Tetamu Rindu

Thursday 17 January 2019

RINDU DALAM RAHSIA ( RDS remake) - BAB 32


AMZAR tunduk menekur lantai saat berhadapan dengan Puan Kalilah yang masih menanti bicara daripadanya. Hampir lima belas minit, hanya bunyi suara televisyen yang menemani mereka berdua. Amzar gugup.
“Apa yang kamu nak bincangkan tadi?” Soal Puan Kalilah akhirnya bersuara.
Amzar mengangkat pandang. Bola matanya bertaut dengan anak mata Puan Kalilah. Dia tersenyum kelat sedangkan dalam otaknya sedang menyusun ayat yang hendak diucapkan kepada ibu mentuanya itu.
“Soal penceraian saya dan Marha, saya rasa saya tak boleh ikut permintaan ibu,” ujar Amzar akhirnya. Perlahan tapi tegas.
Puan Kalilah menyembunyikan senyum. Wajahnya diketatkan.
“Kenapa? Kamu berdua bukan seperti suami isteri yang lain kan? Ibu rasa penceraian adalah jalan yang terbaik untuk kamu berdua,” Puan Kalilah cuba memprovokasi.
Amzar terdiam. Dia mencapai gelas yang berisi air oren lalu diteguk buat kesekian kalinya. Dia cuba meredakan hatinya yang gundah.
“Tapi saya tetap takkan lepaskan Marha. Dia masih isteri saya. Saya harap ibu bagi saya peluang untuk jadi suami dia yang sepatutnya. Saya akan jaga dia. Saya takkan sia-siakan dia.” Ucap Amzar seakan berjanji. Dia merenung tepat ke anak mata Puan Kalilah. Dia ingin Puan Kalilah percaya bahawa dia benar-benar maksudkan setiap kata-katanya.
“Ibu tak percaya kamu akan jaga dia. Perkahwinan kamu bukan atas dasar cinta. Malah, ibu yakin kamu cukup benci pada Marha disebabkan perkahwinan kamu tu. Mustahil kamu akan jaga dia dengan baik,” balas Puan Kalilah masih enggan mempercayai kata-kata Amzar.
“Tapi perkahwinan kami terjadi disebabkan jodoh, ibu. Saya akui, dulu saya sombong dengan kata-kata saya sendiri, tapi itu dulu. Sebelum saya kenal dia. Saya tahu tentu ibu kecil hati dengan perangai saya. Saya mintak maaf. Masa tu saya benar-benar marah. Saya tak dapat terima kenyataan atas apa yang berlaku antara saya dan Marha. Tapi sekarang, saya dah kenal Marha. Saya perlukan dia dalam hidup saya,” jawab Amzar bersungguh-sungguh.
Puan Kalilah menjongketkan kening.
“Perlukan Marha dalam hidup kamu? Sebagai setiausaha?” Soal Puan Kalilah sekadar menguji.
Pantas, Amzar menggelengkan kepala.
“Saya perlukan dia sebagai isteri saya. Saya tak boleh lepaskan dia. Bukan saya tak cuba untuk lupakan dia tapi saya tak mampu. Saya rasa… Saya rasa…” Amzar mula tergagap. Dia menelan air liur berulang kali. Terasa seperti ada sesuatu yang tersekat di kerongkong saat ini.
Dahi Puan Kalilah berkerut. Dia menahan tawa melihat wajah Amzar yang cuak. Kulit wajah yang putih kemerahan itu kelihatan berpeluh.
“Rasa apa?!” Sergah Puan Kalilah kuat.
“Saya cintakan dia!” jawab Amzar laju akibat terkejut. Dia mengurut dada. Kus semangat!
Namun, dia terdiam seketika. Dia menutup mulut. Terkejut dengan kata-katanya sendiri. Ternyata tiga patah perkataan itu akhirnya berjaya meluncur laju daripada mulutnya tanpa dia sedari.
“Kamu yakin ke kamu cintakan dia? Bukan disebabkan rasa simpati atau rasa bersalah?” soal Puan Kalilah lagi. Jelas, hatinya sedikit tenang mendengar kata-kata Amzar tadi. Dia yakin yang Marha tidak bertepuk sebelah tangan.
“Saya yakin, ibu.” Jawab Amzar penuh dengan keyakinan.
