Tetamu Rindu

Sunday 12 August 2018

RINDU DALAM RAHSIA ( Rindu Dalam Sepi remake) - BAB 18

AMZAR terjaga daripada tidurnya apabila merasakan perutnya tidak selesa. Mata yang terpejam, dibuka dengan luas. Dia mengerling jam loceng yang terletak di atas meja sisi. Ternyata waktu sudah berganjak ke dua pagi. Amzar menekan perutnya dengan dahi yang berkerut. Kepalanya pusing tiba-tiba. Tekaknya juga terasa mual. Amzar cuba bangkit untuk ke kamar mandi namun dia terduduk semula apabila mengenangkan kakinya yang terluka. Dia mengeluh. Saat ini kulit wajahnya sudah mula berpeluh-peluh. Apa yang tak kena dengan aku ni? Detik hatinya.
Lantas, tangan Amzar laju mencapai I Phone yang terletak di atas meja sisi. Nombor telefon milik Marha didail. Tetapi panggilannya tidak berjawab. Amzar mendengus.
“Tidur mati ke perempuan ni?” bentaknya dengan tangan yang mula menggigil. Perutnya semakin memulas. Pedihnya hanya Tuhan yang tahu.
Sekali lagi Amzar mencuba, kali ini panggilannya bersambut.
“Datang bilik aku cepat!!” jerit Amzar sebelum memutuskan talian. Telefonnya dicampak ke tengah katil. Dia kembali merebahkan diri. Dia mengerekotkan badan. Cuba menahan kesakitan yang tidak terhingga.
“Arghh! Lambat betul perempuan ni!” dengus Amzar. Dia memejamkan mata dengan rapat. Berharap dengan cara itu dia dapat mengusir rasa pedih di perut dan rasa pening serta mual yang dialaminya saat ini.
“Tuan, kenapa ni?!” soal Marha cemas. Dia mendapatkan Amzar yang sedang berguling di atas katil menahan kesakitan.
“Perut aku sakit. Bawa aku ke tandas sekarang!” arah Amzar.
Marha akur. Dia mengangguk laju. Tangan kiri Amzar ditarik lalu dilingkarkan ke lehernya sementara sebelah tangan lagi Marha gunakan untuk memeluk pinggang Amzar. Saiz badan Amzar yang besar dan berat menyukarkan Marha untuk bergerak. Dia mengerah semua tenaga yang ada semata-mata untuk membantu Amzar berdiri.
“Ya Allah, beratnya.” Omel Marha setelah Amzar dapat berdiri. Walaupun tidak stabil tetapi lelaki itu masih mampu berjalan.
“Tuan ni kenapa? Macam mana boleh sakit perut ni?” soal Marha ingin tahu.
Dengan berhati-hati, dia memapah tubuh Amzar sehingga ke bilik mandi. Amzar hanya mampu menekup mulut dan mengawang-awang tangannya tanda dia tidak mampu bercakap saat ini. Dia menghampiri singki dengan tergesa-gesa dan memuntahkan segala isi perutnya di situ.
Marha terkedu seketika. Timbul rasa simpati buat suaminya itu. Lantas, bahu dan belakang tengkuk Amzar dipicit lembut.
“Perut tuan masuk angin ni. Tuan ada gastrik?” soal Marha sambil tangannya laju menepuk belakang badan Amzar dengan lembut.
Amzar hanya menganggukkan kepala. Tidak berdaya untuk membuka mulut. Sedangkan saat ini, tiada apa pun yang dimuntahkan.
“Tuan ada gastrik? Kenapa saya tak tahu apa-apa pun? Tuan makan tak malam tadi?” soal Marha lagi. Dia menanti reaksi daripada Amzar.
Pantas, Amzar menggelengkan kepala. Marha tersentak.
“Tak makan?! Tengah hari tadi, tuan makan tak?” soal Marha dengan mata yang membulat.
Geleng lagi. Marha menggelengkan kepala. Kalau diikutkan hati, memang teruk lelaki ini dibebelkan namun mengenangkan Amzar yang sedang kesakitan, Marha membatalkan hasratnya.
“Tak makan? Patutlah perut tuan masuk angin. Tuan memang suka cari penyakit ya?” soal Marha bagi melepaskan rasa geramnya.
