Tetamu Rindu

Tuesday 28 January 2020

MR. FROST ( Bab 1 )


ANAK mata hitam milik Dian Hana memandang tepat tulisan yang tertera di papan tanda yang terletak di atas kepala. Anak matanya berair. Nafas ditarik sedalam-dalam sebelum dihembuskan dengan perlahan. Hari ini merupakan hari terakhir dia menatap tempat itu. Dia tidak menyangka, niat baik yang dilakukan membuatkan dia kehilangan punca pendapatannya sendiri. Peristiwa yang berlaku sebentar tadi kembali terlayar di ruang fikiran.
“Kau nak tahu satu gosip tak?” Emma yang sedang menyusun barang-barang di bahagian belakang kaunter bersuara, menarik perhatian Hana dan Dahlia yang sedang menunggu pelanggan untuk membuat pembayaran.
Hana berpaling. Begitu juga Dahlia.
“Gosip apa pula ni, Emma?” soal Dahlia. Dengan pantas, dia mengengsotkan kerusi ke arah Emma yang sedang tersengih. Hana hanya menjadi pendengar tanpa menyampuk walau sepatah pun.
“Kawan aku yang kerja di HQ bagi tahu, Mr. Frost akan buat pemeriksaan mengejut di semua cawangan!” jawab Emma dengan mata yang membulat.
“Pemeriksaan mengejut? Maksud kau? Selama ni tak pernah lagi aku dengar HQ buat pemeriksaan mengejut di cawangannya. Bukan satu cawangan kedai buku ni, kalau tak silap aku ada lapan cawangan termasuk Sabah dan Sarawak kan?” Dahlia cuba menyangkal. Separuh hatinya turut berasa gundah dengan khabar yang dibawa oleh Emma.
“Memang tak pernah buat tapi semenjak Mr. Frost jadi Ketua Pegawai Operasi tiga bulan yang lepas, banyak benda baru yang dia ubah. Staf di HQ makin pening dengan sikap dia, kau tahu tak? Siapa yang tak tahan dengan tekanan dah lama cabut.” jawab Emma. Dia mengetap bibir.
Hana hanya berkerut kening. Dia tidak tahu hujung pangkal akan perkara yang dibualkan oleh dua rakan sekerjanya itu. Dia hanya mampu memandang mereka berdua bertukar cerita.
“Kejap, boleh saya menyampuk tak?” soal Hana tiba-tiba. Dia tersengih kepada Emma dan Dahlia yang memandang ke arahnya dengan serentak.
“Apa dia, Hana?” soal Dahlia.
“Siapa Mr. Frost tu? Kenapa awak berdua macam takut sangat dengan dia?” soal Hana lambat-lambat.
Dahlia menghela nafas dan menghembuskannya dengan perlahan. Dia berpandangan dengan Emma yang turut tersenyum.
“Lupa pula kami yang awak pekerja baru di sini. Kalau awak nak tahu Mr. Frost tu pegawai operasi yang baru di HQ menggantikan tempat Encik Rizal yang dah bersara awal. Kawan saya cakap Mr. Frost ni muda lagi. Disebabkan dia muda jadi cara kerja dia tak sama dengan cara kerja Encik Rizal yang lebih santai. Setiap kerja yang diberikan mesti kena siap on time. Tak ada kompromi apabila bersangkut paut dengan soal kerja. Kalau awak nak tahu lagi, tak ada seorang pun yang berani curi tulang kalau Mr. Frost tu ada di pejabat.” Cerita Emma lagi.
Dahlia dan Hana meneguk liur.
“Seram pula saya dengar. Tapi kenapa awak panggil dia Mr. Frost?” soal Hana lagi. Ingin tahu.
Emma hanya tersengih.
“Bukan saya yang panggil, tapi staf di HQ yang panggil macam tu. Mr. Frost tu tak pernah senyum, tak pernah ketawa. Mukanya ketat 24 jam. Sentiasa serius. Semua orang takut nak bergurau dengan dia. Boleh dikatakan dia tu sejenis makhluk yang beku. Dingin. Sebab tu mereka panggil Mr. Frost.” jawab Emma lagi.
Dahlia dan Hana menganggukkan kepala tanda faham.