“Tapi kami ni tak setaraf dengan keluarga kamu. Kamu dan Marha ibarat langit dan bumi. Kalau boleh ibu nak kamu fikir betul-betul dengan keputusan kamu tu. Ibu tak nak kamu menyesal kemudian hari.”
“Saya tak pernah fikir pasal taraf tu ibu dan saya takkan pernah menyesal dengan keputusan saya. Mengenali Marha merupakan perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidup saya. Mungkin saya terlambat menyedari tentang perasaan tu tapi saya tak malu nak mengaku yang saya dah tertawan dengan hati dia,” jawab dengan yakin.
Puan Kalilah tersenyum juga akhirnya. Dia membalas pandangan Amzar dengan lembut. Hatinya sedikit tenang dengan kata-kata Amzar. Dia yakin anak muda itu serius dalam berkata-kata. Lantas, satu keluhan lega dilepaskan.
“Kenapa kamu lambat sangat datang, Am?” soal Puan Kalilah.
Amzar terpinga-pinga. Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Apa maksud ibu?”


“NAQIB, awak buat apa kat sini?” soal Marha lantas berdiri akibat terkejut dengan kemunculan Naqib yang tiba-tiba.
Naqib menghampiri Marha dengan senyuman manis terukir di bibirnya.
“Sepatutnya Qib yang tanya Mar buat apa kat sini, Mar lupa ke ini kan pantai kenangan kita?” Soal Naqib dengan menjongketkan kening.
Marha terdiam. Pantai kenangan? Sungguh, dia terlupa bahawa pantai ini menjadi saksi Naqib melamarnya suatu ketika dahulu dan pantai ini juga menjadi saksi bisu perpisahan mereka.
“Saya datang sini sebab pantai ni dekat dengan rumah. Tak ada maksud lain,” jawab Marha jujur.
Wajah Naqib berubah kelat. Dia menatap wajah Marha dengan sedalamnya.
“Mar memang dah lupakan Qib ke? Takkan tak ada sekelumit pun rasa sayang yang tertinggal dalam hati Mar untuk Qib?” Soal Naqib dengan suara yang lirih.
Marha senyap. Dia kembali melabuhkan punggung di atas pasir pantai yang memutih. Soalan Naqib dibiarkan tanpa jawapan. Dia lebih tenang menghadap laut yang berombak kecil.
“Apa yang berlaku antara kita dah lama berlalu, Qib. Tak perlulah awak ingatkan lagi. Jalan ini yang awak pilih. Banyak kali saya tanya awak, sama ada keputusan awak ambil tu betul atau salah, tapi awak tetap bertegas dengan keputusan awak. Awak lebih pilih Harlina daripada pertahankan hubungan kita waktu tu. Ya, saya tahu awak betul-betul terdesak perlukan duit untuk rawatan ibu awak. Saya faham. Tapi kenapa mesti putuskan hubungan kita? Kenapa mesti awak pilih untuk bersama dengan perempuan lain?” jawab Marha dengan soalan yang bertalu-talu.
Bukan niatnya untuk membangkit apa yang terjadi beberapa tahun dahulu, tetapi Naqib yang memaksanya berbuat demikian. Mengingati peristiwa itu membuatkan hatinya dirundung sebak. Cinta yang disemai dan diharapkan putus di tengah jalan.
Naqib duduk melutut di hadapan Marha. Wajah itu ditenung dengan penuh kasih. Dia tahu dia bersalah dan sekarang dia menyesal.
“Masa tu Qib tak dapat fikir apa-apa selain kahwin dengan Harlina. Itu saja pilihan yang Qib ada, Mar. Qib sayangkan Mar tapi ibu Qib jauh lebih penting. Qib terpaksa…”
“Saya tak pernah minta awak buat pilihan antara saya dan ibu awak. Kan saya dah cakap, saya faham. Cuma saya tak faham kenapa awak lepaskan Harlina. Dia isteri awak dan saya yakin dia sayangkan awak,” pintas Marha pantas.
Naqib menundukkan kepala.
“Qib tak cintakan dia. Qib dah cuba tapi dia tak sama seperi Mar. Qib tak dapat lupakan Mar walau Qib dah cuba. Harlina memang sayangkan Qib tapi Qib tak dapat tipu diri Qib sendiri. Qib mengaku, Qib sanggup balik ke sini semata-mata nak cari Mar. Qib tahu Mar masih sayangkan Qib kan?” Soal Naqib dengan penuh yakin.
Marha menggelengkan kepala.
