di muka pintu masih kedengaran. Dia berjalan dengan berhati-hati. Sesekali dia menoleh ke belakang. Si ibu masih memandangnya dengan pandangan ketakutan. Yusra mengukir senyum. Walau dia sendiri tidak tahu apa maksud senyuman itu.
Tangan dihulur untuk memulas tombol pintu. Dengan dada yang berdebar-debar, dengan tangan kanan yang sudah dikepalkan, Yusra membuka pintu. Tanpa melihat siapa tetamunya terlebih dahulu, Yusra melepaskan tumbukan.
“Nanti!” suara itu bertempik dan menepis tumbukan Yusra.
Belakang tubuh Yusra terhentak ke dinding. Dia tegak memandang ke hadapan dengan dada yang berombak. Apabila wajah tetamunya itu mula jelas di pandangan, serentak wajahnya berubah rona. Matanya terbuntang. Alamak!

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.