Tetamu Rindu

Thursday 31 January 2019

RINDU DALAM RAHSIA ( RDS remake) - BAB 34

MARHA terjaga daripada tidur apabila dia terdengar tombol pintu bilik dipulas. Matanya terbuka dengan sedikit dan samar-samar dia melihat kelibat Amzar hilang di sebalik pintu. Marha mencelikkan matanya dengan luas. Ruang sekeliling dipandang sambil dia mengengsotkan tubuhnya dan disandarkan ke kepala katil. Dia termenung seketika melihat pakaiannya yang terdampar di sudut hujung kaki katil. Marha tertunduk. Jiwanya kacau seketika.
"Apa yang aku buat ni? Kenapa aku tak halang apa yang dia lakukan semalam?" gumam Marha sendirian. Dia meraup wajahnya menggunakan kedua belah tapak tangan. Selimut tebal ditarik hingga ke dada bagi menghilangkan rasa dingin yang menjengah.
"Kau dah jatuh cinta pada dia kut," suara hatinya menyampuk.
Marha menggelengkan kepala. Namun, tidak lama kemudian dia menganggukkan kepala. Dia sendiri bingung dengan perasaannya.
"Kau sedar tak yang sekarang ni kau dah jadi isteri dia yang sebenar? Kau dah tak boleh lari. Kau milik dia sepenuhnya. Kau tak takut ke dia cuma nak ambil kesempatan? Lepas dia dapat apa yang dia nak, tentu dia dengan senang hati lepaskan kau." Hatinya bersuara lagi.
Marha resah. Dia meraup rambutnya ke belakang. Anak matanya melilau ke kiri dan kanan tanda dia sedang gelisah.
"Tak mungkin. Dia cakap,  dia cintakan aku..." Marha bersuara perlahan. Cuba menentang kata hatinya sendiri.
"Cintakan kau? Kau percaya? Kau lupa apa pandangan dia terhadap kau? Dia cuma anggap kau perempuan murah. Kau lupa semua tu?" soal suara itu lagi.
Marha menggelengkan kepala. Dia cuba menidakkan semua bisikan itu. Kemudian,  Marha mencapai pakaiannya dan terus bergerak ke bilik mandi.
Setelah hampir beberapa minit membersihkan diri, Marha melangkah keluar dengan pakaian yang siap tersarung di tubuhnya.  Dia melangkah ke hadapan cermin. Wajahnya direnung sedalamnya. Dia menyentuh wajahnya.
"I love you..." Suara Amzar yang membisik, kembali terngiang di telinga Marha. Dia tersentak. Kepalanya digelengkan sebelum tudungnya dicapai lalu disarungkan ke kepala.
Dengan langkah perlahan, Marha membuka pintu bilik. Anak matanya melilau ke kiri dan kanan, cuba mencari kelibat Amzar yang tidak kelihatan di mana-mana. Saat itu ruang rumah tersebut sunyi sepi. Saat ini dia hanya memikirkan ingin lari daripada Amzar. Dia tidak mahu berdepan dengan Amzar setelah apa yang terjadi semalam.
Tetapi masalahnya, dia tidak tahu di mana dia berada saat ini. Malah, telefon bimbitnya juga tertinggal di dalam kereta Amzar. Bagaimana dia ingin melarikan diri? Detik hati Marha.
Namun, perkara itu bukan menjadi halangan buat Marha. Dia bertekad untuk menjauhkan diri daripada Amzar. Dia tidak mahu Amzar mentertawakannya kerana tewas dengan perasaan sendiri.
Marha memulas tombol pintu utama yang tidak berkunci. Dia tersenyum nipis.Terasa langkahnya makin mudah. Lantas, dia menjengulkan kepala ke luar pintu. Ternyata kereta Amzar tiada di garaj.
“Yess! Dia tak ada.” Ujar Marha sendirian. Lalu, dia melangkah keluar tanpa rasa takut.
