Tetamu Rindu

Saturday 1 February 2020

MR. FROST ( Bab 12 )


PINTU bilik milik Tuan Ruslan ditutup dengan perlahan. Buat seketika, dia berdiri kaku di hadapan pintu tersebut dengan fikiran yang ligat berputar. Sungguh, saat ini lututnya terasa lembik malah jantungnya turut berlari kencang. Jiwanya tidak keruan sebaik saja teringatkan perbualan di antara dia dan Tuan Ruslan sebentar tadi.
“Kahwin? Kahwin dengan tuan?” soal Hana dengan oktaf suara yang meninggi. Terjengil matanya memandang Tuan Ruslan yang sudah menghamburkan tawa.
“Kamu nak kahwin dengan saya ke?” soal Tuan Ruslan setelah tawanya reda. Dia menggelengkan kepala mengenangkan sikap gelabah yang ditunjukkan Hana.
Hana menunduk. Lambat-lambat dia menggelengkan kepala. Benar, dia perlukan pinjaman untuk menyelesaikan masalah Tuan Yahya, tetapi perkara itu tidak boleh dijadikan alasan oleh Tuan Ruslan untuk mengambil kesempatan sementelah lelaki sebaya ayahnya itu sudah mempunyai anak dan isteri. Takkan dia nak jadikan aku bini kedua kut? Hilang akal? Omel hati Hana.
“Kalau hanya itu saja cara yang ada, saya terpaksa menolak. Tuan dah ada keluarga tuan sendiri dan mungkin saya sebaya dengan anak tuan. Saya tak nak mencipta kerosakan kepada rumahtangga orang lain demi kepentingan saya,” ujar Hana dengan perlahan. Bimbang jika Tuan Ruslan naik radang dengan kata-katanya.
Tuan Ruslan kembali menyambung tawa dengan gelagat Hana.
“Saya cuma cakap kahwin. Saya tak cakap yang kamu kena kahwin dengan saya.” Balas Tuan Ruslan membuatkan Hana mendongak. Terkebil-kebil dia membalas pandangan Tuan Ruslan.
“Habis tu tuan nak saya kahwin dengan siapa? Dan kenapa saya kena kahwin sedangkan saya cuma cagarkan diri saya untuk tuan berikan pinjaman. Itu saja.” Ujar Hana masih lagi dilanda dengan tanda tanya.
“Kamu ingat dengan mencagarkan diri kamu sendiri, semua masalah akan selesai? Dulu, papa kamu tak percayakan saya, jadi kamu jangan ingat saya akan percayakan kamu dan papa kamu. Entah-entah kamu berdua dah rancang untuk larikan diri bila semua hutang dapat diselesaikan. Jadi, bagi mengelak sebarang perkara tak diingini berlaku, saya perlu ikat kamu sebagai cagaran seperti yang kamu usulkan. Perkahwinan ni hanya untuk memastikan yang kamu tidak lari daripada tanggungjawab.” Terang Tuan Ruslan.
Hana terdiam seketika. Cuba menimbang baik buruk yang dikatakan oleh Tuan Ruslan.
“Perlu ke semua tu? Saya rasa kalau tuan tak percayakan saya, tak percayakan papa saya, tuan boleh buat kontrak untuk pinjaman ni. Saya janji saya takkan lari daripada tanggungjawab memandangkan saya akan menjadi salah seorang kakitangan syarikat tuan. Tuan boleh perhatikan saya 24 jam.” Ujar Hana cuba menyakinkan Tuan Ruslan.
Tuan Ruslan menyandarkan tubuhnya ke belakang. Tangannya disilangkan ke dada. Bahunya dijongketkan.
“Kamu tak perlu terima tawaran saya jika kamu rasakan syarat yang saya kenakan terlalu membebankan. Saya tak pernah paksa kamu jumpa saya untuk pinjam duit. Kamu sendiri yang cakap, kamu lakukan semua ini semata-mata untuk tolong papa kamu. Saya cuma berikan jalan. Segala keputusan atas kamu dan ingat, saya tak nak kamu terima syarat saya kalau rasa terpaksa. Kalau kamu tak nak terima, saya tak rugi apa-apa.” Balas Tuan Ruslan tenang.