Amzar mendengus. Rasa mualnya semakin menghilang sebaik saja dia memuntahkan isi perutnya. Dia membasahkan wajah. Bebelan Marha tidak masuk ke telinganya. Dia memandang cermin buat seketika. Ternyata Marha masih menanti jawapan daripadanya.
Dia berpaling. Tubuhnya disandarkan ke dinding. Matanya dipejam sejenak. Cuba menenangkan diri.
“Aku memang gastrik tapi jarang sangat kena macam ni. Kalau aku mengganggu, kau boleh keluar sekarang.” Ujar Amzar lantas membuka matanya kembali. Wajah Marha direnung tajam.
Marha serba-salah. Dia menggigit bibir. Mula menyesali kata-katanya.
“Bukan macam tu maksud saya…”
“Dahlah. Aku penat. Aku nak rehat.” Tegas Amzar memintas bicara Marha. Dia cuba bergerak tanpa bantuan Marha tetapi baru setapak dia melangkah, tubuhnya hampir rebah. Nasibnya baik apabila Marha sempat memaut lengan Amzar menghalang tubuh sasa itu daripada jatuh menyembah lantai.
“Biar saya tolong tuan...”
“Tak payah!” Amzar masih berdegil. Tangan Marha ditepis. Sekali lagi dia cuba untuk melangkah dengan memegang dinding, namun dia mengalah. Kakinya yang terluka mula terasa pedih. Amzar mengetap bibir. Matanya dipejam seketika.
Marha melepaskan nafas perlahan. Kedegilan dan sikap ego yang ditunjukkan oleh Amzar sedikit sebanyak menguji kesabaran Marha.
“Saya tahu tuan kuat, tuan tak perlukan bantuan saya tapi sekarang mama dan papa tuan dah bagi saya amanah untuk jaga tuan. Jadi, tolong dengar cakap saya kali ni. Tak lama pun tuan kena hadap saya dalam rumah ni. Sabarlah sikit, boleh?” ucap Marha lantas menghampiri Amzar. Tangan tangan lelaki itu kembali dilingkarkan ke lehernya. Sedangkan sebelah tangannya lagi memeluk pinggang Amzar.
Dada Amzar kembali menyambut debaran dengan tindakan spontan Marha. Walaupun niat gadis itu ingin menolong tetapi perbuatannya mampu menggoncang iman Amzar tika ini.
Akhirnya, Amzar mengalah. Dia hanya membiarkan Marha memapah tubuhnya hingga ke katil. Tubuhnya didudukkan di birai katil dengan berhati-hati oleh Marha.
“Tuan baringlah dulu, saya ke dapur sekejap. Tuan kena makan sikit sebelum tidur, barulah perut tuan tu tak masuk angin.” Ujar Marha sebaik saja melihat Amzar menekan perutnya sendiri dengan dahi yang berkedut seribu.
Amzar mendongak. Pandangan mereka bertaut. Dengan pantas, Amzar mengalihkan pandangan.
“Tapi aku tak makan nasi malam-malam ni,” balas Amzar.
“Saya tahu.” Ucap Marha dengan senyuman manis terukir di bibirnya.
Amzar terpesona seketika. Dia kehilangan kata. Senyuman itu seakan anak panah yang memanah tepat ke hatinya. Amzar terpesona dalam diam.

MARHA kembali semula ke bilik Amzar sebaik saja selesai menyiapkan makanan untuk Amzar. Dia hanya mampu menggelengkan kepala saat melihat Amzar yang terbaring sambil menekan perutnya. Wajah itu tampak tidak selesa. Lantas, dia menghampiri katil. Punggungnya dilabuhkan di tepi katil. Dekat dengan Amzar.
“Tuan, saya ada bawakan jus kurma untuk tuan. Minum sikit, insya Allah nanti legalah perut tuan tu.” Ucap Marha. Dia cuba mengintai wajah Amzar yang mengiring membelakanginya.
Lambat-lambat Amzar berpaling. Dia bangun dan menyandarkan belakang badannya di kepala katil. Wajah Marha yang manis dengan rambut yang terbiar lepas, menarik perhatiannya untuk terus merenung sebelum anak matanya beralih kepada gelas yang dipegang oleh gadis itu.
“Mana kau dapat kurma tu?” soal Amzar dengan kening yang dijongketkan.
Marha tersengih.
