Tetamu Rindu

Saturday 1 August 2015

JADIKAN AKU YANG KEDUA ( BAB 9 )



BAB 9
NUHA menyapu sisa air matanya yang menitis di pipi. Langkahnya di hayunkan ke tingkat bawah. Dia tidak boleh lama- lama mengadap Thaqif, dia bimbang kolam air matanya tumpah di hadapan lelaki itu. Hatinya terluka dengan kata- kata Thaqif sebentar tadi. Dia isteri tetapi lelaki itu hanya menganggapnya sebagai adik? Hati wanita mana yang tidak terguris. Walaupun di bibirnya tidak kisah namun jauh dalam hati dan sanubarinya, dia inginkan lelaki itu menerima dan melayaninya sebagai seorang isteri sepatutnya. Jika lelaki itu sudi, dia sanggup serahkan jiwa raganya pada Thaqif, lelaki yang bergelar suami. Tetapi apakan daya, cintanya hanya bertepuk sebelah tangan. Kasihnya tida diendahkan, pengorbanan tidak bernilai di mata lelaki itu.
Mata Nuha tertancap pada kelibat Taufiq yang sedang terkial- kial mengangkat sofa untuk dialihkan ke tempat lain. Lalu, dengan laju, langkahnya diarahkan ke arah Taufiq.
“Boleh Nuha tolong?” soal Nuha lembut. Dia tersenyum pada Taufiq yang kelihatan termengah- mengah.
“Eh, akak. Boleh je kalau akak nak tolong. Tapi akak tak penat ke?” soal Taufiq riang. Dia memandang wajah kakak iparnya yang sebaya dengannya.
“Taklah. Memang Nuha datang awal rumah ibu ni nak tolong apa yang patut. Nuha tengok Fiq sorang- sorang, kesian pulak. Jadi bolehlah Nuha tolong Fiq ye,” balas Nuha ramah.
Taufiq menggosok dagunya sambil matanya memandang atas seolah- olah memikirkan sesuatu. Lama dia terdiam akhirnya dia mengangguk.
“Bolehlah kak, lagipun tak ada orang pun yang nak tolong Fiq kemaskan ruang tamu ni. Semua pergi siapkan konopi kat luar, nasib baik jugak akak ada…” balas Taufiq lagi.
Nuha tersengih. Dia terasa canggung apabila Taufiq memanggilnya kakak sedangkan mereka sebaya. Umur pun sama.
“Fiq, boleh tak kalau Nuha nak minta sesuatu?” Soal Nuha sambil menolong Taufiq mengangkat sofa dan dialihkan di tepi dinding.
“Apa dia, kak?” soal Taufiq sambil menyusun majalah yang berada di bawah meja kopi di tengah ruang tamu.
“Jangan panggil Nuha kakak, Nuha rasa seganlah. Lagipun kita kan sebaya,” ujar Nuha lembut. Dia merenung wajah Taufiq yang kacak. Wajah Taufiq boleh dikatakan kacak malah lebih kacak daripada Thaqif. Nuha membuat penilaian. Kenapalah aku tak jumpa adik Thaqif ni dulu? Kalau tak mesti aku dah jatuh cinta pada dia. Bisik hati Nuha. Ish, apa yang aku merepek ni. Balas hatinya balik.
Taufiq mendongak. Dia membetulkan cermin matanya yang hampir terlurut jatuh. Satu senyuman dilemparkan pada kakak iparnya itu. Walaupun baru berkenalan, namun Taufiq cukup selesa dengan sikap Nuha yang agak peramah walaupun sedikit pemalu itu.
“Betul ke akak tak kisah kalau Fiq panggil nama akak je. Akak kan kakak ipar Fiq, mestilah Fiq kena hormat nanti apa pula kata ibu dengan angah,” balas Taufiq sambil memandang tepat ke dalam anak mata coklat pekat milik Nuha.
“Eh, Nuha tak kisah pun. Nuha lebih selesa kalau Fiq panggil Nuha dengan panggilan biasa je taklah nampak Nuha ni tua sangat,” ujar Nuha dengan ketawa kecil.
