Tetamu Rindu

Friday 4 January 2019

RINDU DALAM RAHSIA ( RDS remake) - BAB 30

AMZAR terjaga daripada tidur apabila terasa lengannya digoncang seseorang. Wajahnya sedikit berkerut apabila lengan sebelah kanannya terasa lenguh. Perlahan-lahan, dia membuka mata. Sebaik saja pandangannya jelas, terpampang wajah Datin Zahidah di hadapan mata.
"Mama..." ucapnya dengan suara yang serak. Dia memisat-misat mata.
"Am buat apa ni? Kenapa tak balik semalam?" soal Datin Zahidah dengan suara yang perlahan. Bimbang tidur Marha terganggu.
Amzar tidak terus menjawab soalan Datin Zahidah sebaliknya dia memandang Marha yang masih tidur sambil beralaskan lengannya. Dengan berhati-hati Amzar mengangkat kepala Marha dan diletakkan di atas bantal sebelum berdiri. Dia menggeliat. Cuba menghilangkan lenguh di pinggang dan lengannya.
"Marha meracau semalam jadi Am temankan dia tidur," jawab Amzar akhirnya.
"Temankan dia tidur? Habis tu ni apa?" soal Datin Zahidah lantas menunjukkan beberapa keping kertas kepada Amzar.
"Apa ni?" soal Amzar lalu menyambut huluran Datin Zahidah.
"Patutnya mama yang tanya kamu, kenapa borang cerai dan surat perletakkan jawatan Marha ada dalam simpanan kamu. Kamu berdua memang serius nak berpisah?" soal Datin Zahidah lagi dengan nada yang masih terkawal.
Amzar terdiam. Dia hampir terlupa dengan kehadiran borang dan surat tersebut.
"Macam mana mama boleh jumpa borang dan surat ni?" soalan dibalas soalan oleh Amzar.
"Mama ternampak borang ni masa masuk bilik kamu. Sekarang cakap dengan mama, kamu memang serius nak berpisah dengan Marha?" soal Datin Zahidah inginkan kepastian.
"Am nak ke tandas dulu, lepas tu kita bincang." Jawab Amzar kemudian terus berlalu ke tandas.
Pintu tandas ditutup rapat. Amzar menyandarkan belakang badannya di pintu. Matanya dipejam seketika. Nafasnya dilepaskan.
"Mama rasa lebih baik Am lepaskan Marha. Mama tak nak tengok dia terseksa lagi." Suara Datin Zahidah kembali terngiang di telinga Amzar. Dia meraup wajahnya.
"Macam mana aku nak lepaskan kau, Marha kalau hati aku sendiri yang tak nak lepaskan kau? Aku dah terbiasa dengan kehadiran kau. Apa yang jadi pada aku kalau aku lepaskan kau? Aku tak pernah rasa terbeban seperti ni seumur hidup aku. Betul ke kau terseksa jika aku teruskan hubungan ni?" Gumam Amzar sendirian sambil belakang kepalanya dihantuk dengan perlahan ke pintu.
Kelopak mata Amzar kembali terbuka. Dia menggigit bibir lalu menuju ke singki. Paip dibuka, kemudian dia menunduk untuk membilas wajahnya. Segar.
Dia kembali mengangkat muka. Dia merenung dirinya sendiri di hadapan cermin.
"Berapa lama lagi kau nak seksa Marha, Am? Kalau kau tak sanggup lepaskan dia, cepat akui perasaan kau pada dia." Kedengaran satu suara menyapa Amzar.
Amzar tersentak. Melalui cermin kaca, kelihatan figura dirinya sendiri sedang merenung Amzar dengan tajam.
"Perasaan? Apa perasaan aku?" soal Amzar kemudiannya.
"Perasaan kau yang sebenarnya. Kau tak sanggup kehilangan Marha kan? Kau dah tak mampu nak benci dia kan? Itu tandanya dia dah mula berada dalam hati kau. Kau perlukan dia dalam hidup kau. Kau takut kehilangan dia. Itu bermakna kau dah mula sayangkan dia. Cintakan dia." Suara itu berbunyi lagi.
