Tetamu Rindu

Thursday 24 January 2019

RINDU DALAM RAHSIA (RDS remake) - BAB 33

“AWAK nak bawak saya ke mana ni?” Soal Marha resah apabila kelihatan kereta yang dipandu oleh Amzar melepasi kawasan kampungnya dan menuju ke jalan utama. Dia memandang Amzar sekilas dengan riak resah tergambar jelas di wajahnya.
“Ke mana saja asalkan jauh daripada bekas tunang kau tu.” Jawab Amzar selamba. Dia masih lagi dikuasai cemburu. Sekilas pun dia tidak memandang Marha. Dia masih lagi terasa kekok apabila teringatkan pengakuannya sebentar tadi. Anak matanya tegak memandang jalan raya.
“Saya tak ada apa-apa hubungan dengan dia. Kenapa susah sangat awak nak percaya?” soal Marha geram.
“Kau nak aku percaya tapi kau sendiri yang berat nak mengaku tentang status kau depan dia. Bermakna, kau masih ada perasaan pada dia. Kau masih berharap untuk kembali pada dia kan?” Tekan Amzar lagi membuat andaian sendiri.
Marha meraup wajahnya. Makin kusut dengan jalan fikiran Amzar.
“Saya tak berharap apa-apa pun. Walaupun saya tak mengaku, tapi saya sedar status diri saya yang sebenar. Tolonglah percaya cakap saya. Saya tak tahu macam mana nak terangkan pada awak supaya awak faham kalau satu pun cakap saya awak tak percaya.” Balas Marha mula mengalah. Dia malas untuk berbalah kerana saat ini ada perkara lebih penting yang perlu difikirkan.
“Jadi, buat aku percaya kata-kata kau. Buat aku percaya yang kau tak ada apa-apa hubungan dengan dia. Buat aku percaya yang kau tak cintakan dia.” Jawab Amzar tegas.
“Macam mana yang nak buat awak percaya?” Soal Marha buntu.
“Buktikan.” Jawab Amzar pendek.
“Buktikan? Macam mana?” Soal Marha dengan kening yang bertaut. Terkebil-kebil dia memandang Amzar yang hanya mendiamkan diri.
Amzar tidak menjawab sebaliknya tangannya laju menggeser skrin telefon yang diletakkan di pemegang telefon sebelum alat bebas tangan disumbatkan ke telinganya. Marha hanya memerhati dengan penuh tanda tanya.
“Hello Harith, tolong sediakan bot. Lagi setengah jam saya sampai. Kemudian, minta Abang Karim sediakan kereta di jeti dan siapkan Bayu Sutra untuk saya.” Amzar memberi arahan dengan suara yang tegas.
Marha mula tidak keruan. Hatinya mula terasa kurang enak apabila mendengar perbualan Amzar dengan lelaki yang bernama Harith. Tentu pekerjanya. Apa maksud lelaki itu dengan bot dan jeti? Mereka mahu ke mana? Bayu Sutra? Apa tu? Soal hati Marha bertalu-talu.
“Awak nak bawak saya ke mana ni? Lebih baik awak cakap sekarang, sebelum saya terjun daripada kereta ni.” Ujar Marha sebaik saja Amzar mematikan talian.
Amzar tersenyum sinis. Dia memandang sekilas pada Marha.
“Kau cakap nak berpisah kan? Jadi aku nak bawak kau ke tempat yang boleh kita berbincang dengan aman soal ni. Kau takut ke? Kau takut aku culik kau?” Soal Amzar seolah-olah mencabar Marha.
“Saya tak takut langsung. Saya cuma tak nak ibu risaukan saya.” Jawab Marha lalu mengeluarkan telefon bimbitnya daripada clutch yang dibawa. Dia cuba untuk mendail nombor telefon rumahnya.