“Saya jumpa dalam peti. Mama punya agaknya. Saya blend susu dan kurma. Tuan minumlah, insya Allah kenyang.” Jawab Marha lalu menghulurkan gelas tersebut kepada Amzar.
Huluran Marha bersambut. Perlahan-lahan dia meneguk jus kurma yang disediakan oleh Marha tanpa sedikit pun perhatiannya teralih daripada wajah Marha.
Marha mula rasa tidak selesa. Renungan Amzar terasa tembus ke jantung. Marha meneguk liur. Dia menundukkan wajah sambil jarinya menyelit anak rambut ke telinga. Dia mula tersedar sesuatu. Lalu, bibirnya digigit.
Patutlah dia pandang aku macam nak telan, aku lupa nak pakai tudung lagi. Macam manalah aku boleh lupa? Monolog Marha. Lantas, dahinya ditepuk.
“Kenapa?” soal Amzar pendek.
“Hah??” Marha tersentak. Bulat matanya memandang Amzar yang sedang ketawa kecil.
“Kenapa kau tepuk dahi? Ada nyamuk ke dalam bilik aku ni?” soal Amzar lagi.
“Nyamuk? Haaa.. Haah, nyamuk. Dahi saya kena gigit.” Bohong Marha dengan suara yang tergagap.
Amzar tersenyum senget. Dia tahu gadis itu cuba menutupi rasa gelisah. Riak wajah itu sudah cukup untuk menceritakan segalanya. Lalu pandangannya jatuh pada botol kecil yang berada dalam genggaman Marha.
“Apa yang kau pegang tu?” soal Amzar ingin tahu.
Marha memandang botol minyak angin yang dipegangnya sebelum kembali membalas pandangan Amzar.
“Oh, ni minyak angin. Nanti tuan boleh sapu dekat perut.” Ujar Marha. Tersenyum. Botol minyak angin diletakkan di atas meja sisi.
“Tangan aku sakit, macam mana aku nak letak?”
“Habis tu takkan saya?”soalan dibalas soalan oleh Marha. Wajahnya berkerut.
Amzar hanya mengangkat bahu sedangkan saat ini Marha meneguk liur.
“Tadi kau juga cakap, mama dan papa dah amanahkan kau untuk jaga aku, jadi kau akan buat yang terbaik untuk jaga aku. So, buktikanlah kata-kata kau tu. Lagipun, tentu mama dan papa bayar kau lebih untuk jaga aku kan?” Bidas Amzar. Dia tersenyum sinis.
“Ini bukan soal bayar, tuan. Tuan tentu tak selesa kan kalau saya sentuh tuan?” Marha cuba mencipta alasan padahal dia sendiri yang tidak sanggup untuk menyapu minyak angin di perut Amzar. Dia masih ada perasaan malu.
“Setakat kau yang sentuh, aku tak rasa apa-apa pun. Atau kau yang takut? Takut aku terkam kau?” soal Amzar kembali sekadar menguji.
Marha membeliakkan mata. Dia terbatuk kecil. Sedikit sebanyak dia tercabar dengan kata-kata Amzar.
“Takut? Huh! Buat apa saya nak takut? Tuan tak payahlah nak gertak saya. Saya tak takut langsung.” Ucap Marha berani.
Lantas, penutup botol minyak angin dibuka sebelum beberapa titis minyak diletakkan di atas telapak tangannya. Lalu, dengan tangan yang terketar-ketar, Marha menarik baju Amzar. Dia cuba berlagak selamba namun dalam hatinya sudah berdetak tidak menentu. Terasa darah merah menyerbu ke segenap wajahnya apabila telapak tangannya dilekapkan ke perut Amzar. Marha menundukkan wajah. Malu! Sangat malu!
Amzar menahan tawa daripada meletus. Reaksi Marha dan kulit wajahnya yang bertukar kemerahan mencuit hati Amzar. Tetapi sentuhan lembut tangan Marha di kulit perutnya sedikit sebanyak menyalurkan rasa selesa dalam diri Amzar. Hatinya mula terasa hangat. Jiwa lelakinya bergetar. Berdua-duaan dengan Marha saat ini menjemput rasa aneh dalam hati Amzar. Dadanya mula berdebar tidak menentu. Lantas, tangan Marha ditepis kasar.
Marha tercengang-cengang. Tangannya dilarikan.
