Tetamu Rindu

Tuesday 7 May 2019

Bayang - Bab 4 -

RAFI memandang lama wajah Syadi yang kelihatan tenang. Sedangkan saat ini Rafi dilanda gelisah dengan permintaan pelik lelaki itu. Dia menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal entah ke berapa kali. Melihat senyuman Syadi makin menambahkan rasa pelik dalam diri Rafi.
“Betul ke kau nak upah perempuan tu jadi bodyguard kau?” Soal Rafi untuk kesekian kalinya.
Syadi mengangkat wajah buat seketika sebelum dia kembali menyambung mengunyah epal hijau yang dipotong oleh Rafi. Anak matanya masih melekat di telefon pintar sementara kepalanya dianggukkan sebagai jawapan kepada soalan Rafi.
Rafi mengeluh berat. Dia duduk di birai katil bertentangan dengan Syadi.
“Tapi kenapa kau nak kena upah bodyguard perempuan? Upah ajelah bodyguard lelaki. Lebih selamat. Boleh tinggal satu rumah dengan kau. Boleh jaga kau 24 jam. Kalau kau upah bodyguard perempuan, dia tak boleh tinggal dengan kau. Dia tak boleh jaga kau sepanjang masa. Takkan kau nak dia tinggal dengan kau pula? Tak pasal-pasal kontroversi. Kau tahu kan, kau salah satu artis kat Malaysia ni yang bersih dari sebarang kontroversi yang membabitkan perempuan.” Bebel Rafi. Dia inginkan penjelasan daripada Syadi.
Syadi hanya mengangkat bahu. Dia mengunyah epal seolah-olah bicara Rafi tidak singgah di telinganya.
“Salah ke upah bodyguard perempuan? Selagi tak langgar batas-batas, aku rasa tak salah.”
“Memang tak salah. Tapi kebanyakan bodyguard perempuan ni golongan datin-datin, puan sri- puan sri aje yang upah. Aku tak pernah tengok lagi bodyguard perempuan yang jadi pengawal menteri-menteri atau orang kenamaan lelaki. Ini melibatkan nyawa, kau percaya ke bodyguard perempuan tu boleh lindungi kau? Silap-silap kau yang lindung dia.” Tempelak Rafi masih tidak berpuas hati.
Namun, Syadi masih lagi tenang. Apabila dia sudah nekad, tiada sesiapa pun yang dapat mengubah keputusannya.
“Dah nama pun bodyguard. Mestilah terlatih. Kau ni pun. Cuba call dulu security company tu. Kau yang bagi cadangan. Aku ikut je. Bila aku dah ikut, kau pula bantah. Senang-senang tak payah upah sesiapa. Biar je aku mati katak.” Ujar Syadi berbaur ugutan.
Rafi mengetap bibir. Ketegasan Syadi memang sukar dilunturkan. Hal itu memang Rafi cukup arif.
“Bukan tu maksud aku. Aku cuma nak keselamatan kau terjamin. Kita tak tahu lawan kita siapa, boleh ke perempuan tu jaga kau? Lindung kau? Kalau bodyguard lelaki, sah-sah orang tu takut nak dekat.” Terang Rafi dengan suara yang mendatar.
“Aku nak upah perempuan tu jadi bodyguard aku, bukan untuk protect aku dari kes ni aje. Cuba kau bayangkan, kalau aku buat konsert, waktu sesi tanda tangan, sesi bertemu peminat, tentu peminat perempuan bersesak-sesak kan nak dekat, jadi bila ada bodyguard perempuan, senanglah dia nak handle peminat-peminat tu. Kalau bersentuhan dengan peminat perempuan pun, tak dosa. Kau tak fikir ke semua tu?” Soal Syadi mengajak Rafi berfikir.
Rafi terdiam sejenak. Kata-kata Syadi ada benarnya juga. Selama ini jika berada di konsert atau pun sesi bertemu peminat, pasti dia juga diasak oleh peminat terutama sekali peminat perempuan. Saat itu, mereka langsung tidak mengambil kira soal batas-batas yang perlu dijaga. Asalkan dapat bergambar dengan artis kesayangan, itu sudah cukup.
“Tapi aku tetap tak setuju. Lebih baik kau upah bodyguard lelaki.”
“Tak nak. Aku cuma nak perempuan ni jadi bodyguard aku. Dia atau bukan orang lain! Itu keputusan aku. Titik!” tegas Syadi sambil memeluk tubuh. Wajahnya dipalingkan ke tempat lain.