Amzar terdiam sejenak.
"Cin... Cin... Ta... Mustahil!" ucap Amzar tergagap-gagap. Dahinya mula berpeluh. Sepatah perkataan itu mungkin senang untuk dituturkan oleh orang lain tapi tidak Amzar. Bibirnya seakan berat untuk mengungkapkan sepatah perkataan tersebut. Lidahnya kelu. Disebabkan itulah Ratna selalu merungut tentang dirinya yang tidak romantik. Bukan dia enggan mengungkapkan tetapi dia tidak mampu.
"Ungkapkan sebelum terlambat. Sebelum kau menyesal. Menafikan kenyataan akan lebih menyakitkan diri kau sendiri," ucap suara itu.
Tok! Tok!
Bunyi ketukan dari arah luar mengejutkan Amzar. Cepat-cepat dia meraup wajahnya yang masih dibasahi dengan air. Kemudian dia melangkah keluar.
"Lamanya Am kat dalam..." tegur Datin Zahidah sewaktu Amzar berdiri di hadapannya.
Amzar hanya tersenyum hambar. Kemudian, anak matanya mula menangkap kehadiran seorang wanita sebaya Datin Zahidah bersama seorang gadis dan lelaki remaja sedang berdiri di sisi katil Marha. Pandangannya beralih pada Datin Zahidah. Mengharap penjelasan.
"Tu mak mentua dan adik-adik ipar kamu. Kamu dah lupa ke? Pergi salam sekarang," arah Datin Zahidah.
Amzar hanya menurut. Dia menghampiri Puan Kalilah.
"Mak... Mak cik..." tegur Amzar tergagap-gagap. Dia menghulurkan tangan untuk bersalam.
Puan Kalilah berpaling. Dia pegun seketika melihat Amzar yang sedang menghulurkan tangan. Inikah pemuda yang hilangkan diri sebaik saja akad nikah mereka berdua selesai? Kenapa berlainan sekali renungannya? Detik hati Puan Kalilah lalu menyambut huluran tangan Amzar.
"Dah lama mak cik sampai?" soal Amzar dengan sopan. Dia tersenyum kepada kedua-dua adik Marha. Sungguh, dia tidak pernah kenal kedua-duanya. Malah, nama mereka berdua pun Amzar tidak tahu. Teruknya aku ni! Marah Amzar pada dirinya sendiri.
"Baru aje. Encik tak kerja ke hari ni?" soal Puan Kalilah berbasa basi.
Amzar berpandangan dengan Marha. Sungguh saat ini dia mula berasa jarak di antara dia dan Marha walaupun gadis itu berada di hadapannya. Terasa dirinya tidak diterima oleh keluarga gadis itu.
"Tak payahlah panggil encik. Mak cik boleh panggil saya Am. Saya cuti hari ni. Selagi Marha tak sihat, selagi tulah saya akan jaga dia," balas Amzar dengan senyuman. Dia membalas pandangan Marha yang sedang merenungnya.
"Kalau awak nak ke ofis, awak pergilah. Saya dah rasa sihat sikit ni. Nanti banyak pula kerja yang tertangguh," Marha bersuara.
Amzar menggelengkan kepala. Secangkir senyuman diukirkan untuk Marha.
"Tak mengapa. Apa yang terjadi pada kau... Err... Maksud saya,  apa yang terjadi pada awak, tanggungjawab saya." Ujar Amzar. Dia menggigit lidah apabila tersasul menggunakan bahasa yang kasar di hadapan Puan Kalilah. Jelingan wanita itu sudah cukup menunjukkan bahawa Puan Kalilah tidak selesa dia menggunakan bahasa itu kepada Marha.
"Mak cik rasa apa yang Marha cakap tu betul. Mak cik boleh jaga Marha. Dia anak mak cik. Mak cik boleh jaga dia. Mak cik bersalah sebab abaikan dia selama ni. Mak cik halau dia. Mak cik biarkan dia tanggung kesedihan sorang diri. Jadi, tiba masanya mak cik tebus balik kesalahan mak cik," ucap Puan Kalilah lalu merenung Marha dengan air mata yang mula bergenang.