“Itu silap awak. Awak langsung tak hargai orang yang sayangkan awak. Awak tak cuba untuk perjuangkan hubungan awak dan Harlina. Memang awak tak sayangkan dia tapi awak dah jadi suami dia. Awak wajib sayangkan dia dan lupakan saya. Saya dah jadi sejarah dalam hidup awak. Kalau awak fikir dengan melepaskan Harlina akan buat saya kembali semula kepada awak, awak silap. Walaupun saya masih ada perasaan pada awak, saya tetap takkan kembali pada awak.” Tegas Marha.
Naqib sedikit tersentak. Lama dia merenung anak mata Marha. Jelas, gadis itu benar-benar maksudkan apa yang telah dikatakan.
“Tapi kenapa, Mar? Mar dah jumpa pengganti?” Soal Naqib berbaur kecewa.
Marha terdiam. Bayang wajah lelaki itu tergambar di ruang mata. Marha mengetap bibir.
“Errr….”
“Mar, kejap!” Pintas Naqib lalu mendekatkan dirinya ke arah Marha. Marha pegun.
“Kenapa?” Soalnya pendek.
“Ada ulat atas tudung Mar,”
“Ulat?! Tolong buangkan cepat!” Marha mula menjerit. Dia geli. Matanya dipejamkan.
Naqib hanya ketawa kecil melihat reaksi Marha yang kegelian. Lalu, dia menghampiri Marha dan terus membuang ulat yang berada di atas kain tudung gadis itu.
“Ada tak lagi?” Soal Marha dengan mata yang terpejam rapat.
“Dah tak ada dah.” Ucap Naqib sambil merenung Marha dengan senyuman yang mekar di bibir.
Marha menarik nafas lega. Dia membuka mata. Sebaik saja kelopak matanya terbuka, pandangannya bersabung dengan anak mata Naqib. Dia terkebil-kebil. Peliknya, dia tidak berasa apa-apa saat ini. Debaran yang dahulu sering menjengah hatinya setiap kali bertentang mata dengan Naqib kini sirna. Perasaannya kosong walaupun saat ini lelaki itu sedang tersenyum manis.
“Marha!”
Jerkah satu suara garau menghentikan pandangan mereka berdua. Marha berpaling. Matanya terbeliak.
Alamak!


“MARHA!”
Bunyi suara yang menjerkah kuat mengejutkan Marha dan Naqib. Dia dan Marha berpaling sebelum tubuhnya dijarakkan daripada Marha. Dahinya berkerut melihat seorang lelaki yang berbadan tegap sedang merenung ke arah mereka berdua dengan renungan yang tajam.
“Am?” Soal Marha perlahan. Dia terkejut melihat kemunculan Amzar yang tiba-tiba. Pantas, dia bangun.
“Siapa lelaki tu, Mar?” Soal Naqib turut bangun.
“Dia… Dia bekas bos saya,” jawab Marha sedikit tergagap-gagap. Dia menelan air liur apabila pandangannya bersambung dengan anak mata Amzar. Wajah lelaki itu kelihatan tegang. Jelas, Amzar sedang menahan amarah.
“Apa yang kau orang buat tadi?” Soal Amzar dengan tanpa secalit senyuman menghiasi bibirnya. Dia menghampiri Marha sebelum menjeling ke arah Naqib.
“Kami tak buat apa-apa pun.” Jawab Naqib.
Amzar mendengus. Dia kembali merenung Marha.
“Marha?” Soalan diajukan pula kepada Marha. Gadis itu kelihatan gelabah.
“Betullah apa yang Naqib cakap, saya dan dia tak buat apa-apa pun. Dia cuma tolong buangkan ulat yang melekat kat tudung saya je.” Terang Marha dengan suara terketar-ketar.Dia cuak melihat wajah Amzar yang serius.
Naqib berpaling pada Marha.
“Kenapa Mar nak kena terangkan pada bekas bos Mar ni. Dia tak ada apa-apa hak untuk tahu apa yang kita buat. Lagipun Mar bukan pekerja dia lagi. Kalau dia majikan Mar sekali pun, dia tak berhak untuk campur tangan dalam urusan peribadi Mar,” tegur Naqib sedikit bengang dengan tingkah lelaki kacak yang merupakan bekas majikan kepada Marha. Dia dapat rasakan lelaki itu tidak senang dengan kehadirannya.