Namun, belum sempat jarinya menyentuh skrin telefon, Amzar terlebih dahulu merampas telefon terbabit lalu dicampak ke tempat duduk belakang. Marha tergamam. Matanya terbuntang.
“Am!” Bentaknya. Bengang.
“Tak payah nak telefon sesiapa. Ini antara aku dan kau.”
“Saya cuma nak telefon ibu…”
“Tak payah!” Tegas Amzar membuatkan Marha terdiam. Terhenjut bahunya apabila mendengar suara Amzar yang sedikit meninggi. Marha terkesip.
Akhirnya, dia hanya mendiamkan diri sehinggalah mereka sampai di sebuah jeti. Terdapat pelbagai jenis bot yang tersadai di atas permukaan air. Marha mula cuak.
“Kita buat apa kat sini? Kita nak ke mana sebenarnya ni?” Soal Marha dengan dada yang berdebar. Dia resah dalam diam.
Amzar tidak menjawab sebaliknya dia menyarungkan kaca mata hitam ke wajah. Dia mengambil sesuatu dari dalam kotak dashboard lalu ditunjukkan kepada Marha.
“Kita nak pergi berbincang pasal penceraian yang kau nak sangat tu. Ini, borang cerai yang kau dah siap isi. Aku akan pertimbangkan permintaan kau, kalau kau ikut aku sekarang.” Ujar Amzar seolah memberi tawaran kepada Marha.
“Tapi sekurang-kurangnya awak bagitahulah ke mana awak nak bawa saya.” Rungut Marha. Dia melepaskan nafas pendek. Nampaknya, Amzar benar-benar ingin memutuskan hubungan mereka. Jadi, kalimah yang diucapkan lelaki itu sebentar tadi hanyalah mainan kata. Fikir Marha. Jauh dalam hatinya, tercuit rasa kecewa.
“Kenapa kau nak tahu? Takut aku jual kau ke?” Soal Amzar tanpa menjawab soalan Marha.
“Manalah saya tahu niat hati awak,” balas Marha tidak mahu mengalah.
Amzar merenung tepat ke dalam mata Marha. Dia mengetap bibir. Kenapa kau tak faham isi hati aku, Marha? Perlu ke aku ungkap sekali lagi agar kau mengerti?
“Kau terlalu berharga untuk aku jual.” Balas Amzar dengan selamba. Tanpa menunggu balasan daripada Marha, dia terus menolak pintu kereta sedangkan Marha terpinga-pinga. Kata-kata berjaya membuatkan hatinya berdengup tidak senada.
Marha menarik nafas panjang dan melepaskannya dengan perlahan. Tidak dapat tidak, akhirnya dia terpaksa melangkah keluar apabila Amzar tidak henti-henti mengetuk cermin tingkap tempat duduknya.
“Ikut aku!” Arah Amzar masih lagi dengan wajah yang kelat. Dia mula menapak menuju ke jeti sementara Marha masih kaku tidak bergerak.
Amzar berpaling apabila menyedari Marha tidak berada di belakangnya. Dia melepaskan nafas berat lalu kembali mendekati Marha.
“Yang tercegat kat situ kenapa? Ikut aku sekarang!” arah Amzar lalu menarik lengan Marha.
Marha menarik lengannya kembali. Enggan mengikuti Amzar. Dia memandang bot yang teroleng-oleng di permukaan air. Dia menelan air liur. Dahinya mula berpeluh walaupun cuaca ketika ini redup.
“Perlu ke kita naik bot untuk berbincang? Bincang kat sini tak boleh ke?” Soal Marha tidak berpuas hati.
“Tak boleh. Hal ni antara kau dan aku. Aku tak nak melibatkan orang lain.” Jawab Amzar lalu menarik tangan Marha untuk kesekian kalinya.
Namun, Marha masih tidak lagi berganjak. Amzar semakin pelik.
“Kau ni kenapa? Boleh tak bagi kerjasama?” soalnya sedikit bengang dengan sikap keras kepala Marha.