Hana terdiam. Bicara Tuan Ruslan ada benarnya. Lelaki itu tidak pernah memaksanya untuk menerima bantuan malah sejak dari awal, Tuan Ruslan menolak untuk menghulurkan bantuan kepada Tuan Yahya. Disebabkan terdesak, dia adalah orang yang bertanggungjawab memaksa Tuan Ruslan menghulurkan pertolongan. Sekarang, apabila lelaki itu sudah terbuka hati untuk menolong, patutkah dia menolak apabila syarat yang dikenakan bersangkut-paut dengan masa hadapannya? Soal hati Hana.
“Cik… Cik tak apa-apa ke ni?”
Tegur satu suara mengejutkan Hana daripada lamunan. Dia tersedar. Pantas, pandangan dihalakan ke hadapan. Kelihatan setiausaha Tuan Ruslan merenungnya dengan pandangan pelik. Hana tersengih.
“Tak ada apa-apa. Saya okey. Saya minta diri dulu,” ujarnya.
“Baiklah.”
Hana tersenyum manis. Dia menganggukkan kepala lalu cuba mengatur langkah menuju ke pintu keluar pejabat.
“Kau buat apa di sini?” tegur satu suara garau mematikan langkah Hana. Dia berpaling. Matanya membulat.
Alamak! Kenapa benda yang kita tak nak jumpa, pasti akan berjumpa? Nasib aku memang malang hari ini. Keluh hatinya.
Tanpa menghiraukan soalan daripada lelaki itu, Hana terus mempercepatkan langkah untuk keluar dari ruang pejabat yang dirasakan menyesakkan dada. Dia tidak peduli akan pandangan orang lain yang pelik tingkahnya.
Rais mengetap bibir apabila melihat Hana yang tidak langsung mengendahkan panggilannya. Lantas, tanpa menunggu lama, dia turut mengejar langkah Hana. Masih ada masalah yang belum selesai di antara mereka berdua. Dia dapat rasakan kedatangan Hana ke pejabat Tuan Ruslan bukan perkara yang tidak disengajakan. Pasti gadis itu sedang merancang sesuatu. Video tu! Pasti tentang video yang berada dalam simpanan gadis itu! Rais kegelisahan. Langkah Hana terus dikejar.
Tanpa Rais sedar, setiap perlakuannya diperhatikan oleh seseorang. Dahi gadis itu berkedut seribu apabila melihat tingkah Rais yang berlainan daripada selalu.
“Abang Rais…” Panggilnya perlahan. Niatnya untuk menegur terbantut apabila kelihatan Rais seperti tergesa-gesa mengejar sesuatu.
Fina, kenapa you tercegat kat sini? Kenapa tak terus ke bilik I aje?” satu suara menegur dari arah belakang menyedarkan Fina. Dia berpaling.
“I ternampak Abang Rais…”
“Rais… Panggil dia Rais aje. Dia bukan kekasih you lagi,” tegur Razin dengan muka yang cemberut saat mendengar bahasa yang digunakan Fina untuk Rais.
Fina mengawal riak wajahnya. Sedaya upaya dia mengukir senyuman manis buat Razin.
“Memang dia bukan kekasih I lagi, tapi dia lebih tua daripada I, tak salah kalau I panggil dia abang, kan?” soal Fina dengan suara yang dilembutkan.
Razin mencebik. Rasa cemburu terasa makin meluap dalam dada. Dia sedar pandangan Fina kepada Rais tidak pernah berubah walau dia berada di hadapan mata.
“Memang tak salah tapi I tak suka. You boleh panggil I abang, kalau you nak,” jawab Razin masih tidak berpuas hati.
Fina hanya tersenyum.
“Abang tu cuma panggilan biasa sedangkan you istimewa untuk I, takkan I nak panggil you dengan panggilan biasa pula kan?” Ucap Fina. Dia mengenyit mata.