“Aku nak tidur.” Ujar Amzar lantas menarik selimut menutupi tubuhnya. Dia tidak betah berhadapan dengan Marha saat ini. Jiwanya kacau. Hatinya gundah.
“Oh, okey. Kalau macam tu saya keluar dulu..” ucap Marha lalu bingkas bangun.
Sebaik saja mendengar kata-kata Marha, Amzar bingkas bangun. Dia menarik pergelangan tangan isterinya. Tanpa sedar, dia telah menarik tangan Marha dengan kuat sehingga tubuh gadis itu terdorong ke arah Amzar. Rapat. Hujung hidung mereka bersentuhan. Marha tergamam. Amzar terkaku.
Mata mereka bertentangan. Menjemput getaran di hati mereka berdua. Marha menelan liur yang terasa kasar. Renungan itu menikam tepat ke hatinya.
“Errr… Tuan perlu apa-apa lagi ke?” soal Marha dengan tergagap-gagap. Suaranya bertukar perlahan dan bergetar. Kedudukannya yang rapat, meresahkan Marha.
Amzar tersedar. Pantas saja dia melepaskan pegangan tangannya dari lengan Marha. Dia berpaling ke arah lain. Cuba meredakan debaran di dada dan cuba menyembunyikan wajahnya yang berubah warna.
“Kau nak pergi mana tadi?” soal Amzar. Dia mencapai jus kurma dan meneguk saki baki air yang masih bersisa. Dia tidak mampu untuk memandang wajah Marha saat ini. Jiwanya tidak keruan. Dia resah.
Marha kembali berdiri. Rambutnya dikuakkan ke belakang. Dia berdeham.
“Saya nak keluarlah. Tuan nak tidur kan?” jawab Marha.
“Kau tak boleh keluar.”
Marha tersentak. Dia melongo memandang Amzar.
“Kenapa tak boleh? Dah tu saya nak tidur kat mana?” soal Marha dengan nada terkejut.
“Kalau aku sakit lagi macam mana? Takkan aku nak menjerit panggil kau macam tadi. Kau tu dahlah tidur mati. Aku panggil sekali bukannya kau nak dengar. Jadi, malam ni kau kena tidur dalam bilik ni. Tidurlah celah mana pun, aku tak nak ambil tahu tapi aku tak benarkan kau keluar dari bilik ni.” Tegas Amzar.
Mata Marha membulat.
“Tapi tuan, tu bukan alasan untuk saya tidur sekali dalam bilik ni. Saya boleh tidur dekat ruang rehat depan bilik tuan ni. Tuan tak payah tutup pintu. Saya akan dengar kalau tuan panggil saya.” Marha memberi pandangan.
“Tak payah. Tidur dalam bilik ni atau gaji kau, aku potong.” Ugut Amzar dengan sebelah kening terangkat.
Marha mengecilkan mata memandang Amzar.
“Tuan ugut saya?”
Amzar mengangkat bahu.
“Terserah kau nak anggap apa. Aku tak peduli. Ikut cakap aku atau kau hilang gaji kau.” Tambah Amzar.
Marha mengetap bibir. Mula geram dengan sikap Amzar kali ini.
“Baiklah. Kejap, saya ke bilik ambil bantal.”
Bukkkk!
Belum sempat Marha menghabiskan bicara, sebiji bantal dicampakkan ke mukanya. Marha tergamam. Dia hanya mampu memandang bantal yang jatuh di kakinya dengan rasa terkejut.
“Untuk malam ni guna bantal tu.” Ujar Amzar selamba.
Marha memandang Amzar dengan rasa bengang menguasai diri. Haraplah aku hormatkan mama dan papa, kalau bukan disebabkan mama dan papa, mahu aku patahkan terus tangan mamat ni. Monolog Marha. Geram.
“Kenapa pandang aku macam tu? Nak tunjuk perasaan? Lantak kaulah nak buat apa pun, aku nak tidur.” Sambung Amzar lantas merebahkan tubuhnya kembali dengan mengiring ke kanan.
Dengusan yang terbit daripada mulut Marha mengundang senyuman kecil di bibir Amzar. Terasa kemenangan berpihak kepadanya saat ini. Kau takkan boleh menang, Marha. Detik hati Amzar bersama mata yang dipejam rapat.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.