“Aku nak ke mana ni? Dahlah aku tak tahu tempat ni kat mana. Jeti pun aku tak tahu arah mana.” Omel Marha kepada dirinya sendiri. Dia berdiri di hadapan pintu pagar sambil memandang ke kiri dan kanan. Cuba mencari hala tuju langkahnya. Marha menggaru-garu kepalanya yang beralas tudung. Dia kehilangan arah.
Dari jauh kedengaran bunyi kereta tertangkap di telinganya. Wajah Marha berubah ceria. Mungkin dia boleh mendapatkan bantuan. Namun, harapannya musnah apabila melihat kereta yang semakin menghampiri merupakan kereta yang telah membawanya ke rumah ini semalam. Amzar! Hatinya menjerit.
Tidak dapat tidak, Marha mula membuka langkah. Cuba melarikan diri tetapi nasib tidak menyebelahinya kali ini apabila kereta yang dipandu Amzar berhenti betul-betul di hadapannya. Langkah kaki Marha terbejat. Dadanya turun naik mengatur nafas yang terasa sesak. Kakinya mula mengundur setapak ke belakang.
“Kau nak ke mana tu? Nak lari?!” Laung Amzar sebaik saja keluar dari perut kereta. Dia menghempas pintu dengan kuat. Mencerlung matanya merenung Marha yang sedang bersiap siaga.
“Ya! Saya nak lari! Saya tak nak tengok muka awak!” balas Marha dengan suara yang meninggi.
Setapak demi setapak langkahnya diundurkan. Manakala, anak matanya mengawasi setiap gerak geri Amzar. Walaupun dia tidak tahu harus ke mana, tetapi dia tetap nekad dengan keputusannya.
Amzar hanya tenang. Dia mula melangkah menghampiri Marha. Setiap pergerakkan isterinya dikawal dengan bola matanya.
“Kau nak lari ke mana? Tak ada sesiapa yang boleh selamatkan kau sekarang.” Balas Amzar.
“Saya tak kesah lari ke mana pun asalkan saya tak tengok muka awak!” ujar Marha.
Dia memusingkan badannya untuk melarikan diri namun Amzar bertindak pantas dengan mengejar Marha. Tubuh wanita itu dipeluk erat dari belakang. Mengekang Marha daripada terus bergerak.
Marha meronta dengan kuat. Namun, semakin kuat rontaannya, semakin kuat pelukan Amzar.
“Benci sangat ke kau pada aku?” Soal Amzar rapat di telinga Marha.
Marha menjeling. Dia melarikan wajahnya ke tempat lain.
“Lepaskan saya!” ronta Marha. Dia cuba menolak tubuh Amzar namun dia gagal. Dia mendengus.
Amzar melepaskan nafas pendek. Perlahan-lahan, dia memusingkan tubuh Marha supaya menghadap ke arahnya. Kedua belah pergelangan tangan Marha masih dipegang dengan kemas. Bimbang jika wanita itu melarikan diri.
“Cuba cakap pada abang apa yang tak kena ni,” pujuk Amzar dengan bahasa yang bertukar lembut.
Marha tersentak. Tegak anak matanya membalas renungan Amzar. Hatinya berdenyut sebaik saja Amzar bahasa yang digunakan Amzar bertukar seratus peratus.
“Abang?” Soalnya pelik.
Amzar tersenyum manis. Wajah Marha yang keliru mencuit hatinya.
“Salah ke? Memang itu panggilan yang sepatutnya Mar panggil abang kan?” balas Amzar sambil merenung wajah Marha tanpa jemu.
Marha menjeling. Dia mencebikkan bibir. Wajahnya dipalingkan ke arah lain. Dia cuba meleraikan pegangan tangan Amzar namun masih tidak berjaya. Dia melepaskan keluhan pendek.
“Sekarang cakap pada abang, Mar nak ke mana ni? Kalau Mar nak lari daripada abang, abang takkan izinkan.” Sambung Amzar setelah tiada balasan daripada Marha.