Sebaik saja melihat senyuman manis milik Fina, hati Razin yang menggelegak panas, sejuk dengan serta-merta. Dia tewas. Pantas, bibirnya turut mengukir senyuman.


BERULANG kali butang lif ditekan namun pintu lif tersebut masih lagi tertutup rapat sedangkan saat ini Hana mula resah. Bimbang jika dirinya diekori oleh lelaki tersebut. Sesekali dia memandang ke sisi, cuba memastikan bahawa tiada sesiapa yang mengekorinya saat ini. Tetapi harapan Hana berkecai apabila kelihatan seorang lelaki berwajah tegang sedang memandang ke arahnya dengan pandangan yang sukar Hana mengerti.
“Alamak, dia datanglah pula,” getus Hana. Sekali lagi dia memandang nombor yang tertera di bahagian atas lif. Nampaknya, lif masih berada di tingkat dua sedangkan saat ini dia sudah kegelisahan.
“Hey, kau nak ke mana tu?” suara itu menegur.
Hana mengetap bibir. Tidak dapat tidak, dia memusingkan badan dan terus memanjangkan langkah menuju ke ruang tangga. Hana tidak peduli, dia tidak mahu berhadapan dengan lelaki itu sekarang. Banyak lagi perkara lain yang harus difikirkan selain bertikam lidah dengan lelaki itu.
Melihat Hana yang mula melarikan diri, Rais mula diterpa dengan rasa geram. Kali ini dia bernekad untuk tidak mahu melepaskan Hana sehingga gadis itu memadam atau menyerahkan video itu kepadanya. Dia tidak dapat hidup dengan tenang selagi video itu masih berada dalam simpanan Hana. Dia tidak menyangka Hana boleh menjadi selicik ini.
“Tunggu!” jerit Rais apabila melihat Hana mula berlari ke ruang tangga. Rais mengetap bibir. Tanpa bertangguh, dia turut berlari mengejar Hana yang mula menyusup di sebalik pintu.
“Tak guna!” marah Rais lalu merempuh pintu tersebut dengan kuat.
Pada waktu yang sama, langkah Hana terhenti apabila telinganya menangkap bunyi derap tapak kasut yang mula menghampirinya. Dia berpaling sejenak dan ternyata Rais sedang mengejarnya dari belakang. Dia mendengus.
“Jangan lari!” laung Rais lalu mempercepatkan langkah mengejar Hana yang sedang menuruni anak tangga dengan tergesa-gesa.
“Apa yang awak nak lagi, hah? Saya tak ada urusan dengan awak! Jangan ikut saya!” jerit Hana dengan kaki yang laju menyusun langkah.
Rais tidak peduli dengan kata-kata Hana, sebaliknya dia mengambil langkah yang besar untuk menyaingi Hana dan ternyata usaha berjaya, sewaktu Hana terkocoh-kocoh menuruni tangga, Rais dengan pantas menarik tali beg sandang milik Hana dari belakang menyebabkan langkah gadis itu terhenti dengan sendiri.
Aaaa!” Hana terjerit kecil. Tangannya turut meronta kerana cuba melepaskan diri daripada Rais.
“Kau nak lari ke mana? Selagi kau tak serahkan video tu pada aku, selagi itulah aku takkan lepaskan kau,” ujar Rais dengan tegas. Tali beg milik Hana ditarik dengan kuat.
Hana terbatuk. Tarikan yang kuat itu menyebabkan dia hampir tercekik. Lelaki ini benar-benar tidak berperasaan!
“Saya dah padam video tu!” ujar Hana tiba-tiba.
Rais tersentak.
“Apa?!” spontan dia menolak tubuh Hana ke dinding. Dia tidak peduli dengan jeritan kecil yang terbit daripada mulut Hana dek perbuatan kasarnya itu.
“Sakitlah!” bentak Hana lantas berpaling menghadap Rais yang sedang bercekak pinggang. Melotot anak matanya memandang Rais yang kelihatan kebigungan.