Marha sebak. Lantas, dia bangkit dan merangkul leher Puan Kalilah dengan erat. Dia melepaskan tangisan kerinduan yang selama ini dia pendamkan buat ibu dan adik-adiknya.
"Mar minta maaf,  ibu. Mar dah lukakan hati ibu. Mar tak dapat jadi anak yang baik untuk ibu. Tapi percayahlah tak pernah walau sesaat Mar lupakan ibu dan adik-adik. Mar rindukan ibu," ngongoi Marha.
"Ibu pun sama, sayang. Maafkan ibu sebab halau kamu. Ibu terlalu ikutkan perasaan. Ibu fikir ibu kuat untuk lepaskan kamu tapi sebenarnya tidak. Ibu tak sanggup nak lepaskan kamu dengan cara macam tu. Tentu kamu terseksa kan dengan apa yang terjadi?" soal Puan Kalilah lalu meleraikan pelukan. Wajah Marha yang dibasahi dengan air mata diseka dengan jari jemarinya. Wajah lembut itu direnung dengan penuh kasih sayang.
Marha mengangguk sebagai jawapan. Namun, anggukan Marha membuatkan Amzar tersentak. Dia menundukkan kepala. Jadi, benarlah Marha terseksa selama ini dan dia tidak pernah membahagiakan gadis itu walau sesaat.
Hati Amzar terguris dengan kenyataan itu lalu dia berpaling. Dia beredar meninggalkan bilik tersebut dengan rasa galau memenuhi ruang hatinya.


"MAK cik nak bincang dengan kamu sekejap, boleh?" Soal Puan Kalilah sewaktu dia mendekati Amzar yang sedang duduk termenung di bangku yang berada di luar bilik Marha.
Amzar menganggukkan kepala lantas mengengsotkan sedikit punggungnya bagi memberi ruang untuk Puan Kalilah duduk di sebelahnya. Dia memandang Puan Kalilah tanpa sebarang kata.
"Mak cik nak bincang apa?" soal Amzar dengan sopan.
Puan Kalilah senyap seketika. Nafas ditarik dan dihembus dengan perlahan.
"Marha dah boleh keluar hari ni jadi mak cik rasa mak cik nak bawa dia balik ke kampung semula," ucap Puan Kalilah dengan tenang.
Amzar sedikit tersentak. Dia cuba mengawal riak wajahnya yang terkejut. Dia tersenyum hambar.
"Elok juga tu. Dia dah lama rindukan mak cik dan adik-adik. Bila kat kampung bolehlah dia tenangkan diri sikit. Dia pun perlukan rehat..." ujar Amzar.
"Jadi mak cik nak kamu lepaskan Marha." Balas Puan Kalilah spontan.
Dup! Jantung Amzar bagaikan direntap dengan keras apabila permintaan itu keluar daripada mulut Puan Kalilah. Walaupun ayat yang sama telah diutarakan oleh Datin Zahidah tetapi kata-kata yang diucapkan oleh Puan Kalilah cukup menikam hatinya.
"Lepaskan Marha? Apa maksud mak cik?" soal Amzar dengan suara yang bergetar walaupun dia cukup mengerti apa yang sedang dibicarakan oleh Puan Kalilah.
"Mak cik rasa kamu cukup faham apa yang mak cik maksudkan. Mak cik tahu perkahwinan kamu dan Marha terjadi disebabkan rasa terpaksa bukan kerana kerelaan hati kamu sendiri. Mak cik yakin kamu dan Marha tak bersalah dalam hal tu. Kamu tak pernah terima Marha sebagai isteri dan pernikahan ni kan? Jadi mak cik rasa sudah tiba masanya untuk kamu berdua berpisah," jawab Puan Kalilah dengan wajah yang serius.
"Tapi kenapa mesti sekarang, mak cik? Tak boleh ke kalau mak cik terima saya sebagai menantu mak cik?" soal Amzar kemudiannya. Dia benar-benar buntu saat ini. Semua orang di sekelilingnya menekannya supaya melepaskan Marha sedangkan hatinya enggan melakukannya.