Amzar tersenyum sinis. Dadanya seakan ingin meletup saat ini. Rasa cemburu makin membelit tangkai hatinya apabila kelihatan Naqib berdiri di hadapan Marha seolah-olah cuba mempertahankan gadis itu.
“Bekas bos? Itu saja yang kau bagi tahu bekas tunang kau ni?” Soal Amzar sambil menekankan perkataan bekas tunang. Dia berharap agak lelaki itu sedar akan kedudukannya saat ini.
“Errr… Am, kita bincang tempat lain. Qib, awak baliklah dulu. Nanti saya call awak,” ujar Marha cuba menyelamatkan suasana.
“Call? Kenapa mesti kau nak call dia lagi? Apa hubungan kau dengan dia?” Pintas Amzar pantas. Terasa darahnya naik hingga ke ubun-ubun. Hatinya bagai diinjak-injak dengan keras. Perhatian yang Marha tunjukkan kepada Naqib sudah cukup untuk membuatkan hatinya pecah berderai.
“Sepatutnya aku yang tanya, kenapa kau sibuk sangat hal aku dan Marha? Kau nak apa dengan Marha?” Soal Naqib kemudiannya. Dia turut berang dengan perlakuan Amzar yang kelihatan menekan Marha.
Renungan Amzar teralih kepada Naqib. Dia mengumpul kesabaran yang semakin menipis. Kebisuan Marha makin menambah sakit di hatinya. Egonya sebagai lelaki tercabar.
“Sudahlah Qib. Awak baliklah dulu,” tegur Marha cuba menjernihkan suasana yang terasa tegang.
“Kenapa susah sangat kau nak terus-terang, Marha? Kau malu ke? Atau kau masih ada perasaan pada bekas tunang kau ni?” Amzar mula melenting.
“Apa yang awak merepek ni, Am? Saya cuma tak nak awak berdua bergaduh. Kita kat kampung sekarang, malu kalau orang nampak.” Balas Marha.
Amzar tersenyum sinis.
“Malu? Malu orang nampak kalau aku bergaduh. Kau orang berdua-duaan tepi pantai ni tak malu pulak? Sedar diri kau tu sikit, Marha. Kau isteri aku! Aku tak suka kau keluar dengan lelaki lain. Kenapa kau degil sangat, hah?” balas Amzar. Oktaf suaranya mula meninggi.
Naqib terpempan. Sebaris perkataan itu membuatkan dia tertegun bersama hati yang retak seribu. Dia kalih pandangan ke arah Marha yang kelihatan serba salah.
“Apa? Isteri? Mar, apa ni?” Soal Naqib dengan tergagap-gagap.
Marha menjatuhkan kepala. Tidak sanggup untuk bertentangan mata dengan Naqib saat ini. Dia rasa bersalah kerana tidak berterus-terang sedari awal.
Sikap mendiamkan diri Marha menambah rasa bengang dalam diri Amzar. Dia yakin gadis itu masih mempunyai perasaan kepada lelaki tersebut. Tengoklah, bibir Marha bagaikan digam apabila Naqib mempersoalkan hubungan mereka.
“Kenapa kau diam, Marha? Kau takut nak mengaku yang kau tu isteri aku. Atau kau nak aku buktikan sekarang?” soal Amzar lalu menghampiri Marha.
Marha tercengang. Dia tidak dapat mengelak apabila tangan Amzar mula merangkul pinggangnya. Dia tergamam. Naqib terbeliak.
“Saya dah jadi isteri orang, Qib…” ucap Marha perlahan. Dia menundukkan pandangan.
Naqib terdiam seribu bahasa. Bibirnya beku untuk membalas kata-kata Marha. Kenyataan itu seakan-akan menampar pipinya. Pedih. Apabila melihat tangan Amzar kemas di pinggang Marha, hatinya bagai dicincang dengan lumat. Sakit!
“Saya minta maaf, Qib…” sambung Marha lagi apabila Naqib hanya mendiamkan diri. Wajah lelaki itu bertukar keruh.
“Kau ikut aku sekarang!” arah Amzar bengang. Dia menarik pergelangan tangan Marha dengan kuat agar gadis itu mengikuti langkahnya.
Naqib tidak mampu berbuat apa-apa kerana antara mereka sudah tidak mempunyai apa-apa ikatan. Dia tersilap langkah kali ini. Sukar untuk dia menerima kenyataan bahawa gadis yang dinanti dan disayangi setiap hari akhirnya menjadi milik orang lain. Kerana kesilapannya, dia kehilangan orang yang dicintainya sepenuh hati.