Rafi mengeluh lagi. Kusut seketika apabila memikirkan jalan fikiran Syadi yang sukar ditebak. Apa istimewa perempuan ini sehinggakan Syadi tetap berkeras untuk menjadikannya sebagai pengawal peribadi? Nak kata Syadi kenal, mustahil. Lelaki itu tidak pernah rapat dengan mana-mana perempuan sejak dari awal dia mengenali Syadi.
“Kau kenal ke perempuan ni, Syad?” Soal Rafi tiba-tiba.
Syadi terdiam. Sepatah pun tidak dijawab.
“Kau jarang macam ni bila melibatkan perempuan. Atau kau dah jatuh cinta pandang pertama bila tengok gambar perempuan ni. Lebih baik kau mengaku, Syad.”
Bukkkkk!
Sebiji bantal mendarat tepat di wajah Rafi sebaik saja dia menghabiskan bicara. Rafi terpempan. Dia menahan sabar dengan kerenah Syadi.
“Dah, pergi tidur. Aku nak rehat.” Ujar Syadi tanpa mengulas kata-kata Rafi. Dia ada sebabnya yang tersendiri tetapi apa yang pasti, cinta bukan alasan mengapa dia inginkan gadis itu menjadi pengawal peribadinya.
Syadi merebahkan badannya kembali ke tilam. Tubuhnya masih rasa sengal-sengal. Cuma di hadapan Rafi dia berlagak seperti tiada apa-apa. Dia tidak mahu Rafi risau akan dirinya. Hakikatnya, dia menahan kesakitan. Lantas, matanya dipejamkan. Cuba merehatkan minda. Namun, sepotong nama itu terlintas di ruang fikiran. Mata Syadi terbuka luas. Terkebil-kebil dia memandang siling.
Dia berkalih pandang. Mencari kelibat Rafi. Kosong. Serentak, bunyi air dari tandas tertangkap di ruang pendengaran. Mungkin Rafi ke tandas. Fikir, Syadi. Anak matanya kembali memandang ke arah meja sisi. Dia mencapai kad kerja yang dijumpainya pagi tadi lalu direnung lama gambar yang terpapar di situ.
“Ainan Yusra….” Desisnya perlahan. Cukup hanya dia yang mendengar.


TUNGGU!” Satu suara menjerit sambil tangannya laju menepis tumbukan Yusra yang hampir mengenai wajahnya. Entah apa silapnya, gadis itu cuba melepaskan tumbukan rambang.
Tubuh Yusra terhentak ke dinding. Dia kaku seketika apabila mendengar suara yang tidak asing lagi di telinganya. Dia kembali mengatur langkah dan mengangkat pandang. Bulat matanya apabil figura seorang lelaki muda berdiri di hadapannya dengan nafas yang tercungap.
“Ya Allah, awak! Maaf. Saya tak sengaja. Saya ingatkan awak…” kata-kata Yusra mati di situ. Dia menghampiri lelaki itu. Dia serba-salah.
Fariq melemparkan senyuman kelat. Dia menggelengkan kepala tanda dia tidak apa-apa. Dia yakin Yusra pasti ada alasan tersendiri apabila terpaksa bertindak sejauh itu.
“Samseng tu datang rumah awak lagi?” Soal Fariq seakan mengerti apa yang dialami oleh Yusra.
Wajah Yusra berubah. Dia menarik daun pintu rumahnya dan menutupnya dengan rapat. Satu keluhan dilepaskan. Tanpa menjawab soalan Fariq, dia berlalu menuju ke koridor. Tangannya diletakkan di atas blok koridor sambil mendongak memandang langit yang kelam tanpa bulan dan bintang.
“Mereka takkan berhenti selagi tak jumpa ayah saya.” Jawab Yusra dengan kepala ditundukkan. Malu untuk mengakui kepincangan hidupnya di hadapan Fariq meskipun lelaki itu telah mengetahui segalanya kerana mereka tinggal berjiran.
“Tapi awak bayar hutang ayah awak tiap-tiap bulan kan? Buat apa mereka cari ayah awak lagi?” Soal Fariq seakan tidak berpuas hati.
Yusra hanya mampu menjongketkan bahu. Soalan itu hanya mampu dijawab oleh samseng yang mencari ayahnya. Sesungguhnya, dia sendiri tidak mempunyai sebarang jawapan yang tepat.
“Mungkin sekadar nak cari pasal. Atau mungkin tak puas hati kenapa ayah saya hilangkan diri. Saya pun tak tahu.” Jawab Yusra ringkas.