“Oh, jadi Nuha takut orang cakap Nuha ni tualah?” usik Taufiq. Bahasanya sudah mula bertukar.
“Mestilah, Nuha ni muda lagi tau,” balas Nuha dengan ketawa yang masih bersisa.
“Itulah siapa suruh kahwin dengan angah, kalau kahwin dengan Fiq gerenti Nuha sentiasa muda,” tambah Taufiq lagi dengan ketawa yang bersambung- sambung.
“Apa yang seronok sangat tu?” tegur satu suara menghentikan tawa Nuha dan Taufiq. Mereka berpandangan sebelum anak mata mereka tuntas pada laman wajah Thaqif yang kelihatan tegang.
“Kenapa diam pulak ni? Tadi bukan main lagi gelak sampai ke tingkat atas boleh dengar. Sekarang dah bisu ke?” sindir Thaqif. Dia mengetap bibir. Matanya memandang wajah Nuha dan Taufiq silih berganti.
“Relakslah, angah. Fiq cuma bersembang dengan Nuha ni hah. Nuha buat lawak jadi Fiq gelaklah,” balas Taufiq membela diri.
“Nuha? Fiq?” Thaqif cuba memahami bahasa yang Taufiq gunakan. Berlapis dahinya memikirkan sandiwara apa yang berlaku di hadapan mata.
“Nuha yang mintak Fiq panggil Nuha macam tu. Lagipun Nuha dengan Fiq sebaya jadi tak payahlah Fiq panggil Nuha kakak, awak tak marah kan?” Nuha bersuara namun kedengaran suaranya bergetar. Bimbang juga kalau tiba- tiba Thaqif naik angin apabila melihat dia bersembang dengan Taufiq. Tapi tak mungkin Thaqif akan marah, aku ni macam adik dia je. Bisik hati Nuha.
“Oh, saya terlupa awak dengan adik saya sebaya. Ikut suka hati awaklah!” balas Thaqif sedikit geram.
Entah apa yang bermain di fikirannya saat ini. Tetapi apabila melihat kemesraan Taufiq dengan Nuha yang asyik bergelak tawa cukup membuatkan Thaqif tidak selesa. Tanpa Taufiq dan Nuha sedar, Thaqif mencuri- curi dengar perbualan mereka berdua dari sebalik dinding. Sakit jugalah telinganya apabila mendengar gemersik suara Nuha ketawa gembira di samping Taufiq. Alah, Thaqif takkan dengan adik sendiri pun nak cemburu? Detik hatinya.
Nuha mula terasa kurang selesa. Apabila Thaqif menggunakan perkataan ‘awak’ bermakna lelaki itu sedang marah. Takkanlah lelaki itu marah kut? Aku bukan buat apa- apa pun dengan Taufiq, bersembang je. Melampaulah kalau marah. Benaknya berkata- kata.
“Awak, saya….” Belum sempat Nuha menghabiskan ayatnya, Thaqif terlebih dahulu berpaling meninggalkan Nuha dan Taufiq yang terkebil- kebil memandang bayang Thaqif yang menghilang di sebalik pintu utama.
“Kenapa dengan suami Nuha tu? Angin tiba- tiba..” soal Taufiq sambil mengangkat kening.
Nuha tidak berkata apa- apa. Dia hanya menjongketkan bahu.
“Nuha pergi dulu ye Fiq. Nanti Nuha datang balik,” balas Nuha.
Taufiq menganggukkan kepala.

THAQIF keluar daripada rumah. Dia mencari sesuatu yang boleh menghilangkan panas dalam hatinya ketika ini. Dia melilau mencari Encik Musa yang sedang mengemas kerusi dan meja di bawah konopi. Dia menghampiri pak ciknya itu.
“Ada apa- apa yang Qif boleh tolong tak, pak long?” soal Thaqif menghulurkan bantuan.
Encik Musa berpaling dan tersenyum manis.
“Pengantin baru mana boleh buat kerja. Rehat je dalam rumah. Biar pengatin lama yang buat kerja,” balas Encik Musa dengan tawa kecil. Beberapa orang yang berada di situ turut tergelak.