Wajah Marha bertukar keruh. Bukan dia tidak mahu memberi kerjasama tapi sebaik saja dia melihat air laut, serta-merta dia menjadi tidak selesa. Dia gelisah.
“Saya takut…” ucap Marha perlahan. Berharap agar Amzar memahami ketakutan yang dialaminya saat ini.
Amzar tercengang. Lama dia memandang Marha. Jelas, gadis itu tidak berbohong. Riak wajahnya yang tidak selesa telah menjelaskan segalanya.
“Aquaphobia?” Soal Amzar ringkas.
Lambat-lambat Marha menganggukkan kepala. Dia tertunduk. Malu untuk mengakui kelemahan dirinya sendiri.
Amzar menyembunyikan senyumnya. Gadis itu nampak comel di matanya. Lantas, dia menghampiri Marha.
“Kau tak payah risau, aku ada. Jom ikut aku sekarang,” ajak Amzar lalu menghulurkan telapak tangannya kepada Marha.
Marha memandang tangan Amzar dan wajah lelaki itu silih berganti. Dia waswas. Dia bukan tidak percayakan Amzar tetapi saat ini otaknya mula membayangkan perkara yang bukan-bukan.
“Macam mana kalau bot tu tenggelam?” Soal Marha tiba-tiba. Dia masih lagi berat hati untuk mengikuti Amzar.
Amzar menahan tawa mendengar soalan Marha. Segala amarah yang terkumpul buat gadis itu sedari tadi terbang begitu saja.
“Kalau tenggelam, kita berenang sama-sama. Dah, tak payah risau. Aku ada. Takkan tenggelam bot tu kalau bukan izin Allah. Kau percaya aku tak?” Soal Amzar lagi.
Lambat-lambat Marha menganggukkan kepala. Akhirnya, dia menyambut huluran tangan Amzar dan mengikuti Amzar dengan langkah yang berat. Namun, sebaik saja sampai di permukaan jeti, kaki Marha terus saja menjadi beku. Dia kaku. Bot yang teroleng-oleng membuatkan kepalanya turut pening.
Buat kesekian kalinya Amzar berpaling. Dia simpati melihat isterinya yang ketakutan. Lalu. Amzar melangkah ke dalam bot. Dia berdiri sambil menghulurkan tangannya kepada Marha yang masih teragak-agak.
“Jangan takut, kau takkan tenggelam. Aku ada dengan kau. Hulur tangan kau sekarang.” Arah Amzar.
Marha memejamkan matanya sejenak sebelum huluran tangan Amzar disambut. Tetapi kakinya masih enggan untuk melangkah masuk ke dalam ruang bot.
Amzar tiada pilihan. Tangan Marha ditarik menyebabkan tubuh gadis itu terdorong ke arahnya. Kedua-dua belah tangannya dilekapkan ke pinggang Marha sebelum tubuh gadis itu diangkat lalu diletakkan di dalam ruangan bot.
“Aaaa!” Marha terjerit kecil dengan mata yang terpejam. Kemas dia berpaut pada lengan Amzar.
Amzar hanya menggelengkan kepala melihat telatah Marha yang benar-benar ketakutan.
“Kau dah ada dalam bot sekarang. See, tak tenggelam pun kan?” soal Amzar apabila Marha sudah mula membuka kelopak matanya.
Anak mata Marha mula melilau-lilau memandang sekeliling, ternyata dia benar-benar berada di atas bot. Air liur ditelan berkali-kali. Dia mencari tempat berpaut namun tiada. Lantas, dia terus duduk di bangku yang telah disediakan.
Amzar turut duduk di sebelah Marha. Kemudian, dia memberi isyarat kepada Harith supaya memulakan perjalanan. Enjin dihidupkan. Marha semakin tidak keruan.
“Tak ada jaket keselamatan ke?” Soal Marha dengan suara yang meninggi kerana cuba melawan bunyi angin dan enjin bot yang kuat.
