Tetamu Rindu

Tuesday 28 January 2020

MR. FROST ( Prolog)


MAAF, saya lambat!” ujar seorang gadis sambil terkocoh-kocoh melangkah ke ruang kaunter pembayaran. Peluh yang merembes di dahi disapu dengan kasar. Dia cuak apabila melihat wajah pengurus yang menjeling tajam. Dia menundukkan kepala.
“Dian Hana, awak tahu tak ini dah berapa kali awak lambat?” soal seorang lelaki yang memakai tanda nama Azan dengan nada yang tegas. Sesekali anak matanya meliar memandang ke sekeliling kedai seolah-olah sedang mencari kelibat seseorang.
Hana menelan air liur. Jantung mula berdetak dengan persoalan yang diutarakan oleh Encik Azan.
“Saya tahu, encik. Semalam saya ambil kerja part time jadi saya…”
“Saya tak nak tahu apa yang awak buat semalam. Saya cuma nak awak fokus dengan kerja awak di sini. Saya rasa awak dah cukup faham dengan kontrak kerja, cukup tiga kali awak datang lambat, awak tahu apa yang akan terjadi kan?” soal Encik Azan lagi.
Hana hanya menganggukkan kepala. Dia akur dengan  kata-kata Encik Azan.
“Baik, tuan. Saya akan pastikan, ini kali terakhir saya datang lambat.” Jawab Hana dengan senyuman.
Encik Azan hanya menganggukkan kepala.
“Awak boleh teruskan kerja…” Ujarnya lalu berpaling untuk meninggalkan ruang kaunter.
Saat dia berpaling, anak mata Encik Azan bertembung dengan sepasang anak mata milik seorang lelaki yang sedang memerhati perbualannya dengan Hana. Encik Azan meneguk liur. Dahi mula berpeluh meskipun alat pendingin hawa sentiasa terpasang di kedai buku tersebut.
Tanpa mengendahkan renungan itu, Encik Azan melangkah menuju ke arah lelaki tersebut dengan dada yang berdebar-debar.
Lelaki yang memakai jaket jeans dan bertopi hitam itu hanya menunggu kedatangan Encik Azan sambil membelek setiap buku yang tersusun di atas rak dengan wajah yang ketat. Dia tidak suka cara Encik Azan menyelesaikan masalah.
“Tuan…” Panggil Encik Azan dengan suara yang perlahan.
Lelaki itu berpaling. Tanpa bersuara dia melangkah menuju ke rak paling belakang dan membiarkan Encik Azan membuntuti langkahnya.
“Macam tu awak handle pekerja? Awak maafkan kesalahan yang mereka buat dengan mudah sedangkan awak tahu kesalahan itu kesalahan yang besar?” soal lelaki itu sambil memeluk tubuh. Tiada segaris senyuman pun yang terukir di bibirnya.
Encik Azan tertelan air liur. Dia menundukkan kepala. Wajah garang milik pemuda itu cukup untuk membuatkan dia kehilangan kata.
“Dia pekerja yang bagus, tuan. Cuma dia ada masalah kedatangan sikit. Selepas bekerja di kedai ni, dia akan buat part time di tempat lain, jadi sebab tu dia datang…”
“Itu awak cakap pekerja bagus? Huh! Kalau dia pekerja bagus, dia takkan bekerja di tempat lain sehingga mengganggu waktu tugasan di kedai ni. Itu cuma alasan!” balas lelaki itu dengan tegas.
Errr….”
“Bagi dia surat amaran…” Sambung lelaki itu semula.
Dahi Encik Azan berkerut. Dia mendongak mencari raut wajah lelaki yang bertopi itu. Nampak dingin.
“Surat amaran? Tapi ini baru kali kedua dia datang lambat…”
“Bila ada kali kedua, akan ada kali ketiga dan keempat jika inilah sikap awak terhadap pekerja. Saya tak minta awak beri hukuman pada mereka jika mereka buat kesalahan, saya cuma nak awak bertegas. Syarikat lantik awak jadi pengurus bukan untuk bersimpati dengan mereka tapi untuk jaga kedai ini sebaik mungkin. Kalau mereka tak dapat memenuhi kehendak syarikat, pecat dan cari pekerja yang lain. Itu pun susah ke?” soal lelaki itu lagi.
Encik Azan mendiamkan diri. Dalam hati dia kurang bersetuju dengan kata-kata lelaki itu. Sebagai manusia yang ada hati dan perasaan, dia tidak dapat lari daripada bersimpati dengan nasib orang lain apatah lagi orang itu lebih susah daripadanya. Tetapi, lelaki di hadapannya ini kelihatan sebaliknya. Mungkin dia cuma ada hati tapi tak berperasaan. Beku!
“Saya akan beri awak masa. Kalau sekali lagi masalah ni berulang, saya sendiri yang akan pecat dia!” ucap lelaki itu kembali setelah tiada jawapan daripada Encik Azan.
Encik Azan hanya menganggukkan kepala. Dia tiada pilihan selain akur dengan lelaki itu.
“Baik, tuan!”
“Saya akan datang semula ke sini tanpa apa-apa notis. Buat kerja awak dengan sebaik mungkin atau awak boleh ucap selamat tinggal kepada kedai ini. Ingat, saya tak suka orang yang bagi alasan semata-mata untuk lepaskan diri. Itu pengecut namanya.” Pesan lelaki itu lalu berlalu meninggalkan Encik Azan.
Encik Azan mencebik. Dia melepaskan keluhan berat.
“Macamlah dia tu betul sangat. Dasar Mr. Frost!”



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.