“Awak tak dengar ke apa yang saya cakap tadi? Saya dah padam video tu!” Hana mengulang kembali ayatnya. Anak matanya mula meliar mengintai peluang untuk melarikan diri.
“Kau ingat aku percaya kata-kata kau? Kalau kau dah padam video tu, tunjuk bukti tu pada aku sekarang!” arah Rais turut mengawasi setiap tindak tanduk Hana. Gadis itu tidak boleh dibiarkan begitu saja. Otak gadis itu penuh dengan muslihat. Licik!
“Oh, awak nak bukti? Baik. Saya boleh tunjukkan!” ujar Hana lalu mengeluarkan telefon bimbitnya daripada poket seluar. Skrin telefon tersebut ditekan sebelum dia menunjukkan skrin ke arah Rais dengan sekali imbas.
“Nampak tak? Saya dah padam semua video tu. Kalau awak tak percaya, terpulang pada awak. Mulai sekarang, jangan ikut saya lagi. Saya rimas, awak tahu tak?” bebel Hana dengan bibir yang terjuih.
Mata Rais membulat. Kecil saja Hana di pandangannya saat ini. Separuh hati dia masih tidak percaya dengan bicara Hana. Mustahil gadis itu memadamkan semua bukti dengan begitu mudah tanpa mengharapkan apa-apa imbuhan daripadanya.
“Aku ikut kau? Kalau kau tak buat perkara bodoh tu, aku tak ingin nak ikut kau!” bentak Rais dengan rasa geram menggunung dengan sikap Hana.
Namun, Hana hanya menayang wajah selamba. Sedikit pun tidak terkesan dengan bentakan Rais. Sebaliknya, dia mencebikkan bibir.
“Perkara bodoh? Apa yang terjadi pada kekasih awak, awak cakap perkara bodoh? Sepatutnya awak fikirkan nasib anak yang kekasih awak kandungkan bukannya fikirkan pasal video tu. Selama ni saya cuma fikir awak seorang yang dingin, tapi saya tak pernah sangka, awak sekeji ni! Tak bertanggungjawab!” hambur Hana tiba-tiba.
“Diam! Kau tak tahu apa-apa pasal aku. Jangan nak menyibuk!” marah Rais. Suaranya bergema di segenap ruang tangga yang sunyi sepi.
Hana terkesip juga dengan suara Rais yang melengking tinggi. Jantungnya mula berlari pantas. Bimbang jika lelaki itu mengamuk, pasti teruk dikerjakannya. Perlahan-lahan, Hana mengangkat pandang. Tanpa sengaja, bola mata mereka bertentangan buat seketika.
Rais terkedu. Sepantas, kilat dia melarikan pandangan. Dia mengundur setapak ke belakang.
“Kalau kau tak nak ada sebarang urusan dengan aku, cepat bagi aku video tu dan aku takkan cari pasal dengan kau. Aku tahu, kau takkan padam video tu dengan mudah. Kau nak apa sebenarnya? Kau nak duit?” soal Rais dengan suara yang kembali mendatar. Anak matanya hanya terarah pada dinding yang berada di belakang Hana.
Hana tersenyum sinis.
“Duit? Mentang-mentang saya bukan orang senang macam awak, hanya itu yang awak fikir pasal saya? Duit? Bernilai sangat ke duit awak tu?” soal Hana dengan suara yang perlahan. Menahan rasa pedih yang mencucuk hati.
“Kalau duit tidak bernilai, kenapa kau datang ke sini? Kenapa kau datang jumpa Tuan Ruslan kalau bukan pasal video tu? Kau gunakan video tu untuk tunjukkan pada Tuan Ruslan kan? Tentu kau guna cara ni untuk balas dendam disebabkan aku dah pecat kau. Cara kau betul-betul licik. Hati kau busuk.” Balas Rais. Perkataan busuk ditekankan.
Hana hanya mampu ketawa kecil. Ketawa yang cukup menyakitkan telinga Rais. Kepalanya digeleng kecil.