“Saya nak balik. Saya tak nak tengok muka awak!” balas Marha dengan tegas. Tiada secalit senyuman pun yang terukir di bibirnya saat ini.
“Kenapa tak nak tengok muka abang? Takut jatuh cinta ke?” Usik Amzar sambil tertawa kecil.
Wajah Marha berubah rona. Namun, dia cuba menayang riak selamba.
“Saya takkan jatuh cinta pada awaklah,” jawab Marha sambil bola matanya dilarikan ke kiri dan kanan. Dia tidak selesa apabila Amzar tidak henti-henti merenungnya. Senyuman lelaki itu sudah cukup untuk hatinya bergendang. Dia berdebar.
“Iya ke? Abang tak percayalah. Habis, semalam tu apa?” soal Amzar sengaja membangkitkan isu semalam. Seronok dia melihat kulit wajah Marha yang bertukar merah padma. Dia mengulum senyum apabila melihat Marha seakan tergagap-gagap.
“Awak yang paksa saya!” balas Marha tidak mahu mengalah.
Sebaik saja Marha selesai berkata-kata, Amzar meletuskan tawa. Terasa ingin dipeluk isterinya saat ini tetapi Amzar masih bersabar.
“Oh, abang yang paksa ya? Tapi abang tak rasa macam tu pun. Abang yakin, Mar bukan perempuan yang buat sesuatu tanpa perasaan. Abang yakin Mar rasa apa yang abang rasa cuma Mar ni ego. Ego nak mengaku perasaan sendiri.” Jawab Amzar lantas mencuit hidung Marha.
Marha menepis. Dia mencebikkan bibir.
“Awak tu lagi ego. Semua benda awak nak control.”
“Of course. Mar isteri abang kut. Abang control sebab abang sayangkan Mar. Abang tak nak kehilangan Mar…”
“Saya tak percaya. Takkan semudah tu perasaan awak boleh berubah. Saya, perempuan yang awak benci sepenuh hati. Awak ingat saya akan percaya semua kata-kata awak? Semua perbuatan awak? Saya tahu apa yang awak buat semalam semuanya disebabkan nafsu! Awak cuma nak ambil kesempatan! Lepas awak dapat apa yang awak nak, awak akan tinggalkan saya!” luah Marha. Turun naik dadanya apabila dapat meluahkan apa yang terpendam.
Amzar mengeluh berat. Apa lagi yang harus dilakukan bagi membuktikan kasih sayangnya kepada Marha? Segala apa yang dikatakan dan dibuat untuk Marha tidak dapat menembusi hati wanita itu.
“Kenapa jauh sangat Mar fikir ni? Abang tak pernah terfikir nak tinggalkan Mar. Apa yang berlaku semalam itu tanggungjawab kita bukan sebab abang nak ambil kesempatan…”
“Saya tak percaya. Awak penipu!” pintas Marha tiba-tiba. Dia masih lagi beremosi. Dalam fikirannya mula membayangkan Amzar akan meninggalkannya seperti yang telah dilakukan oleh Naqib satu ketika dahulu.
“Abang rasa lebih baik Mar ikut abang sekarang. Tak boleh nak bincang bawah matahari ni. Makin panas pula hati abang dengan Mar sekarang ni,” balas Amzar lalu menarik tangan Marha menuju ke kereta.
Marha mengeraskan badannya. Dia tidak mahu mengikuti langkah Amzar. Amzar berpaling. Dia melepaskan nafas. Cuba bersabar dengan kerenah Marha.
“Tak nak ikut ya?” soal Amzar dengan gigi yang sengaja dikancingkan.
Marha mengangguk pantas.
“Baik. Jadi jangan salahkan abang kalau abang terpaksa guna cara kasar untuk buat Mar ikut abang,” ujar Amzar.
Lalu, dia menghampiri Marha. Tubuh gadis itu diangkat lalu dipikul ke bahu. Jeritan Marha yang kuat langsung tidak diendahkan oleh Amzar. Tubuh genit itu dibawa ke kereta lalu dihempaskan ke tempat duduk sebelah pemandu. Pintu kereta ditutup dengan kuat.