“Banyak kau tahu pasal Mr. Frost ni. Aku tak rasa dia ni biasa-biasa je orangnya,” Dahlia mula mengecil mata memandang Emma.
Emma hanya ketawa kecil sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Mesti dia handsome kan?” tebak Dahlia lagi.
Emma hanya mendiamkan diri. Matanya dikenyitkan kepada Dahlia sebagai jawapan untuk persoalan sahabatnya itu.
“Aku dah agak dah. Kau tu kalau mamat tu tak handsome, tak bergaya, kau takkan ambil tahu. Kalau kacak tapi perangai mengalahkan Hitler, baik tak payah beranganlah Emma. Nanti dengan kau-kau sekali jadi frozen!” tempelak Dahlia disambut dengan gelak tawa Hana.
“Aku cuma cerita apa yang aku tahu je, Lia. Bolehlah kita bersedia. Buatnya Mr. Frost tu muncul tiba-tiba, habis kita.” Balas Emma kembali kepada topik asal penceritaan mereka.
“Kalau kita tak buat salah, saya rasa kita tak perlu nak risau apa-apa. Saya yakin, sedingin mana pun dia, dia tetap manusia. Ada hati. Ada perasaan dan saya yakin, setiap manusia pasti ada kebaikan mereka yang tersendiri.” Sampuk Hana. Positif.
Dahlia mengangguk-anggukkan kepala. Setuju dengan kata-kata Hana.
Tet! Tet! Tet!
Bunyi penggera keselamatan di bahagian pintu keluar masuk membuatkan mereka bertiga tersentak. Perbualan mereka mati dengan sendirinya. Mereka terpinga-pinga apabila melihat Raju, pengawal keselamatan kedai buku tersebut sedang menahan seorang lelaki yang kelihatan berusia dan menarik lelaki tersebut masuk ke dalam kedai. Hana yang duduk di kaunter berhampiran pintu turut bergegas mendapatkan Raju.
“Kenapa ni Raju?” soal Hana sambil memandang Raju dan lelaki tersebut silih berganti.
“Pak cik ni cakap dia terbawa keluar buku yang belum dibayar. Sebab tu alarm tu berbunyi.” Terang Raju sambil memegang kemas lengan lelaki tua tersebut.
Pandangan Hana teralih. Lama dia merenung lelaki tersebut. Wajahnya kelihatan cuak.
“Mana buku tu, pak cik?” soal Hana. Dia menghulurkan tangan untuk meminta buku yang dikatakan oleh Raju tadi.
“Pak cik nak beli buku ni, tapi pak cik tak ada duit. Pak cik nak tunjuk dekat anak pak cik aje. Pak cik tak ada niat apa-apa pun,” jawab pak cik tersebut dengan suara yang lirih.
Hati Hana tersentuh melihat kejujuran lelaki itu. Dia berpandangan dengan Raju. Meminta agar lelaki itu melepaskan cengkaman di tangan pak cik tersebut.
“Saya tahu pak cik tak ada niat tapi pak cik tak boleh bawa keluar buku ni tanpa bayar terlebih dahulu. Salah tu, pak cik.” Ujar Hana lembut. Timbul simpati dalam dirinya apabila melihat keadaan pak cik itu.
“Pak cik tahu…” Ucap lelaki itu seraya menundukkan kepala. Matanya sudah berkaca.
Hana melepaskan keluhan kecil. Dia memandang sekeliling. Ternyata banyak mata yang memandang ke arah mereka bertiga. Dia tahu pasti lelaki tua itu malu saat ini.
“Macam nilah pak cik. Pak cik ikut saya ke kaunter. Biar saya tolong bayarkan buku ni. Nanti pak cik boleh berikan buku ni pada anak pak cik. Anggaplah hadiah daripada saya,” ujar Hana dengan senyuman.
Pak cik tersebut tersentak. Dia mengangkat wajah. Sedikit sebanyak dia terharu dengan pertolongan yang dihulurkan oleh Hana.
“Baiklah. Terima kasih, nak. Terima kasih…” Ucap lelaki tersebut berkali-kali. Wajahnya bertukar riang.
Hana hanya tersenyum. Dia menunjukkan jalan kepada pak cik tersebut. Dia melepaskan nafas lega apabila dapat menghulurkan bantuan kepada orang yang memerlukan.