“Kenapa, awak takut majikan awak tahu perangai buruk awak tu? Takut kena buang kerja macam awak buang saya?” perli Hana. Tangannya disilangkan ke dada.
Pandangan Rais teralih ke wajah Hana untuk seketika. Rasa ingin ditelan gadis itu hidup-hidup saat ini. Dia ingin membalas bicara Hana namun bunyi deringan telefon membantutkan niat Rais. Sakunya diseluk sebelum telefon bimbit dikeluarkan. Tertera nama Adra di skrin membuatkan mata Rais terbuka luas.
Hana sempat menjeling skrin telefon milik Rais. Dia tersenyum senget.
“Kekasih awak dah call tu. Jagalah dia dan anak awak tu baik-baik. Satu lagi, jangan ganggu saya lagi. Video tu dah tak ada. Sama ada awak nak percaya atau tidak, terpulang. Bukan masalah saya pun.” Sambung Hana.
Dia mencari ruang untuk melarikan diri. Ternyata, dia berjaya. Nafas dihembus dengan kuat. Hana lega apabila berjaya melepaskan daripada desakan Rais.
“Adra! No! You tak boleh datang ke sini. You tunggu I kat bawah!” suara Rais sempat singgah di telinga Hana.
Belum sempat Hana berpaling, dia terasa bahunya dirempuh. Nasibnya baik apabila tangannya sempat berpaut pada pemegang tangga. Jika tidak, pasti dia sudah tersungkur di anak tangga. Hana merengus.


YOU nak apa lagi ni, Adra? Kenapa you datang ke sini? You nak buat kecoh ke?” soal Rais sebaik saja berjaya mengheret Adra dari lobi syarikat. Kini, mereka berdua berdiri di bawah pokok yang terdapat di sisi bangunan. Rais tidak mahu, pertemuan mereka berdua mendatangkan syak kepada orang lain.
“Memang I nak buat kecoh. I nak jumpa abah you. Dia perlu tahu tentang kandungan I.” Ujar Adra. Nampak tekad dan bersungguh.
Rais hanya mampu menggelengkan kepala. Satu senyuman sinis tersungging di bibirnya.
“You fikir abah I akan percaya dengan kata-kata you? You silap. Abah I langsung tak kesah apatah lagi nak ambil peduli!” balas Rais penuh yakin.
“I akan sebarkan berita ni kepada media…” Ugut Adra apabila merasakan situasi tidak berpihak kepadanya.
“Silakan. You tak ada bukti. You yang akan malu nanti. You sanggup canangkan pada semua orang tentang kandungan you tu? You tak malu?” tempelak Rais tanpa memikirkan perasaan Adra tika ini.
Adra terpempan. Turun naik dadanya menahan sabar saat mendengar kata-kata Rais.
“Jadi you nak suruh I tunggu saja sedangkan perut I semakin membesar?” soal Adra  dengan lantang.
“Sekarang I nak you buat pilihan. Kalau you diamkan diri, you serta anak you akan selamat. Tapi kalau you nekad nak bagi tahu pada abah I tentang kandungan you tu, nyawa you dan anak you akan melayang. You pilihlah. I takkan masuk campur.” Ujar Rais masih lagi dingin.
“I tak ada pilihan lain ke, Is?” soal Adra dengan wajah kembali muram.
“Itu saja pilihan yang I boleh berikan untuk you sekarang. Jangan pernah datang ke sini lagi. Apa yang you cuba buat tu takkan mendatangkan apa-apa kebaikan pada you pun. You yang pilih jalan ni. Jadi jangan babitkan orang lain dalam masalah you.” Tingakah Rais lalu melangkah untuk meninggalkan Adra diam membisu.
Saat dia berpaling untuk berlalu, tubuh Rais terkaku seketika. Dia tersentak apabila anak matanya bertembung dengan sepasang anak mata yang sedang memerhatikannya. Gadis itu menggelengkan kepala sambil tersenyum sumbing ke arahnya. Nampak seperti mengejek. Rais menjeling benci.



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.