“Gila!” marah Marha dari dalam kereta.
Amzar hanya tersenyum kemenangan. Dia melangkah masuk ke dalam kereta. Namun, sebaik saja dia melangkah masuk, Marha sudah siap bersedia untuk lari keluar. Dengan pantas, Amzar menyambar pergelangan tangan Marha.
“Jangan cuba nak lari daripada abang dan jangan cuba paksa abang guna cara semalam untuk diamkan Mar.” Ugut Amzar dengan suara yang kedengaran tegas. Dia merenung tepat ke anak mata Marha.
Marha terdiam. Segala rontaannya juga terhenti dengan sendiri. Akhirnya dia terpaksa akur.


“APA yang awak buat ni? Awak dah gila ke?” Soal Marha apabila melihat tubuhnya yang terikat kemas pada kerusi. Seluruh tubuhnya dililit dengan tali oleh Amzar. Lelaki itu hanya mempamerkan wajah selamba sedangkan Marha berusaha untuk melepaskan diri.
“Mar yang buat abang jadi gila macam ni. Kalau Mar ikut cakap abang, abang takkan ikat Mar macam ni.” Balas Amzar dengan bersahaja. Dia berdiri sambil memeluk tubuh. Wajah Marha yang berpeluh dipandang dengan lama.
“Awak ingat saya tawanan awak ke? Saya boleh buat laporan yang awak culik saya tahu tak?” marah Marha lagi. Dia memandang tubuhnya yang terikat kemas dengan rasa tidak percaya.
“Oh, nak buat laporan polis? Buatlah kalau berani. Polis pun tak nak layan laporan Mar tu kalau dia tahu yang isteri abang ni cuba larikan diri. Abang takkan buat semua ni, kalau Mar cuba beri peluang pada abang untuk jelaskan segala-galanya.”
“Jelaskan segala-galanya? Jelaskan apa? Apa yang saya cakap tadi tak betul ke? Awak dah rancang semua ni kan? Awak cuma nak ambil kesempatan pada saya. Lepas awak dapat apa yang awak nak, awak akan tinggalkan saya dan kembali kepada kekasih awak tu.” Pintas Marha. Masih dengan serkap jarangnya.
Amzar mengeluh. Dia menarik kerusi dan duduk bertentangan dengan Marha. Nafas ditarik dan dilepaskan dengan perlahan.
“Kenapa Mar fikir sampai macam tu sekali? Abang tak pernah rancang apa-apa dan abang tak pernah ambil apa-apa kesempatan pun pada Mar. Apa yang abang buat dan apa yang abang cakap semuanya lahir daripada hati abang sendiri. Kenapa susah sangat untuk Mar percaya? Ya, memang abang nak sesuatu daripada Mar. Abang cuma nak hati Mar, bukan jasad Mar semata-mata.” Tekan Amzar. Perlahan-lahan, jarinya mengelus pipi Marha dengan lembut. Berharap agar wanita itu mengerti niat hatinya yang benar-benar ikhlas.
“Tapi saya bukan perempuan yang awak suka. Bukan perempuan yang awak pilih. Saya tak layak untuk awak.”
“Habis siapa yang layak untuk abang? Cuba Mar cakap. Kalau Mar nak cakap Ratna layak untuk abang, baik tak payah. Ratna tak mampu buat abang untuk jatuh cinta. Mungkin Mar akan fikir abang cakap macam ni sebab abang cuma nak ambil hati Mar aje tapi percayalah hati abang cuma tertarik pada Mar. Cuma mahukan Mar jadi pendamping hidup abang. Abang tak tahu bagaimana caranya untuk yakinkan Mar. Abang cuma minta Mar bagi abang peluang untuk buktikan kepada Mar,” luah Amzar panjang lebar. Berharap agar Marha mengerti.
Marha menundukkan kepala. Kata-kata Amzar menyentuh hatinya. Sedikit sebanyak dia tersentuh.