“Senangnya awak selesaikan masalah, ya?” sampuk satu suara menghentikan langkah Hana. Dia mendongak.
Kelihatan seorang lelaki yang berusia dalam lingkungan tiga puluh tahun, berpakaian kemas sedang berdiri sambil berpeluk tubuh tidak jauh dari tempat Hana berdiri. Semua mata memandang ke arah pemuda tersebut.
Emma yang turut memandang, terus berubah wajah. Kulit wajahnya bertukar pucat. Dia menepuk lengan Dahlia. Sahabatnya itu berpaling.
“Apa dia?” bisik Dahlia keras.
Mr. Frost!” balas Emma turut berbisik.
“Apa?!”
Anak mata Dahlia membulat. Dia memandang Hana dan lelaki kacak itu silih berganti. Dia menekup mulut. Habis kau, Hana!


MAAF. Saya cuma tak nak panjangkan masalah. Jadi tak salah rasanya kalau saya bayarkan buku untuk pak cik ni,” Hana bersuara. Dia yang masih belum mengetahui identiti lelaki yang berada di hadapannya, terus bersikap selamba. Fikir Hana, lelaki itu kemungkinan hanya pelanggan yang singgah di kedai buku tersebut.
“Tak. Memang tak salah. Niat awak baik tapi cara awak salah!” tempelak lelaki itu tidak semena-mena. Wajahnya tidak beriak. Pandangannya cukup dingin. Seolah-olah, lelaki itu tidak memiliki perasaan. Malah, wajah Hana tidak dipandang langsung.
Hana bengang. Dia merenung lama wajah lelaki tersebut. Dia ingin membalas namun lambaian tangan daripada Dahlia dan Emma dari arah belakang mengganggu pandangannya. Dahinya berkerut apabila kedua-dua sahabatnya itu menggelengkan kepala sambil menunjukkan simbol X berkali-kali.
Hana tidak peduli. Pandangannya kembali teralih pada lelaki tersebut.
“Awak cakap cara saya salah? Apa yang salah?” soal Hana dengan berani.
“Awak tak siasat betul-betul. Awak buat kesimpulan berdasarkan apa yang awak nampak dan apa yang awak dengar saja.” Tegas lelaki itu menambahkan kebingungan di otak Hana.
“Nak siasat? Siasat apa? Pak cik ni cuma terbawa keluar buku ni sahaja!” tekan Hana.
Lelaki itu tidak beriak. Dia menghampiri lelaki tua yang sudah kelihatan berpeluh. Dia keresahan. Sedaya upaya dia cuba mengelak daripada lelaki berbaju hitam mendekatinya.
“Buku ni saja? Bagaimana dengan buku ini?” soal lelaki tersebut lalu menarik keluar buku yang tersorok di sebalik baju bahagian belakang lelaki tua itu.
Dua buah buku ditarik keluar lalu dicampakkan tepat ke kaki Hana yang tergamam. Apa yang mengejutkan, plastik yang membaluti ketiga-tiga buku tersebut telah ditanggalkan. Hana memandang lelaki tua itu dengan pandangan yang penuh tanda tanya.
“Pak cik, apa semua ni?” soal Hana seakan tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.
“Pak cik… Pak cik tak ada niat…”
“Tak ada niat? Tapi encik cuba bawa keluar buku-buku ni tanpa bayar terlebih dahulu? Kenapa encik perlu sorokkan kalau encik tak ada niat untuk mencuri? Dan kenapa plastik ni tertanggal daripada buku kalau bukan encik yang koyakkan? Kenapa encik koyakkan? Atau sebab encik tahu buku yang belum diimbas di kaunter, akan mendatangkan masalah pada encik nanti?” tempelak lelaki muda itu.
Pak cik tersebut menundukkan kepala. Kesal dengan perbuatannya.
“Pak cik terpaksa. Anak pak cik nak buku-buku tu tapi pak cik tak mampu nak beli. Ini kali pertama pak cik buat kerja macam ni. Maafkan pak cik.” Ujar lelaki itu cuba memancing simpati.
Lelaki muda itu melepaskan keluhan. Dia menggamit seseorang di belakangnya.