Puan Kalilah terkedu seketika dengan soalan yang keluar daripada mulut Amzar. Wajah itu tampak kusut dan tertekan. Namun, Puan Kalilah cuba tetapkan pendirian.
"Anak mak cik tak sesuai dengan kamu. Dunia kamu dan kami jauh berbeza. Jadi, perpisahan adalah jalan terbaik lagipun kamu dan Marha tak pernah tinggal sebumbung. Hubungan kamu dan Marha bukan seperti suami isteri yang lain. Daripada kamu dan Marha terus berdosa sebab tak menjalankan tanggungjawab, sebaiknya kamu lepaskan Marha. Mak cik tahu mak cik pun bersalah sebab tak didik Marha dengan baik jadi mak cik dan Marha minta maaf kerana dah menyusahkan kamu dan keluarga. Mak cik betul-betul tak sangka semuanya akan jadi macam ni." Balas Puan Kalilah panjang lebar.
Amzar resah. Dia kebingungan. Dia menjilat bibirnya yang terasa kering.
"Mak cik... Saya tak pernah letakkan taraf antara saya dan Marha apatah lagi dengan mak cik. Saya tak boleh lepaskan Marha macam tu saja..."
"Kenapa tak boleh? Kamu nak tengok dia terus terluka? Kalau tujuan kamu pertahankan ikatan ni semata-mata nak tengok dia terluka, mak cik takkan benarkan. Cukuplah sekali mak cik lukakan hati dia. Keputusan mak cik dah muktamad.  Kamu jangan jumpa dengan dia lagi!" ujar Puan Kalilah dengan cukup tegas. Dia bingkas bangun.
"Saya masih ada hak ke atas Marha. Dia isteri saya!" Amzar turut bingkas bangun. Dia cuba memujuk Puan Kalilah walaupun hatinya kacau bilau saat ini.
"Isteri sekadar lafaz layakkah kamu gelarkan dia isteri kamu? Lepaskan Marha. Mak cik juga berhak atas kebahagiaan Marha. Sebelum dia jadi isteri kamu, dia adalah anak mak cik dan takkan ada sesiapa yang boleh ubah kenyataan itu. Perasaan kamu pada Marha mungkin boleh berubah tapi perasaan ibu kepada anaknya takkan pernah berubah. Jadi sebagai ibu yang melahirkan dia, mak cik merayu supaya kamu lepaskan Marha. Bebaskan dia daripada ikatan yang sia-sia ni." ucap Puan Kalilah dengan tekad.
Amzar terpempang. Seakan terdengar bunyi dentuman guruh di telinganya saat Puan Kalilah menghabiskan bicara. Kata-kata itu menusuk hatinya. Adakah ini petanda bahawa hubungan dia dan Marha akan berakhir?
"Mak cik..." suara Amzar kedengaran sayu. Dia ingin mengatakan sesuatu namun bibirnya beku, lidahnya kelu.
"Kamu berdua tak ada apa-apa perasaan antara satu sama lain kan? Jadi itu lebih mudah untuk kamu lepaskan Marha. Mak cik minta maaf kalau mak cik berkasar dengan kamu tapi mak cik minta sangat, tamatkan semua ni. Mak cik akan pastikan Marha takkan ganggu hidup kamu lagi." tambah Puan Kalilah lantas berpaling meninggalkan Amzar tanpa sempat lelaki itu bersuara.
Amzar kehilangan kata. Banyak benda yang ingin diucapkan tetapi suaranya seakan tersekat di kerongkong. Akhirnya dia terduduk di atas bangku mengenangkan dirinya yang tak ubah seperti seorang pengecut.


MARHA hanya memerhatikan gerak geri Puan Kalilah yang agak canggung di pandangannya. Wanita itu kelihatan seperti tergesa-gesa mengemas pakaian miliknya. Marha berpandangan dengan Humaira dan Rifqi.
"Kenapa ibu kelam kabut sangat ni?" soal Marha dengan lembut.