Amzar menggelengkan kepala.
“Tak ada! Tapi kau boleh guna ni…” ucap Amzar lalu menunjukkan lengannya.
Marha mencebikkan bibir. Pandangannya dialihkan ke tempat lain. Dia cuba memberanikan diri namun saat bot itu semakin laju, Marha tiada pilihan selain memeluk erat lengan Amzar. Kepalanya disandarkan ke bahu lelaki itu sambil matanya terpejam rapat.
Amzar tersenyum suka. Terasa bahagia apabila Marha berada dekat dengannya.



"RUMAH siapa ni?" Soal Marha sebaik saja kereta yang dipandu oleh Amzar berhenti di laman rumah dua tingkat yang terletak berhampiran dengan pantai.
Dia memandang Amzar lama. Berharap agar lelaki itu memberi jawapan.
"Rumah aku," jawab Amzar ringkas. Kemudian dia melangkah keluar dari kereta diikuti oleh Marha.
"Rumah awak? Kenapa awak beli rumah kat pulau ni?" Soal Marha ingin tahu.
Amzar memandang Marha seketika lalu melangkah menuju ke pintu utama untuk membuka kunci. Soalan Marha dibiarkan tergantung.
Kesempatan itu diambil oleh Marha untuk memerhati kawasan persekitaran rumah yang dijaga rapi. Bunyi ombak yang menghempas pantai kedengaran jelas di telinganya memberikan sedikit ketenangan kepada Marha. Namun,  apabila memikirkan tujuan dia dibawa ke sini,  serta merta wajahnya berubah. Dadanya berdebar apabila memikirkan keputusan yang bakal dibuat oleh Amzar. Mungkinkah hubungan mereka akan tamat tidak lama lagi?
Sedang asyik Marha termenung, tiba-tiba terasa pinggangnya disentuh dari belakang. Marha tersentak. Lamunannya pecah berderai.
"Kau fikir apa tu?" Soal Amzar perlahan seakan berbisik di telinga Marha.
Marha menelan air liur. Dia tidak selesa dalam keadaan itu, lantas dia menolak tangan Amzar dengan lembut. Amzar kecewa. Riaknya berubah.
"Kita datang sini nak berbincang je kan? Saya harap awak boleh jaga tingkah laku awak." Ujar Marha dengan wajah yang ditundukkan.
Amzar mendengus. Hatinya yang hampir sejuk kini panas kembali. Terasa dia hanya bertepuk sebelah tangan sedangkan Marha langsung tidak merasai apa yang dia rasa.
"Kalau nak bincang, masuk sekarang!" arah Amzar dengan tegas. Kemudian, Amzar melangkah mendahului Marha. Pintu rumah dibiarkan terbuka sementara menunggu Marha masuk.
Amzar duduk di sofa dengan wajah yang kelat. Tiada segaris senyuman pun menghiasi bibirnya saat ini. Kakinya disilangkan sementara kedua belah tanganya memeluk tubuh.
Marha cuak namun dia beranikan diri untuk menghampiri Amzar. Dia hanya berdiri sambil menunggu arahan daripada Amzar.
"Duduk." Arah Amzar tanpa secalit senyuman.
Marha hanya menurut. Dia melabuhkan punggung di sofa yang bertentangan dengan Amzar. Dia menunggu bicara dari lelaki itu.
"Aku tanya kau buat kali terakhir, kau betul-betul nak berpisah ke? Kau nak aku proceed borang ni?" Soal Amzar sambil mengangkat borang permohonan cerai yang telah siap diisi oleh Marha.
Marha terdiam. Wajah bengis Amzar cukup untuk membuatkan dia kecut perut. Dia menelan air liur.