“Pak cik dah buat dua kesalahan. Pertama, cubaan mencuri. Kedua, menipu. Saya tak boleh bertolak ansur jika melibatkan dua perkara ini. Encik sila ikut staf saya ke balai. Kita selesaikan di sana. Disebabkan perbuatan encik, waktu operasi kedai ini dah terganggu.” Ujar lelaki muda itu tanpa perasaan.
Wajah pak cik tersebut mula berubah pucat. Dia cuak. Kelihatan matanya berkaca. Dia menangis. Apatah saat ini kedua belah tangannya ditarik oleh pengawal keselamatan dan seorang lagi lelaki yang lain.
“Encik! Encik siapa nak buat keputusan bagi kedai ni? Pak cik tu dah akui kesalahannya. Perkara boleh diselesaikan secara baik, buat apa nak panjangkan?” soal Hana tiba-tiba. Dia bengang dengan sikap lelaki itu yang dianggap tidak berhati perut.
Lelaki itu berpaling tanpa memandang wajah Hana.
“Siapa saya bukan urusan awak. Apa yang pasti, hari ini merupakan hari terakhir awak bekerja di sini. Qarya Bookstore tak perlukan pekerja yang cuai macam awak!” jawab lelaki itu selamba.
Mata Hana membulat. Rasa bengangnya makin bertambah. Entah dari mana datang, sesuka hati dia pecat aku? Dia ingat dia siapa? Bebel hati Hana.
“Encik tak ada hak nak pecat saya! Hal kecil macam ni pun encik besarkan? Pak cik tu dah minta maaf. Buku-buku tu masih elok. Tak boleh ke kalau maafkan saja kesalahan pak cik tu? Dia tak ada niat untuk mencuri pun!” tekan Hana masih tetap dengan pendiriannya.
“Tak ada niat? Tapi dia dah mencuri. Hal ini memang kecil bagi awak tapi jika hal ini berterusan, siapa yang akan rugi? Awak yang rugi? Tak! Syarikat yang rugi. Setiap buah buku yang dah bercetak, ada kosnya. Siapa yang bayar untuk semua kos tu? Awak? Tak. Syarikat yang bayar. Kesalahan memang boleh dimaafkan tapi semua kerugian tu siapa yang nak tanggung? Awak?” sinis lelaki itu membuatkan Hana terdiam.
“Encik Rais!” laung satu suara membuatkan Hana berpaling.
Kelihatan Encik Azan termengah-mengah bagi mendapatkan lelaki itu. Dahi Hana makin berkerut apabila wajah Encik Azan bertukar merah. Lelaki itu menjengilkan mata ke arahnya. Serta-merta Hana menundukkan wajah. Jantungnya berdetak kencang. Pasti ada sesuatu yang tak kena!
Rais mengerling jam yang melingkari pergelangan tangan. Dia mendengus.
“Pukul sebelas baru nampak muka? Saya tunggu dari pukul sembilan di ofis. Awak ke mana? Kenapa sekarang baru datang?” soal Rais. Nadanya mendatar.
Encik Azan menyeka peluh di dahi. Air liur diteguk berkali-kali. Wajah bengis milik pegawai baharu ini cukup mengerunkan.
“Saya… Saya…”
“Tak ada alasan?” soalnya.
Encik Azan menundukkan kepala. Cuak.
“Gaji untuk setiap satu jam yang awak terlewat, saya akan potong dah bahagikan kepada pekerja yang datang tepat pada masanya. Jangan main-main dengan masa jika waktu bekerja. Saya tak suka!” tegas Rais. Manakala Encik Azan hanya menganggukkan kepala.
“Dan awak…” Rais memandang tanda nama yang melekat di kain tudung yang dipakai oleh Hana.
“Cik Hana. Jumpa saya di pejabat,” sambung Rais lalu meninggalkan Hana yang terpinga-pinga.
What…?” Hana cuba bersuara tetapi Rais terlebih dahulu menghilangkan diri sambil diikuti oleh Encik Azan.
“Siapa dia tu? Kenapa berlagak sangat?!” bentak Hana geram.
“Itulah Mr. Frost!” suara Emma kedengaran dekat di telinga Hana.
Mr. Frost?!”



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.