Sementara itu, Marha meronta-ronta untuk meleraikan cengkaman tangan Amzar di pergelangan tangannya. Lelaki itu langsung tidak mengendahkan rontaannya. Dia tidak tahu mengapa mesti Amzar melepaskan kemarahannya sedangkan selama ini hubungan mereka sarat dengan kebencian.
“Lepaskan saya! Sakitlah!” Marah Marha lalu merentap tangannya daripada pegangan Amzar.
Langkah Amzar terbejat. Dia berpaling ke belakang. Wajah Marha direnung dengan tajam. Kelihatan gadis itu menggosok pergelangan tangannya. Mungkin betul-betul kesakitan. Kerutan di dahinya telah menjelaskan segalanya.
“Sakit? Apa yang kau buat tadi lebih menyakitkan hati aku. Kau tahu tak?” suara Amzar mula mengendur namun sakit di hatinya masih belum reda sepenuhnya.
“Saya tak buat apa-apa pun. Kenapa susah sangat awak nak faham? Saya terjumpa Naqib dan kami berbual…”
“Berbual? Perlu ke berbual sampai duduk rapat-rapat macam tu? Kau ingat aku tak nampak? Kau ingat aku buta?!” Soal Amzar memintas percakapan Marha.
Marha mengetap bibir. Susah untuk dia terangkan hal sebenar jika Amzar masih dikuasai amarah. Jalan terbaik adalah dengan berdiam diri tetapi jika berdiam diri, Amzar tidak akan henti-henti bersangka buruk pada dia dan Naqib.
“Yang awak nak marah sangat ni kenapa?Awak cemburu?” bentak Marha. Geram.
“Ya, aku cemburu! Puas hati kau?” Akui Amzar akhirnya.
Marha tergamam. Pengakuan Amzar membuatkan dia terkebil-kebil seketika. Amzar cemburu? Biar betul? Detik hatinya. Namun, Marha tidak mahu terbuai dengan perasaan. Dia yakin, kata-kata Amzar tidak membawa sebarang makna. Marha senyum sinis.
“Saya tak percaya yang awak cemburu. Saya cuma percaya yang awak tak pernah fikir baik pasal saya. Apa yang saya buat semua salah pada mata awak. Saya tak faham kenapa awak nak marah sampai macam ni sekali. Antara kita bukan ada apa-apa hubungan. Saya tak pernah soal apa yang awak buat dengan Cik Ratna jadi awak tak payah masuk campur dalam hal saya!” tegas Marha. Dia memeluk tubuh.
Amzar terpempan dengan kata-kata Marha.
“Ratna tak ada kena mengena dengan hal ni. Sekarang, kita bercakap pasal kau dan Naqib bukan pasal aku dan Ratna. Jadi kau nak cakap aku tak ada hak nak masuk campur dalam hal kau dan Naqib? Kenapa? Kau dah bercadang nak kembali semula pada bekas tunang kau tu?!” soal Amzar lagi. Dia bengang.
Marha tersenyum sinis.
“Kalau ada peluang, apa salahnya.” Jawabnya selamba. Sengaja menaikkan amarah Amzar.
Amzar tersentak. Dia mengetap bibir. Cuba menahan rasa cemburu yang semakin membuak-buak saat ini. Nafas ditarik dan dilepaskan dengan kuat. Bunyi ombak yang menghempas pantai tidak mampu untuk menghilangkan rasa panas di hatinya. Kecil saja Marha di matanya saat ini.
“Kalau ada peluang, ya?” Gumam Amzar sendirian. Dia menundukkan kepala seketika sebelum menghampiri Marha. Dia berdiri setentang dengan isterinya itu. Kedua-dua bahu gadis itu ditarik supaya menghadapnya.
Marha tertegun. Dia mengikut rentak tangan Amzar. Dia menelan air liur apabila kedudukan Amzar begitu dekat dengannya. Dia dapat melihat wajah Amzar dengan jelas. Renungan lelaki itu sudah cukup untuk menggetarkan hatinya saat ini.
“Aku akan pastikan yang kau takkan dapat peluang tu. Kau isteri aku. Milik aku.” Bisik Amzar rapat di telinga Marha.