“Semua ni terjadi dengan pantas, susah saya nak percaya dengan kata-kata awak. Susah saya nak percaya yang perasaan awak boleh berubah secepat ni,” balas Marha dengan suara yang perlahan.
Amzar tersenyum. Dia menarik dagu Marha agar bertentangan dengannya. Anak mata itu direnung dengan sedalamnya.
“Mar tak gembira abang berubah? Mar nak abang jadi macam dulu ke?” Soal Amzar turut perlahan.
Marha menggelengkan kepala.
“Cuma saya takut…”
“Takut abang tinggalkan Mar sama seperti bekas tunang Mar lakukan dulu?” pintas Amzar pantas.
Marha terdiam. Lambat-lambat dia menganggukkan kepala. Itulah perkara yang dia paling takuti. Ditinggalkan tanpa sebab yang pasti kemudian hadir untuk menagih kasih yang lama. Dia tidak suka dipermainkan seperti itu.
“Kalau abang nak tinggalkan Mar, abang tak perlu bersusah payah buat semua ni. Culik Mar dari semua orang, ikat Mar macam ni semata-mata nak Mar dengar penjelasan abang. Abang boleh lepaskan Mar sejak kali pertama Mar nak abang lepaskan Mar tapi abang tak buat semuanya tu. Mungkin juga kuasa Allah yang halang abang buat semua tu. Mulut abang berat untuk lafazkan kata-kata tu pada Mar dan sekarang abang terima apa yang terjadi kepada kita dahulu disebabkan jodoh.” Sambung Amzar apabila Marha hanya mendiamkan diri.
“Terima abang, ya? Beri abang peluang boleh?” Pinta Amzar lagi.
Marha mengangkat pandang. Bola mata Amzar yang penuh dengan pengharapan membuatkan Marha terkedu seketika. Sinar mata itu cukup mendamaikan hati Marha sehingga berat untuk dia menolak permintaan lelaki itu. Benarkah tiada cinta wujud di hatinya buat Amzar? Atau hatinya cuba menafikan rasa indah yang mula bermain di jiwanya.
“Lepaskan saya dulu. Awak ikat saya macam ni, rimas tahu tak?” rungut Marha tanpa menjawab soalan Amzar.
Amzar mengetap bibir. Wajahnya diraup. Dia tahu Marha sengaja ingin bermain tarik tali dengannya.
“Abang tahu cuma abang tak boleh lepaskan Mar lagi. Abang nak ambil barang-barang dalam kereta dahulu, lepas tu kita makan. Abang cuma beli makanan bungkus aje. Nanti abang bawa Mar jalan-jalan kat kawasan pulau ni,” balas Amzar lantas berdiri. Dia membetulkan tubuhnya yang terasa lenguh.
“Jalan-jalan? Bila kita nak balik rumah?” soal Marha ingin tahu.
“Rumah kita?” Soal Amzar sambil tersenyum penuh makna.
Pantas, Marha tertunduk.
“Rumah saya. Bila nak balik rumah saya? Berapa lama lagi awak nak kurung saya dekat sini?” Soal Marha dengan kepala yang masih tertunduk.
“Sampai Mar terima abang.” Jawab Amzar selamba.
Marha kembali mendongak.
“Mana boleh macam tu. Nanti ibu risau.”
“Mar tak payah risau. Ibu dah tahu Mar ada dengan abang.”
“Macam mana ibu tahu? Awak telefon ibu?” Soal Marha lagi. Dahinya berkerut.
Amzar menggelengkan kepala. Dia tersenyum.
“Sebelum abang jumpa Mar dekat pantai, abang jumpa ibu terlebih dahulu. Ibu pun dah bagi peluang pada abang, takkan Mar tak kesiankan abang?”
“Awak nak saya terima awak sebab kesian ke?” soal Marha membuatkan Amzar terdiam.
Laju saja kepalanya digelengkan. Dia mendekatkan wajahnya ke wajah Marha.