“Betul cakap pak long kau tu, Qif. Pengantin baru kenalah simpan tenaga cukup- cukup nanti ada ‘kerja’ yang lebih penting menanti,” sampuk Pak Lang Ibrahim dengan sengihan yang cukup lebar.
Wajah Thaqif sudah merona merah mendengar usikan Pak Lang Ibrahim. Dia hanya mampu tersengih dan membetulkan cermin matanya yang hampir terlurut jatuh.
“Kalau macam tu Qif cari kerja kat dapurlah pulak….” Ucap Thaqif.
Dia berpaling untuk masuk semula ke dalam rumah, namun sebaik saja dia berpaling dia melihat kelibat Nuha yang sudah melangkah menghampirinya.  Thaqif merengus lalu dia berpaling semula dan mengorak langkah menuju ke arah Encik Musa yang sedang menyusun kerusi.
Apabila melihat Thaqif yang cuba mengelak, dengan pantas Nuha menarik lengan Thaqif membuatkan langkah Thaqif terhenti. Dia menarik tangannya perlahan.
“Awak, saya mintak maaf kalau awak tak suka saya berbual dengan Fiq…” Nuha bersuara lembut.
Thaqif memalingkan wajahnya. Dia mencebik.
“Saya tak cakap pun saya tak suka. Saya dah cakap tadi kan, suka hati awaklah nak buat apa pun,” balas Thaqif malas.
Dia bergerak menuju ke arah kerusi yang tersusun tinggi. Satu persatu kerusi itu di ambil lalu di susunkan di setiap meja. Kehadiran Nuha seolah- olah tidak wujud di depan matanya.
Nuha gelisah. Dia takut jika lelaki itu berkecil hati. Sikap lelaki itu yang dingin sudah menggambarkan segala- galanya. Baru sehari menjadi isteri kepada Thaqif Aswad tetapi Nuha cukup faham dengan segala reaksi lelaki itu jika dia tidak sukakan sesuatu.
“Tapi saya…” Nuha kehilangan kata apabila Thaqif meninggalkannya. Terasa ingin menangis pun ada saat ini.
Nuha memandang wajah Thaqif dengan sayu namun Thaqif membalas pandangannya seolah- olah memberi isyarat supaya dia meninggalkan tempat itu. Hati Nuha bertambah sedih apabila tidak diendahkan seperti itu. Tetapi Nuha akur lalu dia mengundur setapak ke belakang. Nuha ingin berpaling tapi tiba- tiba…
Prang!
“Ya Allah!” jerit Pak Man. Habis semua gelas plastik yang ditatang di atas dulang berterabur akibat dilanggar oleh Nuha.
Nuha terkejut. Dia rasa bersalah.
“Pak cik, maafkan Nuha. Nuha tak perasan,” Nuha memohon maaf. Dia benar- benar tak sengaja.
“Nuha, apa yang awak buat ni?!” kedengaran suara Thaqif sedikit garang. Dia memaut lengan Nuha dengan kasar. Beberapa pasang mata yang melihat mereka berdua tidak dipedulikan oleh Thaqif.
Nuha berpaling pada Thaqif yang berada di sebelahnya. Dia menelan air liur apabila melihat wajah Thaqif yang garang.
“Saya tak sengaja, awak. Saya..saya…” Nuha kehilangan kata. Saat ini dia terasa ingin menangis. Dadanya terasa sebak dengan layanan Thaqif di hadapan orang ramai.
“Sengaja ke tak sengaja ke, awak tengok apa yang awak buat. Kesian Pak Man nak kena kemas semua ni. Lain kali hati- hati sikit, boleh tak?” tekan Thaqif cuba mengawal nada suaranya agar tidak kedengaran tinggi.
“Eh, Qif tak mengapalah. Bukan pecah pun cawan ni. Pak Man boleh kemas balik, janganlah marah isteri kamu macam ni. Kesian dia,” balas Pak Man lembut. Kesian pula dia melihat wajah Nuha yang sudah bertukar keruh.
Thaqif terdiam. Dia memandang wajah Nuha yang kelihatan ingin menangis. Dia mencebik.
