Tetamu Rindu

Monday 15 September 2014

Pewaris Takhta Cinta ( Bab 10 )



SHARIFAH AKYRA tidak berkelip memandang wajah kacak kekasih hatinya. Dia bagaikan tidak percaya dengan pengakuan berani mati Syed Aryan yang mengaku telah bernikah dengan pembantu rumahnya semata- mata ingin memenuhi impian arwah papanya.
I can’t believe this honey, how could you….” Sharifah Akyra tidak dapat menyambung kata- katanya. Dia cukup kecewa dengan apa yang berlaku.
“Sayang, I bukannya nak sangat kahwin dengan dia tapi papa yang mintak lagipun waktu tu papa tengah nazak, apa lagi pilihan yang I ada? Tolonglah percaya pada I, sayang,” rayu Syed Aryan sambil mengenggam tangan Sharifah Akyra yang lembut.
Sharifah Akyra menarik balik tangannya dari terus berada dalam genggaman Syed Aryan. Dia cukup kecewa malah sakit hati dengan perlakuan Syed Aryan.
“Kepercayaan I pada you dah hilang, Ary. Kenapa you tak bincang dengan I dulu sebelum you buat keputusan? You tahukan I sayangkan you dan I akan berada di sisi you tak kira suka mahupun duka,” ucap Sharifah Akyra lembut.
Please Kyra, I mohon pada you kali ini percayalah pada I. Apa yang I lakukan itu semata- mata untuk papa I. Takkan you tak tahu yang I memang sayang dan cintakan you setengah mati. I tak boleh hidup tanpa you. Please jangan merajuk dengan I lagi. I dah cukup terseksa tak dapat tengok senyuman you yang manis tu,” pujuk Syed Aryan lagi sambil memegang kedua belah bahu Sharifah Akyra yang terdedah.
Bunyi bising dalam kelab malam itu tidak memberi kesan terhadap perbualan mereka. Liuk lentuk anak muda yang tidak kenal erti halal haram tidak dipedulikan oleh Syed Aryan. Apa yang penting hati wanita itu perlu diraih kembali agar dia tidak kelihatan kecundang di mata kawan- kawannya yang lain.
Sharifah Akyra seorang gadis yang cukup cantik dan jelita. Wajah Pan-Asia yang dimiliki gadis itu memukau setiap mata yang memandang namun akhirnya gadis itu memilih Syed Aryan sebagai teman istimewa. Betapa Syed Aryan rasa bangga apabila semua kawan- kawannya memuji kehebatan Syed Aryan dalam menakluki gadis cantik seperti Sharifah Akyra. Hal itu menyebabkan Syed Aryan perlu berhati- hati agar hati gadis manja itu tidak terguris.
“Baiklah kali ini I maafkan you tapi ingat I nak bagi amaran pada you jangan cuba nak curang dengan perempuan kampung tu di belakang I. Kalau tak I akan putuskan hubungan kita,” ugut Sharifah Akyra.
Ceh, Akyra pandai betul kau berkata- kata cuba bayangkan kalau kau putus dengan jutawan muda seperti Syed Aryan, siapa yang akan beri kau kemewahan lagi? hatinya berkata- kata.
Syed Aryan melebarkan senyuman. Dia mengangkat kedua belah tangan tanda tidak akan berlaku curang terhadap gadis itu. Lantas tanpa segan silu Syed Aryan memeluk tubuh Sharifah Akyra yang ramping. Walaupun Sharifah Akyra membalas pelukannya dengan hangat, namun Syed Aryan tidak merasakan ketenangan yang dicari sebaik sahaja dia keluar daripada rumah tetapi Syed Aryan sembunyikan rasa itu jauh dalam lubuk hatinya.
Sharifah Akyra mengangkat muka dan menatap wajah Syed Aryan yang kacak dengan penuh perasaan. Perlahan-lahan dia mendekatkan wajahnya ke wajah Syed Aryan sementara tangannya kemas memeluk tengkuk lelaki itu. Dia akan lakukan apa saja untuk memiliki lelaki kaya itu.
Syed Aryan bagaikan terpesona dengan renungan mata yang galak itu namun jauh di dalam hatinya terasa seperti ada sesuatu yang tidak kena. Jiwanya gelisah secara tiba- tiba. Pantas, saat bibir wanita itu hampir menyentuh bibirnya dengan pantas Syed Aryan memalingkan wajahnya ke tempat lain menyebabkan ciuman Sharifah Akyra tidak mengena.
Sharifah Akyra terkejut dengan penolakan Syed Aryan. Lantas, dia meleraikan pelukan, wajah lelaki itu dipandang dengan seribu tanda tanya.
Hey,apa dah jadi ni? I ingat you sayangkan I…”
“Memang I sayangkan you, tapi I mintak maaf, sayang. Let be our first kiss in our first night. I hope you understand,” pinta Syed Aryan. Dia meraup wajahnya.
“Kenapa you tak sayangkan I?” soal Sharifah Akyra lagi. Dia rasa sedikit terhina dengan penolakan Syed Aryan. Selama ini bersusun lelaki ingin menjadi kekasihnya dan memenuhi waktu sunyinya tetapi Syed Aryan menolaknya mentah- mentah. Memang mendatangkan kemarahan.
“Sebab I sayangkan you, I takkan sentuh you selagi you tak jadi isteri I yang sah and you jangan risau  first kiss I adalah untuk gadis yang yang I cinta dan gadis itu adalah you. Itu janji I pada you, ” ujar Syed Aryan dengan bersungguh.
Dia mengelus pipi Sharifah Akyra dengan lembut membuatkan gadis itu tersenyum kembali. Gadis itu kembali ke dalam dakapan Syed Aryan tanpa perasaan malu yang sepatutnya ada dalam diri seorang manusia yang bergelar wanita.
Ary, can I ask you something?” soal Sharifah Akyra dengan manja.
“Apa dia sayang?”
“You dengan minah kampung tu dah ‘tu’ ke?” soal Sharifah Akyra.
Dahi Syed Aryan berkerut. Dia mencari raut wajah Sharifah Akyra yang  tersembam di dada bidangnya. Dia tidak faham dengan apa yang cuba disampaikan oleh Sharifah Akyra.
“Apa maksud you dengan ‘tu’?” tanya Syed Aryan pelik. Dahinya berlapis- lapis.
Sharifah Akyra menampar lembut dada Syed Aryan. Dia mencebikkan bibir.
“You ni pura- pura tak tahu pulak. You dengan minah tu dah ‘together’ ke? I mean as real husband and wife,”
What?! You ingat I ni apa? Suka- suka hati nak terkam anak dara orang. Lagipun dia tu bukan taste I. Tak selera I tengok perempuan kampung tu dahlah bertutup litup 24 jam. Rimas I tengok. Tak ada satu pun pada diri dia yang mampu menarik perhatian I dan I nak you tahu yang I tak pernah dan takkan pernah sentuh perempuan kuno tu. Please, not my taste darling. Bagi free pun I takkan pandang walau sebelah mata,” ujar Syed Aryan dengan penuh rasa yakin yang dia tidak akan terpikat pada isterinya itu.
Sharifah Akyra tersenyum lega selepas mengetahui isi hati Syed Aryan yang sebenar. Sekurang- kurangnya dia boleh menuntut janji daripada lelaki itu jika berlaku apa- apa yang di luar jangkaan.