“Mestilah tak nak. Abang nak Mar terima abang sebab hati Mar yang sudi bukan sebab terpaksa tau.” Balas Amzar. Hidung Marha dicuit mesra.
“Kalau macam tu bukalah tali ni. Saya janji saya takkan lari.” Pinta Marha dengan pandangan penuh pengharapan. Terkebil-kebil matanya memandang Amzar. Mengharapkan simpati daripada lelaki itu.
Amzar mencebikkan bibir. Kepalanya digelengkan beberapa kali.
“No! Abang tahu sangat Mar tu banyak helah. Seminit abang tinggal, pasti berdesup Mar larikan diri. Abang takkan biarkan Mar tinggalkan abang lagi.” Tegas Amzar dengan jari telunjuk digoyangkan ke kiri dan kanan.
Marha mengeluh. Tidak dapat tidak dia hanya mampu memandang Amzar yang berlalu menuju ke luar rumah. Selang beberapa minit, lelaki itu muncul semula dengan membawa beberapa beg plastik lalu diletakkan di hadapan Marha.
“Banyaknya barang yang awak beli. Macam lama je nak duduk sini. Tak boleh ke kita balik hari ni juga?” soal Marha lagi.
“Tak boleh. Kenapa Mar tergesa-gesa sangat nak balik ni? Ada sesiapa yang menunggu dekat rumah ke?” Soal Amzar pula. Suara berubah tegang. Mencerun anak matanya memandang Marha.
“Tak ada sesiapa pun yang tunggu. Cuma esok saya ada interview…”
“Interview di Langkawi? Mar memang rancang nak tinggalkan abang ke apa ni?” Pintas Amzar dengan pantas.
“Maaa… cam mana awak tahu?” Soal Marha tergagap-gagap. Wajahnya berubah cuak.
“Ibu yang bagitahu.” Jawab Amzar ringkas.
“Saya cuma nak cuba nasib kat tempat orang lain. Mungkin saya boleh cari pengalaman…”
“Tak boleh. Abang tak benarkan!” tegas Amzar tanpa sempat Marha menghabiskan ayatnya.
“Tapi saya perlu kerja untuk tanggung adik-adik saya…”
“Kerja dengan abang atau tak payah kerja terus. Adik-adik Mar tu abang boleh tanggung lagi,”
“Tak payah. Tu tanggungjawab saya.”
“Tanggungjawab Mar pun tanggungjawab abang juga.” Pintas Amzar tidak mahu mengalah.
Marha melepaskan nafas kecil. Bercakap dengan Amzar memang dia tidak akan menang. Lelaki itu akan cari pelbagai cara untuk melihat dia tewas dan ikut segala arahannya.
“Saya tetap nak kerja!” tegas Marha.
Amzar menjongketkan bahu. Dia mencapai sudu sebelum bekas makanan yang berisi nasi lemak itu dibuka. Aromanya menusuk ke hidung mereka berdua.
“Kerjalah. Abang tak larang pun. Tapi kerja dengan abang sahaja yang dibenarkan. Kerja dengan orang lain, abang takkan benarkan.” Tegas Amzar lalu menyuakan sudu yang berisi nasi lemak ke mulut Marha.
Marha menggelengkan kepala. Perbalahan antara di dan Amzar membuatkan seleranya hilang dengan tiba-tiba.
“Saya bukan pekerja awak lagi. Awak tak hak nak halang ke mana pun saya nak kerja,” bidas Marha geram.
“Memang Mar bukan pekerja tapi Mar isteri abang. Abang gunakan hak abang sebagai suami untuk tak benarkan Mar kerja dengan orang lain selain abang. Lagipun abang tak pernah setuju Mar letak jawatan. Anggap saja Mar tengah cuti sekarang bukan berhenti.” Balas Amzar selamba.
“Boleh tak awak jangan kongkong saya?” soal Marha melepaskan rasa geramnya atas sikap Amzar yang terlihat cuba mengawal segala pergerakannya.