"Kalau ikatan ni tak mendatangkan apa-apa makna, lebih baik kita putuskan. Awak takkan rasa terbeban dan saya tak perlu rasa berdosa sebab tak jalankan tanggungjawab saya sebagai isteri. Lagipun, kita berkahwin bukan atas dasar perasaan tapi disebabkan rasa terpaksa. Saya tak nak awak teruskan hubungan ni kalau rasa terpaksa. Semua tu takkan tahan lama. Awak pernah cakap, apa yang terjadi antara kita satu kesilapan dan mungkin dengan cara ini, kita boleh betulkan kesilapan tu semula. " Terang Marha berharap agar Amzar mengerti.
Amzar tersenyum sinis. Dia meraup wajahnya. Cuba untuk bersabar sebaik saja mendengar bicara daripada Marha.
"Kesilapan?" Soal Amzar lebih kepada dirinya.  Dia mengetap bibir menahan rasa galau di hati.
"Memang apa yang berlaku kepada kita satu kesilapan. Kau muncul dalam hidup aku pun satu kesilapan. Kita terperangkap dalam ikatan ni pun satu kesilapan..."
"Saya tahu..." Balas Marha sambil menundukkan kepala. Tiba-tiba hatinya terasa nyilu. Dia sedar kedudukannya di mata Amzar meski pun dia hampir percaya dengan ungkapan lelaki itu ketika mereka di pantai tadi.
"Jatuh cinta pada kau juga satu kesilapan. Kesilapan yang tak ingin aku perbetulkan," sambung Amzar kemudian merenung Marha dengan lama dan bermakna.
Dup!
Hati Marha berdegup. Dia mengangkat pandang. Sekali lagi jantungnya seakan berhenti berdegup apabila anak matanya bertembung dengan anak mata coklat perang Amzar. Kata-kata Amzar berjaya membuatkan jiwanya huru-hara.
"Aaa...pa yang awak mengarut ni?" soal Marha lalu melarikan pandangan ke tempat lain.
"Kenapa? Kau tak percaya? Mungkin kau rasa itu semua karut. Sepatutnya itu yang aku rasa. Aku sendiri tak percaya kenapa aku boleh rasa semua tu. Aku marah bila ada lelaki lain yang cuba rapat dengan kau. Aku cemburu. Aku asyik teringatkan kau walaupun aku cuba lupakan kau. Walaupun aku cuba bencikan kau tapi bayang kau selalu ada dalam fikiran aku. Aku tak dapat buang. Aku rindukan kau tiap saat. Kadang-kadang aku rasa ini mungkin hukuman untuk aku di atas ego aku dulu," jawab Amzar penuh perasaan.
Marha menggelengkan kepala. Tiba-tiba dia terasa ingin pitam mendengar luahan Amzar.  Pantas, dia bangkit.
"Tak payahlah awak nak mainkan perasaan saya sampai macam ni sekali. Saya nak balik." Ujar Marha lalu cuba mengatur langkah menuju ke pintu utama.
Amzar bertindak pantas. Dia turut bingkas dan menarik pergelangan tangan Marha bagi menghalang gadis itu dari berlalu. Tubuh Marha dipalingkan supaya menghadapnya.
"Aku tak pernah main-main soal perasaan, Mar. Sebab hanya aku yang rasa seksanya setiap kali rindukan kau. Kau tahu tak apa perasaan aku bila kau ungkit pasal perpisahan ni? Sakit. Sakit sangat." Ujar Amzar lalu menggenggam jari-jemari Marha.
Marha gelisah. Dia cuba menentang pandangan Amzar namun dia tewas. Renungan anak mata coklat itu seakan tembus terus ke hatinya. Perlahan-lahan, dia cuba menarik tangannya kembali tetapi genggaman Amzar dirasakan terlalu kuat.
"Takkan perasaan awak boleh berubah sekelip mata je, Am? Saya ni orang yang paling awak benci dalam hidup awak. Orang yang awak takkan biarkan hidup bahagia. Awak ingat saya akan percaya apa yang awak cakap? Semua ni rancangan awak nak buat saya terbuai dengan kata-kata awak. Bila awak dapat apa yang awak nak,  awak pasti tinggalkan saya kan?" balas Marha. Cuba menahan sebak.