DI hamparan sejadah yang terbentang, Wafiya Khadeeja duduk berteleku sambil menadah tangan memohon kekuatan daripada Sang Maha Pencipta yang Maha Mengetahui segala yang telah ditakdirkan untuknya. Walaupun dengan tubuh yang masih lemah dengan kesan luka dan lebam yang menyakitkan, Wafiya gagahkan diri untuk Solat Sunat Tahajud dan menyerah diri di hadapan Allah s.w.t.
“Ya Allah, Ya Tuhanku, Engkau maha mengetahui apa yang aku tidak ketahui jika ujian yang Kau berikan ini mendekatkan aku dengan Kau, maka redhailah hatiku untuk menempuhnya dengan berlapang dada. Aku tahu Engkau Maha Adil lagi Maha Penyayang, lindungilah aku daripada kekejaman dunia dan jauhkan aku dari disakiti oleh hamba- hamba-Mu yang lain.
Namun, jika ujian ini adalah kifarah daripada dosa aku yang dulu, maka ampunkanlah dosaku kerana sesungguhnya Kau Maha Pengampun dosa- dosa besar. Kau ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku, dosa Uncle Umar, dosa ibu mertua ku dan juga suamiku walaupun aku bukanlah isteri dan menantu impian mereka,” rintih Wafiya dalam doanya. Air matanya tidak berhenti mengalir seolah- olah dengan mengeluarkan air mata, dapat mengurangi kesakitan yang di alaminya.
Wafiya teresak- esak bila terbayangkan wajah arwah ayah dan ibunya yang telah pergi meninggalkannya keseorang di atas muka bumi ni. Tiada lagi tempat untuk dia mengadu, tiada lagi tempat dia mencurahkan perasaan dan tiada lagi tempat untuk dia berkongsi perasaan suka dan duka. Cuma yang tinggal sekarang hanya kegelapan yang menyelubungi apabila terperangkap di dalam sangkar yang di luarnya bagaikan istana tetapi di dalamnya tak ubah seperti gua yang kelam tanpa sinar yang dapat menyinari harinya.
“Ya Allah, dengan nama-Mu aku maafkan segala kesalahan insan-insan yang telah menyakitiku dan moga Kau berikan hidayah dan petunjuk kepada mereka. Kau bukakanlah hati Tuan Ary dan Puan Sri untuk kembali ke jalan yang Kau redhai dan jangan Kau pesongkan hati kami setelah Kau berikan petunjuk. Ya Allah, jodoh dan maut itu urusan-Mu jika memang dia di takdirkan untukku, baik untukku, agamaku, duniaku dan akhiratku maka Kau dekatkanlah hatiku dan hatinya namun jika dia bukan untukku, Kau damaikan hatiku dengan ketentuan-Mu dan Kau berikan yang terbaik untukku. Hanya kepada Kau aku berserah dan meletakkan harapan. Amin ya Rabbal al-amin,”
Wafiya mengakhiri doanya dengan meraup wajahnya yang lesu dan tidak bermaya. Rasa ketenangan mula menjengah ke tangkai hatinya yang gundah. Wafiya terasa lapang dan damai. Dia tersenyum nipis lalu dengan tiba- tiba dia melurut jatuh di atas tikar sejadah. Perlahan- lahan matanya yang berair tertutup rapat.
Tanpa disedari ada seseorang sedang memerhatikan Wafiya dengan perasaan berbaur.


 



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.