Marha menelan rengkungnya sendiri. Bulu romanya meremang dengan bisikan Amzar. Dia cuak. Dia kehilangan kata. Namun, dia tersedar apabila tangannya ditarik oleh Amzar.
“Apa ni? Awak nak heret saya ke mana ni?” Soal Marha mulai gusar dengan tingkah Amzar kali ini. Kakinya hampir tersadung apabila terpaksa mengikuti langkah kaki Amzar yang laju.
“Nampaknya kau lupa siapa suami kau sendiri, jadi aku kena ingatkan kau semula.” Jawab Amzar dengan selamba.
“Apa maksud awak?” Soal Marha dengan suara yang tenggelam timbul. Dia resah.
“Saya tak nak ikut awak!” tegas Marha dan cuba merentap tangannya kembali.
Amzar geram. Langkahnya terhenti betul-betul berhadapan dengan keretanya. Dia merenung Marha dengan tajam. Tubuh gadis itu ditarik lalu ditolak lembut ke sisi kereta. Kedua belah tangannya mengepung Marha bagi mengelak gadis itu melarikan diri.
Marha tertelan air liur. Dadanya bergetar hebat. Renungan lelaki itu cukup untuk menggoncang hatinya saat ini.
“Kenapa kau tak nak ikut aku? Kau nak ikut bekas tunang kau tu ke? Dah bercadang nak lari dengan dia?” Soal Amzar bertalu-talu. Suaranya kedengaran dingin.
Marha mengangkat wajah. Cuba menentang pandangan Amzar dengan berani. Dia melepaskan keluhan.
“Kenapa diam?” sambung Amzar apabila Marha hanya mendiamkan diri.
“Kalau saya terangkan pun, awak takkan terima. Awak tetap tuduh saya ada hubungan dengan Naqib. Saya tak tahu nak jelaskan macam mana lagi pada awak pasal ni. Awak takkan percayakan saya. Jadi lebih baik kita tamatkan segalanya hari ni. Awak datang ke sini sebab nak bincang pasal penceraian tu kan?” Giliran Marha yang menyoal.
Amzar melepaskan nafas berat. Dia merenung tepat ke anak mata Marha yang bundar.
“Kau memang nak kita berpisah ke?” soal Amzar dengan perlahan. Cuba menahan rasa sakit di hati.
“Memang itu tujuan awak datang ke kampung saya kan? Antara kita tak ada apa-apa yang mengikat. Awak tak ada perasaan pada saya dan saya yakin awak masih bencikan saya. Sementara tiada seorang pun tahu tentang hubungan ni, lebih baik kita putuskan saja.” Balas Marha cuba mengawal suaranya yang kedengaran bergetar. Dia cuba menentang pandangan Amzar, namun dia tewas. Dia menurunkan pandangan bersama jantung yang berdetak laju
“Perasaan kau macam mana? Kau masih cintakan bekas tunang kau?” Soal Amzar lagi. Inginkan kepastian.
“Sama ada saya masih cintakan dia atau pun tidak, itu semua dah tak penting. Antara saya dan dia dah jadi sejarah…”
“Tapi bagi aku tetap penting sebab aku cintakan kau!” pintas Amzar pantas.
Marha terdiam. Sebaris ayat itu cukup untuk membuatkan Marha tergamam. Terkebil-kebil dia membalas pandangan Amzar. Jelas, wajah lelaki itu mula berona merah.
“Awak caaa…kap apa?” Soal Marha dengan tergagap-gagap. Aku tak salah dengar ke ni? Soal hati kecilnya.
Amzar resah. Dia harus mengungkapkannya sekali lagi ke? Sedangkan tadi nyawanya hampir tercabut untuk mengucapkan tiga patah kata itu, inikan pula harus mengucapkannya sekali lagi. Mama, tolong Am! Jerit hatinya.
“Ikut aku sekarang!” tanpa menjawab soalan Marha, Amzar terus menarik pergelangan tangan isterinya itu sebelum pintu kereta dibuka. Tubuh Marha didorong untuk masuk ke dalam kereta kemudian pintu kereta itu ditutup dengan rapat.
Amzar meraup wajahnya dengan dada yang bergetar hebat. Kemudian, dia melangkah masuk ke dalam kereta tanpa memandang wajah Marha yang kelihatan bingung.
“Kita nak ke mana ni?” Soal Marha mulai cuak.
“Ke tempat yang hanya ada aku dan kau.” Jawab Amzar laju.
“Hah?”





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.