Fariq melepaskan nafas pendek. Dia merenung wajah Yusra dari sisi. Dia dapat melihat keperitan di wajah gadis itu meskipun gadis itu cuba sembunyikannya dengan senyuman.
“Awak tak cuba cari ayah awak?” soal Fariq lagi.
Yusra menggelengkan kepala.
“Awak tahu kan, kerja macam kita mana pernah ada cuti yang panjang. Saya kena cari duit, mana nak sempat cari ayah saya. Kalau ayah saya masih ada rasa tanggungjawab, dia yang cari kami.” Jawab Yusra. Lirih.
“Saya minta maaf. Saya tak bermaksud nak menyibuk hal awak, Yusra. Tapi sebagai kawan, sebagai jiran saya berhak untuk ambil tahu apa yang jadi pada awak. Tadi awak nyaris tumbuk saya, saya tak rasa perkara ni biasa-biasa. Apa kata awak buat repot polis?” Cadang Fariq.
Yusra terdiam seketika. Tidak lama kemudian dia menggelengkan kepala.
“Kalau buat repot sekali pun, itu takkan selesaikan masalah. Saya rasa lagi bertambah masalah. Lagipun setakat ni, samseng tu tak berani nak apa-apakan saya dan ibu. Mereka cuma geledah rumah je untuk pastikan yang ayah betul-betul tak ada. Selagi saya bayar hutang mereka, selagi tulah saya dan ibu selamat.” Ujar Yusra. Sempat lagi dia mengukir senyuman. Namun, dirasakan cukup hambar.
“Memanglah dia orang tak berani apa-apa kan awak, awak pernah patahkan kaki salah seorang konco dia orang kan? Sah-sah, dia orang gerun dengan awak.” Komen Fariq sambil ketawa kecil.
Yusra mengulum senyum. Peristiwa itu masih segar dalam ingatannya. Pertama kali dia diserang dengan sekumpulan samseng yang diupah untuk memungut hutang daripada ayahnya. Dek kerana sikap kurang ajar mereka, Yusra terpaksa menggunakan kekuatannya untuk membela diri. Itulah kali pertama dia mengetahui bahawa ayahnya terlibat dengan judi dan mengalami kerugian yang terpaksa ditanggung oleh dirinya hingga ke hari ini.
“Saya cuma pertahankan diri aje. Tak ada niat pun nak tunjuk kuat. Syukur juga masa tu awak ada tolong saya. Kalau tak, susah saya nak lawan sorang-sorang.” Balas Yusra sambil memandang ke arah Fariq yang tersenyum manis.
“Awak dalam kesusahan takkan saya nak tengok je. Tak gentleman tau.” Jawab Fariq.
Yusra hanya mampu ketawa kecil. Namun, tidak lama kemudian tawanya sirna. Wajahnya berubah keruh. Dia menarik nafas dan menghembuskannya dengan perlahan.
“Dah banyak awak tolong saya, Fariq. Sejak saya pindah ke sini awak yang banyak tolong saya. Carikan saya kerja, beri semangat pada saya agar jangan putus asa, tolong tengokkan ibu saya kalau saya kerja dan paling penting, awak tolong saya lawan samseng tu. Tak terbalas rasanya budi awak, Fariq. Terima kasih sangat. Saya bersyukur dapat kawan macam awak.” Ujar Yusra penuh emosi.
Fariq tersenyum nipis. Dia menatap wajah Yusra dengan lama.
“Saya tak harapkan apa-apa balasan pun, Yusra. Saya anggap awak dah macam keluarga saya sendiri. Awak tahu kan, saya ni kawan tak ramai. Tak sempat pun nak berkawan, memandangkan awak jiran saya, kerja pun di tempat yang sama jadi awaklah kawan baik yang saya ada. Awak jangan sedih, saya akan selalu ada untuk awak.” Balas Fariq dengan ikhlas.
Yusra terharu. Lama dia merenung ke dalam anak mata Fariq dan dia menemui keikhlasan di situ. Dia turut tersenyum. Betapa dia bersyukur dikurniakan sahabat seperti Fariq yang selalu ada di saat dia kesusahan. Menghulurkan bantuan tanpa mengharapkan apa-apa balasan.
“Saya dengar awak dah tak nak sambung kontrak dengan Tan Sri Ghazali, betul ke?” soal Fariq tidak lama kemudian setelah tiada balasan daripada Yusra.
Yusra melepaskan keluhan apabila nama Tan Sri Ghazali meniti di bibir Fariq.