“Tak boleh. Kalau abang betul-betul kongkong Mar, abang takkan bagi Mar keluar rumah pun tau. Ni abang bagi Mar kerja tapi syarat kerja dengan abang sahaja. Lagipun sebelum ni Mar memang kerja dengan abang pun. Buat apa nak kerja dengan orang lain? Jawatan Mar masih kosong. Sekurang-kurangnya abang boleh tengok Mar tiap saat tiap minit,” jawab Amzar sambil tersengih.
Mar menjeling. Cuba tidak mengendahkan kata-kata Amzar.
“Tak bosan ke tengok saya hari-hari? Saya ni bukan cantik pun macam bekas kekasih awak tu,” ujar Marha sambil menekankan perkataan bekas kekasih.
Amzar ketawa kecil. Dia meletakkan sudu di atas pinggan. Tumpuannya diberikan sepenuhnya kepada Marha.
“Sikit pun abang tak bosan. Kalau boleh, abang nak tengok Mar hari-hari dan nak tengok Mar dekat-dekat macam ni…” ucap Amzar perlahan. Dia mendekatkan wajahnya ke wajah Marha.
Marha menjarakkan wajahnya daripada Amzar. Hatinya diuji lagi. Semakin dia menjauh, semakin Amzar cuba merapat. Marha menelan air liur apatah saat ini dia menyedari bola mata Amzar singgah di bibirnya. Dia seakan dapat membaca apa yang berada di dalam fikiran Amzar.
“Tunggu!” ujar Marha tiba-tiba. Cuba menghentikan perbuatan Amzar yang tiba-tiba berubah menjadi romantik.
“Saya lapar…” sambung Marha. Dia tersengih.
Amzar ketawa kecil. Dia tahu Marha cuma ingin mengelak tetapi Amzar tetap menjarakkan tubuhnya. Dia kembali mencapai sudu dan mula menyuapkan nasi lemak ke mulut Marha.
“Lepas makan ni Mar cubalah baju yang abang belikan tu. Malam karang abang nak bawa Mar ke tempat special.” Ucap Amzar dengan senyuman bahagia mekar di bibirnya.
“Tempat special? Kat mana?”
“Mar nak tahu?” Soal Amzar.
Marha mengangguk laju.
“Cium pipi abang dulu.” Arah Amzar lalu menyuakan pipinya ke arah Amzar.
Marha mengecilkan mata. Dia sedar Amzar cuba mempermainkannya.
“Awak sengaja nak ambil kesempatan kan?” Soal Marha geram.
Amzar ketawa. Kepalanya digelengkan.
“Tak. Nak tahu ke tak ni? Kalau tak nak tahu, tunggu jelah malam karang.” Ujar Amzar dengan bersahaja.
Marha mengetap bibir. Tidak dapat tidak dia menghadiahkan satu ciuman kecil di pipi Amzar. Lelaki itu tersenyum suka. Lebar senyumannya sehingga ke telinga.
“Cakaplah kat mana,” gesa Marha.
“Eh nanti dulu. Mana cukup. Sebelah lagi,” ujar Amzar lalu menyuakan sebelah lagi pipinya keapada Marha.
Marha mendengus geram.
“Banyak songehlah awak ni. Lebih baik saya tak payah tahu!” bentaknya.
Amzar menjongketkan bahu. Seolah-olah dia tidak kesah dengan kata-kata Marha.
“Terpulang pada Mar. Kalau Mar sanggup tunggu sampai malam…”
Chupp! Satu ciuman hinggap di pipinya. Amzar terpanar.
“Saya dah ikut cakap awak kan. Sekarang awak cakap tempat tu kat mana.” ujar Marha laju.
Amzar mengulum senyum. Dia membalas pandangan Marha yang penuh mengharap.
“Jawapannya…” Amzar meleret kata.
Marha menunggu dengan penuh sabar.
“Rahsia!” Jawab Amzar dengan cukup bersahaja. Dia ketawa apabila melihat wajah Marha yang tidak berpuas hati.
“Am!”

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.