"Mar dah boleh keluar dari hospital sekarang kan? Ibu kenalah cepat. Cepat kemas, cepatlah kita balik kampung." Balas Puan Kalilah lalu menghampiri Marha yang duduk di birai katil.
"Kita nak balik hari ni ke, ibu? Tapi Mar kena maklumkan pada Am dulu. Dia kan bos Mar." jawab Marha sambil menjengukkan kepala memandang ke pintu bilik. Berharap agar Amzar muncul.
"Tak payah maklumkan pun tak apa. Mulai hari ni Mar ikut ibu balik kampung. Cari kerja kat sana. Tak payahlah kita ganggu hidup Am dan keluarga dia. Kita tak setaraf dengan mereka. Kita kena sedar diri, Mar." Ujar Puan Kalilah membuatkan Marha tersentak. Lama dia merenung wajah Puan Kalilah dengan tanda tanya tergambar jelas di wajahnya.
"Apa maksud ibu? Kontrak Mar dengan syarikat belum tamat lagi. Mar masih pekerja Am dan Mar rasa keluarga Datin Zahidah bukan orang yang memandang taraf, ibu. Mereka baik sangat dengan Mar." Balas Marha.
"Keluarga datin memang baik tapi Amzar? Dia boleh ke terima kamu? Pasti tak kan? Ibu tak nak kamu buang masa lagi dengan pernikahan ni. Jadi ibu dah minta dia lepaskan kamu," ucap Puan Kalilah.
Marha terkedu. Kata-kata Puan Kalilah jelas membuatkan dia tergamam. Hatinya disapa debaran.
"Ibu minta Am lepaskan Mar?" soal Marha inginkan kepastian.
Puan Kalilah mengangguk laju.
"Ibu dah agak dia takkan terima kamu jadi isterinya, tengoklah masa akad nikah tempoh hari. Dia tinggalkan kamu sorang diri selepas selesai akad nikah. Kamu berdua pun tak tinggal satu bumbung kan? Ibu rasa daripada kamu terus berdosa sebab main-mainkan perkahwinan ni lebih baik kamu berdua berpisah aje," jawab Puan Kalilah dengan tenang.
"Betul cakap ibu tu, kak long. Lagipun Abang Am tu dah bertunang," sampuk Humaira menambah lagi kejutan pada Marha. Dia berpaling. Wajah Humaira ditenung dengan seribu persoalan.
"Bertunang? Dengan siapa? Apa yang Maira merepek ni?" Soal Marha bertalu-talu. Hatinya rasa seperti ditusuk dengan duri yang tajam. Sakit tapi tidak kelihatan pada zahirnya.
"Maira dan merepek, cuba kak long tengok ni," ujar Maira lalu mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menunjukkan sesuatu kepada Marha.
"Kawan kolej Mar ni model sambilan jadi dia memang peminat Rania Ratna. Tadi dia ada share berita tentang pertunangan Ratna ni dekat facebook. Ratna tu sendiri yang umumkan yang dia dah jadi tunangan kepada Amzar Mukhriz. Siap tayang cincin lagi," cerita Humaira dengan bibir yang terjuih-juih.
"Cincin?" Marha bingung. Video yang ditunjukkan oleh Humaira seakan tidak kelihatan di matanya. Semuanya kosong termasuk fikirannya.
"Aku takkan tinggalkan kau..."
Bisikan lembut lelaki itu semalam masih terngiang di telinga Marha malah pelukannya masih hangat terasa. Marha akui, hatinya terbuai dengan layanan Amzar tetapi apa maksud segala perlakuan lelaki itu semalam jika semuanya hanya dusta? Perasaannya dipermainkan dengan sebegitu kejam.
"Kan ibu dah cakap, kita dengan dia jauh berbeza. Kita tak setaraf dengan dia. Mar ikut ibu balik ya? Mar mulakan hidup baru. Pedulikan apa kata orang kampung kalau mereka tanya pasal suami kamu. Ibu dah lali dah. Kali ni ibu akan berada di belakang kamu.  Ibu takkan biarkan sesiapa sakiti anak-anak ibu." Ujar Puan Kalilah lalu mencapai tangan Marha, Humaira dan Rifqi.