“Saya tak boleh bekerja dengan majikan yang tak hormatkan pekerja dia sendiri. Dia ingat pengawal peribadi macam kita ni kuli ke apa? Saya boleh terima kalau dia marah saya tapi saya tak boleh terima dia berkasar dengan saya. Anak dia yang tak nak ikut cakap, dia nak salahkan orang lain. Bukan dengan saya dan Ehsan je dia layan teruk, dengan semua pekerja dia, dia layan macam sampah. Kalau ikutkan hati saya, nak je saya bagi penumbuk sebagai hadiah tadi.” Cerita Yusra dengan semangat. Terjuih-juih mulutnya menceritakan perangai Tan Sri Ghazali yang cukup menjengkelkan.
Fariq ketawa lepas. Seronok dia mendengar bebelan Yusra. Gadis itu kelihatan comel di matanya.
“Tak baik tau guna kekerasan untuk orang awam. Salah di sisi undang-undang tu.” Ujar Fariq sekadar mengingatkan. Jari telunjuknya digoyangkan ke kiri dan kanan.
Yusra menekup mulut dengan telapak tangannya. Tidak lama kemudian dia tersengih.
Sorry, saya gurau je. Saya cuma geram dengan sikap orang ada kuasa macam tu.” Balas Yusra.
“Tapi tak semua orang kaya dan orang kenamaan macam tu. Ada aje yang baik cuma kita selalu jumpa yang tak baik. Anggap ajelah ujian untuk bodyguard macam kita.” Jawab Fariq dengan sengihan melebar daripada bibirnya.
Yusra hanya tersenyum sebagai balasan. Anak matanya masih tegak memandang dada langit. Nafasnya ditarik dan dihembuskan dengan perlahan. Berharap agar ketenangan meresap ke hatinya.
“Fariq… Awak tahu mana-mana orang kenamaan yang perlukan bodyguard?” Soal Yusra tidak lama kemudian. Dia mengalih pandangan ke sisi. Mencari raut wajah Fariq yang turut memandang ke arahnya.
“Awak tak serik lagi dengan orang kaya macam Tan Sri Ghazali?” Soalan dibalas dengan soalan oleh Fariq. Keningnya dijongketkan.
“Serik tu memang serik tapi saya terpaksa. Saya perlukan duit yang lebih untuk langsaikan hutang ayah saya. Hanya cara macam tu saya boleh dapat gaji yang lebih berbanding kalau saya bekerja di syarikat sebagai pengawal keselamatan.” Terang Yusra sambil menundukkan wajah.
Mengakui kesusahan yang dialaminya bukan kemahuan Yusra. Betapa berat hatinya untuk menceritakan masalah yang dialaminya kepada orang lain. Namun, dia memerlukan seseorang untuk meluahkan perasaannya, memberi semangat kepadanya untuk terus berjuang bagi menghadapi kehidupan yang penuh cabaran.
Hmmm… Setakat ni saya tak tahu lagi. Mungkin esok kita boleh tanya Tuan Basri. Mana tahu ada job untuk awak. Lagipun, awak punya rekod setakat ni memang terbaik. Awak ada taekwando. Itu dah satu bonus untuk awak. Saya yakin mesti akan ada orang yang akan ambil awak sebagai bodyguard. Awak jangan risau.” Balas Fariq cuba memberi kata-kata semangat. Dia mengangkat tangan dengan tangannya itu digenggam sebagai tanda semangat buat Yusra.
Yusra menjeling bersama senyuman yang terukir indah di bibir.
“Aamiin… Saya harap pun macam tu. Kalau ada orang yang nak upah saya sebagai bodyguard, saya akan terima tanpa ragu-ragu dan saya takkan sia-siakan peluang ni.” Ujar Yusra turut bersemangat. Dia mengerdipkan matanya beberapa kali.
Fariq hanya ketawa kecil melihat gelagat Yusra. Namun, hatinya sedikit sebanyak berasa lega apabila dapat melihat kembali senyuman Yusra.
“Eleh, boleh percaya ke awak ni?” usik Fariq seolah-olah tidak percaya dengan janji yang dilafazkan oleh Yusra.
Yusra mengangguk dengan laju. Sebelah tangannya diangkat. Lagak seperti berikrar.
“Saya janji. Saya akan layan majikan saya lepas ni dengan sebaik mungkin. Saya akan setia sampai kerja saya selesai.” Ujar Yusra. Kemudian dia ketawa sendiri.
Fariq ikut ketawa apabila melihat Yusra ketawa walaupun tiada yang lucu. Akhirnya, tawa mereka bersatu. Tanpa sedar ada sepasang mata sedang memerhati mereka dengan penuh minat. Satu senyuman terukir di bibir pemiliknya.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.