Amzar menggeleng dengan pantas. Dia tidak tahu bagaimana ingin menjelaskan tentang perasaannya pada Marha. Perlukah dia menjerit bagi membuktikan setiap kata-katanya lahir dari hatinya sendiri?
"Tak mustahil orang yang paling kita benci boleh jadi orang yang paling kita sayang kan?" balas Amzar dengan riak tenang.
Dia merenung ke dalam anak mata Marha sambil ibu jarinya mengusap pipi Marha yang gebu. Dia mendekatkan wajahnya ke wajah Marha. Cuba menyentuh bibir gadis itu. Namun, Marha terlebih dahulu memalingkan wajahnya ke tempat lain. Sekali lagi dia dikecewakan. Bibirnya digigit. Menahan perasaan.
"Saya pernah dikecewakan dan saya tak nak rasai semua tu sekali lagi. Lebih baik saya undur diri daripada saya tanggung rasa sakit itu seorang diri. Saya tak benarkan awak ambil kesempatan pada saya lagi kalau perasaan awak hanyalah palsu. Saya tahu, awak cuma jadikan saya sebagai tempat untuk lepaskan amarah awak. Awak cuma nak ambil kesempatan pada saya. Awak tak pernah anggap saya sebagai isteri awak pun." Balas Marha. Dia terpandang borang permohonan cerai yang terdampar di atas sofa. Lantas, dia mencapai borang tersebut lalu disuakan kepada Amzar.
"Kita tamatkan semua ni, Am. Jangan seksa perasaan saya dengan pengakuan awak tu..." ucap Marha dengan matanya yang berkaca.
Amzar memejam mata sejenak. Dadanya terasa ingin meletup saat ini. Susahnya untuk membuktikan sesuatu yang tidak nampak di mata.
"Kenapa susah sangat kau nak percaya yang aku cintakan kau? Aku perlukan kau,  tahu tak?!" Suara Amzar mula meninggi.
Dia merampas borang tersebut lalu mengoyakkannya menjadi serpihan kecil lalu dicampakkan ke udara.
Marha tergamam.
"Am!" bentak Marha.
"Sekarang ni borang tu dah tak ada. Jadi boleh tak kau percayakan aku? Beri aku peluang untuk buktikan kasih sayang aku."
"Buktikan? Awak takkan dapatkan buktikan." Pintas Marha. Dia tersenyum mengejek.
"Jadi isteri aku sekarang." Pinta Amzar tiba-tiba. Dia kembali mendekati Marha. Wajah itu direnung sedalam-dalamnya. Renungan yang Marha sendiri tidak tahu ertinya.
Dada Marha mula berdebar. Dia tidak keruan. Kakinya dilangkah setapak ke belakang.
"Aaa... Apa yang awak naa.. Nak buat ni?" soal Marha mula tergagap-gagap.
Dia terus mengundurkan langkah sehingga kakinya terlanggar sofa dan jatuh terduduk sementara Amzar terus mendekat dengan senyuman nakal menghiasi bibirnya.
"Kau rasa? Kau nak aku layan kau seperti seorang isteri yang selayaknya kan? Ini langkah pertama." Ucap Amzar perlahan. Rapat di telinga Marha.
Marha kaget. Dia berpaling dan saat itu Amzar turut berpaling ke arahnya. Hujung hidung mereka bertemu. Mata bertentang mata. Kedua-duanya membisu. Hanya detak jantung yang kedengaran memainkan rentak tanpa irama.
Anak mata Amzar mula meliar ke segenap anggota wajah Marha sebelum pandangannya terhenti di bibir Marha yang mungil.
"Mulai saat ni, detik ni, kau milik aku. Hanya aku."

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.