Marha menundukkan wajah. Kebenaran yang tersingkap hari ini tidak mampu untuk dia jangkakan. Hatinya terguris. Pedih.
"Mar nak jumpa dengan datin, boleh tak ibu?" soal Marha dengan suara bergetar.
"Ibu rasa tak payahlah. Datin dah bayarkan bil hospital untuk kamu jadi tak payahlah kita ganggu dia lagi. Kita balik terus je. Kamu tu perlu rehat yang secukupnya." Jawab Puan Kalilah laju.
Marha mula serba salah. Dia ingin mengatakan sesuatu namun kedengaran pintu ditolak dari luar membuatkan dia mengangkat pandangan.
Kelihatan Amzar berdiri di hadapannya mereka sekeluarga dengan wajah yang kusut. Marha tidak dapat membaca apa yang sedang difikirkan oleh lelaki itu semuanya tampak serabut.
"Sebelum mak cik bawa Marha balik, saya nak cakap sikit dengan dia boleh?" pinta Amzar sambil anak matanya tidak lepas merenung wajah Marha walaupun gadis itu memalingkan wajahnya ke tempat lain.
"Saya rasa tak ada apa-apa lagi yang perlu kita cakapkan. Saya cuma nak ucapkan terima kasih sebab awak dah selamatkan saya, jaga saya sepanjang malam dan bayarkan bil hospital ni untuk saya. Tahniah juga saya nak ucapkan atas pertunangan awak dan Cik Ratna. Awak berdua memang sepadan. Saya minta maaf kalau hubungan kita ni jadi penghalang untuk awak bersatu dengan Cik Ratna dulu.  Jadi lepas ni saya rasa kita boleh terus ke mahkamah." Balas Marha tanpa bertangguh.
"Bertunang? Ratna? Apa yang awak merepek ni?" soal Amzar mulai keliru.
Namun, Marha hanya tersenyum kelat. Dia bangun dan menghampiri Amzar.
"Betul cakap awak dulu, apa yang terjadi kepada kita selama ni hanya satu kesilapan. Maafkan saya sebab hadir dengan tiba-tiba dalam hidup awak. Maafkan saya sebab mengubah awak menjadi seorang yang pendendam. Maafkan saya. Saya takkan ganggu hidup awak lagi. Semoga awak bahagia dengan wanita pilihan awak. Saya pergi dulu. Anggaplah saya tak pernah wujud dalam hidup awak, ya?" ucap Marha tanpa menjawab soalan Amzar. Dia cuba melindungi kelopak matanya yang mula bergenangan. Dia menundukkan wajah.
"Marha, awak dah salah faham ni..."
Marha menggelengkan kepala. Dia tidak mahu mendengar apa-apa lagi daripada Amzar. Keputusan sudah dibuat dan dia harus menerima kenyataan bahawa dia tidak akan pernah mendapat tempat dalam hati lelaki itu. Dia tidak mahu menagih simpati.
"Awak tak perlu jelaskan apa-apa sebab saya bukan sesiapa pada awak. Tiba masanya untuk kita tamatkan semua ni, Am. Saya pergi dulu." Ucap Marha tanpa sempat Amzar menghabiskan kata. Dia mengelak apabila Amzar cuba meraih tangannya.
Dengan pantas Marha melangkah setapak demi setapak meninggalkan Amzar sambil diikuti oleh Puan Kalilah, Humaira dan Rifqi.
Akhirnya, Amzar ditinggalkan berseorangan di dalam bilik tersebut. Dia menarik nafas sedalamnya. Dia tidak diberi peluang untuk menjelaskan segalanya. Melihat Marha melangkah pergi dengan begitu saja cukup untuk membuatkan hati Amzar seperti disiat-siat. Tetapi dia tetap kaku di tempatnya berdiri.
Jika rasa yang hadir ini hanya sekadar untuk menyakitkan, lebih baik rasa ini tak pernah ada. Siapa yang bersalah, aku atau rasa ini?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.