“Awak, ikut saya sekejap!” arah Thaqif lalu menarik tangan Nuha.
Nuha hanya mengikut. Dia membuntuti langkah Thaqif yang laju. Sesekali dia menyapu air matanya yang merembes keluar. Hatinya begitu sedih saat ini apabila dimarahi oleh Thaqif.
Thaqif melepaskan genggaman tangannya apabila mereka berdua berada di tempat jauh daripada pandangan orang ramai. Dia menikam wajah Nuha dengan pandangan tajam. Tubuhnya disandarkan di dinding rumahnya.
“Awak ni kenapa? Saja nak bagi saya marah, macam tu?” soal Thaqif sambil memeluk tubuh.
Nuha terdiam menekur tanah di belakang halaman rumah. Dia tidak sanggup untuk menentang pandangan Thaqif saat ini. Dia kecut perut. Belum pernah Thaqif marah sebegini. Tapi kalau difikirkan, dia memang tak sengaja terlanggar Pak Man, takkan itu pun Thaqif nak naik angin?
“Saya minta maaf. Pasal Pak Man tadi saya betul- betul tak sengaja…” balas Nuha perlahan. Sedikit sebanyak hatinya terguris dengan sikap Thaqif yang dingin dengannya. Entah apa lagi yang perlu dilakukan untuk melembutkan hati Thaqif yang keras umpama batu itu.
Thaqif mengeluh. Dia sendiri tidak tahu apa yang berlaku dalam dirinya saat ini. Segalanya berkecamuk.
“Saya banyak benda nak difikirkan, boleh tak kalau awak menyenangkan hati saya dan bukannya menambahkan lagi kekusutan dalam otak saya ni! Perangai macam budak- budak!” bentak Thaqif tiba- tiba.
Nuha tersentak. Laju saja air matanya mengalir. Sampai hati Cikgu Thaqif marahkan saya! Desis hatinya kecewa.
“Saya minta maaf kalau saya ni membebankan awak. Saya tak sangka perkara kecil macam ni dah buat awak marah. Saya minta maaf. Saya tak tahu nak cakap apa dah hanya maaf yang boleh saya katakan. Saya tak berniat pun nak menambahkan kekusutan awak, saya…saya minta maaf…” ucap Nuha bersama esakan yang mula kedengaran.
Thaqif menghela nafas panjang. Tersentuh juga hatinya saat melihat wajah Nuha yang basah dengan air mata. Cepat- cepat Thaqif beristighfar. Disebabkan ikutkan rasa marah, dia telah menyakiti hati Nuha padahal gadis itu bukannya melakukan kesalahan yang besar pun. Apalah dah jadi dengan aku ni? Soal hatinya.
Lantas, perlahan- lahan Thaqif menghampiri Nuha. Kedua belah bahu gadis itu dipegang lembut sebelum nafasnya dilepaskan perlahan- lahan. Dia merenung wajah Nuha yang menunduk. Esakan gadis itu masih lagi kedengaran sehingga menerbitkan rasa bersalah dalam diri Thaqif.
“Nuha…” panggil Thaqif lembut. Dia memaut lembut dagu Nuha. Namun gadis itu masih lagi menundukkan pandangannya. Thaqif mengetap bibir.
“Nuha Saqeena…” Thaqif mengulangi panggilannya kali ini lebih lembut.
Nuha mengangkat wajah. Air matanya masih lagi bercucuran. Rasa sakit hatinya masih bersisa tetapi sebaik saja terpandangkan senyuman yang mekar di bibir Thaqif, serta merta rasa sakit hati itu terubat. Aduh, susah betul nak melayan rajuk lama- lama kalau dengan dia ni. Mesti aku kalah. Alahai Cikgu Thaqif, hebat betul penangan kau!
“Dah, jangan menangis. Saya maafkan Nuha. Saya pun bersalah jugak sebab marahkan Nuha tak tentu pasal padahal bukan besar mana pun kesalahan Nuha. Saya mintak maaf ye,” ucap Thaqif lembut.
