Tetamu Rindu

Sunday 22 April 2018

JODOH HAK MILIK ALLAH ( BAB 5 )


HANS duduk bersantai di bawah pondok yang telah dihias cantik. Angin pantai yang bertiup menambahkan rasa nyaman dalam dirinya. Dia masih lagi ralit membelek gambar-gambar yang diambil sepanjang dia berada di Jumeirah Palm Beach.
“Ehem…” satu gemerisik suara berdeham menarik perhatian Hans untuk mendongak.
Dia menahan diri daripada senyum. Namun, saat anak mata mereka berlaga, Hans mengalah. Dia mengalihkan pandangan ke tempat lain.
“Assalamualaikum. Dah lupa ke cara nak bagi salam?” Tempelak Hans dengan nada yang cukup bersahaja.
Marissa mengetap bibir. Terasa panas cuping telinganya dengan teguran Hans. Namun, teguran itu ada benarnya juga.
“Waalaikummusalam. Saya bukan suka-suka pun nak datang dekat awak ni…”
“Bukan suka-suka? Tapi awak datang juga kan? Saya tak kejar awak. Awak yang datang sendiri,” balas Hans terus-terusan mengusik. Melihat wajah Marissa yang merona merah menahan marah sudah cukup membuatkan hatinya terhibur.
“Ya, kali ni saya datang sendiri. Sejak dua hari lepas asyik terserempak aje dengan awak. Awak bagi hadiah t-shirt lagi untuk saya. Saya rasa awak ni tak adalah jahat sangat. Cuma suka menyakitkan hati aje…” ujar Marissa. Ayat terakhirnya itu diperlahankan.
“Syukurlah kalau awak sedar hakikat yang saya ni baik.” Balas Hans kemudian ketawa kecil.
Marissa menjeling namun tidak lama kemudian dia tersenyum nipis.
“Saya ni bukannya apa. Malas nak cari gaduh dengan awak. Kita ni dahlah ada dekat negara orang, awak pula dari Malaysia. Sebangsa pula tu. So, tak manislah saya berkasar dengan awak. Lagipun saya dah lama tinggal kat sini, jadi awak tu dikira sebagai tetamulah.” Jawab Marissa berterus-terang. Setelah ditimbang segala baik dan buruk, dia merasakan tidak salah kalau dia cuba berkenalan dengan lelaki itu. Mungkin dapat membantu lelaki itu sementara dia melancong di Dubai.
“Tak sangka cepat betul awak insaf. Tapi tak apa, saya suka…”
“Awak suka apa?” Soal Marissa pelik.
“Suka awak.” Jawab Hans spontan.
“Hah??” Marissa terkebil-kebil dengan hati yang mula bergetar halus.
“Saya bergurau ajelah. Tak payahlah serius sangat.” Balas Hans.
Marissa mencebikkan bibir.
“Apa yang saya boleh tolong awak?” soal Marissa tidak lama kemudian.
“Banyak yang awak boleh tolong saya. Tapi sebelum tu, nama awak apa? Saya nak panggil apa?” soal Hans sedikit teruja.
“Marissa Anuar. Panggil saya Rissa. Awak?” soal Marissa kembali.
“Hans. Hans Yusuf.” Jawab Hans kemudian mereka bertukar senyuman.
“Jadi apa yang saya boleh bantu awak?”
“Jadi tour guide saya, boleh?”

BETUL ke kita nak pusing-pusing padang pasir ni?” Soal Hans sewaktu mereka berdua berada di dalam kereta pancuan empat roda di tengah padang pasir yang tidak berpenghujung.
“Betullah. Rugi kalau awak datang ke Dubai tapi tak explore padang pasir ni. Nanti driver ni akan bawa kita ke kem. Kat sana kita boleh naik unta. Seronok. Tapi untuk pertama kali, mungkin awak akan rasa pening sebab jalan dekat padang pasir ni terumbang-ambing sikit.” Terang Marissa.
Hans hanya menganggukkan kepala. Dia menarik nafas panjang dan menghembuskannya dengan perlahan. Timbul rasa teruja dalam hatinya untuk merasai pengalaman baru.
Okay, sir. Lets go.” Ujar Marissa memberi isyarat pada pemandu pancuan empat roda tersebut.
Lelaki berbangsa Arab itu hanya menganggukkan kepala. Dia memulakan perjalanan. Pada awalnya, perjalanan seperti biasa. Namun, saat pemandu tersebut mula menambah kelajuan, Hans terasa ingin menjerit namun dia menahan. Tangannya kejap memegang pemegang yang berada di sudut atas tingkap kereta.
“Seronok kan?” Soal Marissa. Dia berpaling ke arah Hans. Serentak, Hans turut berpaling. Mata mereka bertentangan untuk seketika. Hans tersenyum. Marissa pun.
“Seronok. Memang mencabar. Lebih mencabar lagi kalau kita sendiri yang drive.” Balas Hans lantas anak matanya dihalakan ke luar tingkap. Menyaksikan padang pasir yang terbentang luas.
Marissa ketawa kecil. Dia cuba bertahan dengan memegang kemas pemegang kereta. Sesekali dia menjerit kecil apabila kereta yang membawa mereka seolah-olah ingin terbalik.
“Awak okey?” Soal Hans sedikit risau. Dia menoleh ke arah Marissa dengan riak kerisauan tergambar jelas di wajahnya.
“Saya okey aje. Sebab itulah kita tak boleh drive sendiri kalau tak ada pengalaman. Boleh terbalik kereta ni nanti,” balas Marissa dengan senyuman.
Hans hanya menganggukkan kepala. Akur dengan kata-kata Marissa.

USAI solat Isyak, Marissa duduk bermalas-malasan di atas katil. Buku nota dan pen dicapai. Tiba-tiba dia rasa seperti ingin menulis. Halaman kosong dipilih.
“Aku nak tulis apa erk?” Soalnya sendirian. Hujung pen diketuk ke dagunya. Seolah-olah seperti dia sedang memikirkan sesuatu. Namun, lain yang difikir lain yang menerpa ke ruang fikiran.
Wajah Hans kini memenuhi ruang fikiran Marissa. Marissa tersenyum kecil apabila terkenangkan memori yang telah dilalui antara dia dan Hans.
“Hans Yusuf… Hensem juga dia tu. Muka ala-ala Aaron Aziz. Tapi sekali datang perangai annoying dia tu, memang tak boleh nak tolonglah.” Getus Marissa.
Dia bingkas bangun dan duduk bersila di tengah katil. Rambutnya yang panjang dikuakkan ke belakang.
“Tapi… Dia tu macam tak match aje dengan aku. Selalunya orang kata, kalau selalu terjumpa kebetulan, tulah yang tiada jodoh. Agaknya memang dia bukan jodoh aku…” tambah Marissa lagi. Wajahnya berubah sayu. Dia memeluk lutut sambila anak matanya fokus pada halaman buku nota yang kosong.
“Jodoh? Kebetulan?” soalnya perlahan. Lalu, pen dicapai kembali. Dia mula melakar kata.
Do you think the universe fights for souls to be together? Some things are too strange and strong to be coincidences.
Setelah kata-kata itu ditulis, Marissa menutup buku.  Dia mengeluh berat. Akankah wujud pertemuan lagi di antara dia dan Hans? Marissa sendiri tiada jawapan.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.