Sebaik saja Thaqif menghabiskan bicara, esakan Nuha terus berhenti. Dia menentang pandangan Thaqif dengan matanya terkedip-kedip. Rasa macam berada di awang- awangan apabila menatap ke dalam anak mata Thaqif yang menawan. Senyuman suaminya itu menggetarkan jiwa mudanya.
“Tapi saya…”
“Sudahlah, tak payah diungkit lagi. Saya dah maafkan Nuha. Nuha jangan menangis lagi. Tak elok orang nampak, nanti orang ingat saya dera Nuha pulak. Padahal Nuha ni cengeng sangat. Macam budak kecil kalah Dani dan Dania,” usik Thaqif dengan tawa kecil.
Nuha turut tergelak. Dia menyapu sisa air matanya yang meleleh di pipi. Lega hatinya apabila mendengar kata- kata maaf daripada lelaki itu. Hatinya kembali tenang.
“Terima kasih sebab maafkan saya…” hanya itu yang terbit daripada mulut Nuha padahal banyak lagi yang ingin dikatakan tetapi lidahnya seakan kelu untuk berbicara dengan Thaqif.
Thaqif tersenyum manis. Dengan selamba dia menyentuh pipi Nuha dengan jarinya sambil matanya tepat memanah anak mata milik Nuha yang bundar. Cantik, ya, Thaqif mengakui Nuha memang memiliki sepasang mata yang cantik sehinggakan dia turut larut dalam renungan anak mata yang redup itu.
 Sedang asyik dengan meneliti wajah isterinya tiba- tiba bayangan Waheeda terlayar ke ruang mata membuatkan Thaqif tersedar.
“Astaghfirullah-al-azim,” ucapnya perlahan. Kemudian dia menjatuhkan tangan daripada bahu Nuha. Dia meraup wajahnya beberapa kali.
Nuha pelik dengan sikap Thaqif saat ini. Lelaki itu seperti terkejut akan sesuatu. Tetapi apa dia? soal hati Nuha ingin tahu.
“Saya pergi dulu. Nuha jangan lama- lama duduk dekat belakang rumah ni, nanti ibu cari pulak,” pesan Thaqif sebelum mengatur langkah untuk berlalu.
Nuha mengangguk. Dia memandang Thaqif yang sudah membelakanginya. Lama dia merenung dan tanpa disangka- sangka, Nuha meluru dan memeluk Thaqif daripada belakang. Erat.
Perbuatan Nuha menyebabkan langkah Thaqif terhenti. Dia tergamam. Jantungnya sudah berdenyut tidak keruan. Hanya Allah saja yang mengetahui amukan yang berlaku di dalam dadanya saat ini. Hangat tubuh Nuha yang menempel di belakangnya sedikit sebanyak menggoncangkan iman Thaqif yang tidak seberapa itu.
“Nuha, apa ni malulah orang tengok,” protes Thaqif cuba merungkaikan pelukan di pinggangnya. Wajahnya yang sawo matang sudah berubah kemerahan.
Heee…saya cuma nak ucapkan terima kasih je…” balas Nuha tersenyum. Dia rasa tenang saat memeluk tubuh lelaki itu walaupun ada tanda- tanda Thaqif akan protes.
Thaqif mengetap bibir. Nak ucap terima kasih pun agak- agaklah. Sudahlah dekat tempat terbuka macam ni. Kalau sesiapa nampak, tentu teruk mereka diusik. Thaqif rasa kurang selesa, lantas dia meleraikan pautan tangan Nuha di pinggangnya. Budak ni, makin dilayan makin menjadi. Lebih baik aku blah, nanti tak pasal- pasal iman aku terbang melayang. Bisik hatinya.
“Kalau nak ucapkan terima kasih, bukan dekat tempat terbuka macam ni…” balas Thaqif sebelum beredar melangkah meninggalkan Nuha yang termangu sendirian. Tanpa sedar bibirnya mengukir senyuman kecil.
Nuha terkebil- kebil memandang kelibat Thaqif yang menghilang. Apa yang dimaksudkan lelaki itu tadi? Nuha cuba mentafsir. Dia mengetuk dagu dan akhirnya dia turut tersenyum riang. Hatinya kembali berbunga- bunga hanya kerana seorang lelaki bernama Thaqif.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.