Tetamu Rindu

Wednesday 19 September 2018

CAGARAN CINTA ( BAB 5 )


“ENCIK ni… Encik ni siapa?” Soal Sufi
dengan suara yang tergagap. Dia gugup apabila berdepan dengan lelaki yang tidak dia kenali.
Lelaki itu tersenyum sinis dan melangkah setapak demi setapak sehinggalah sampai betul-betul di hadapan Sufi. Dia berdiri bertentangan dengan Sufi. Bola matanya tidak sedikit pun berganjak  merenung Sufi daripada kepala sehingga ke hujung kaki.
“Kau ingat, kau boleh masuk dalam bilik ni dengan sewenangnya tanpa kebenaran daripada aku?” Suara lelaki itu kedengaran agak kasar.
Sufi mula kecut perut. Dia tidak betah beradu pandangan dengan lelaki yang berada di hadapannya sekarang. Terasa ingin terkencing saat itu juga. Lantas, pandangannya ditundukkan.
“Jadi encik ni penjaga Am? Encik ni abang Am ke?” Soal Sufi ingin tahu. Dia cuba memberanikan diri.
“Ya. Aku abang  Hail Hamsyari, lelaki yang kau dah hancurkan hatinya!” Julat suara Hail meninggi.
Sufi menikus. Dia terpempan mendengar kata-kata yang terluah daripada mulut Hail. Apa kaitan aku dengan hati Hamsyari yang hancur? Soal hati Sufi kebingungan.
“Aaa… apa maksud encik? Saya tak faham.” Suara Sufi mula bergetaran.
Hail tersenyum sinis. Anak matanya masih mengawasi setiap pergerakan Sufi. Gadis itu kelihatan serba tak kena malah wajah gadis itu menggambarkan riak ketakutan. Hail merasakan kemenangan sudah berpihak kepadanya.
“Tak faham ke atau sengaja buat tak faham? Kau berikan harapan pada adik aku kemudian kau hancurkan hatinya lepas tu kau cakap kau tak faham apa yang aku cakap? Kau memang pandai putar belit, kan? Dasar perempuan tak guna!” Cemuh Hail tanpa perasaan bersalah.
Menyirap darap Sufi mendengar hinaan Hail. Dadanya mula berombak halus.
“Encik siapa nak cakap saya macam tu? Saya tak ada kena mengena dengan apa yang terjadi pada Am. Saya tak tahu kenapa dia jadi macam ni. Jadi encik jangan sesuka hati nak cakap saya perempuan yang tak guna!” Bentak Sufi.
Hail mengetap gigi menahan rasa amarah yang semakin menular ke dalam dada. Hamsyari menderita sehingga nekad untuk bunuh diri tapi perempuan itu cakap dia tiada kaitan? Sungguh, Hail tak percaya. Kata-kata Sufi ibarat menyimbah minyak ke api yang sedang marak.
“Tak ada kena mengena? Dia jadi macam ni disebabkan kau! Kau tolak cinta dia sampaikan dia hampir bunuh diri! Kau tahu tak?!” Suara Hail melengking tinggi sehingga bergema di segenap ruang bilik tersebut.
Sufi tergamam. Kecut hatinya mendengar tempikan Hail. Inilah kali pertama dia dijerkah sebegitu. Tetapi bukan itu yang menganggu fikiran Sufi. Kata-kata Hail yang membuatkan dia kaku tanpa riak.
“Am hampir bunuh diri?” Soalnya perlahan. Lebih kepada dirinya sendiri. Dia mengalih pandangan pada tubuh Hamsyari yang terbujur kaku di atas katil.
“Ya, malam sebelum dia jadi macam ni dia telefon aku. Dia menangis kerana terlampau tertekan dengan kau. Kau putuskan hubungan dengan dia. Kau minta dia pergi mati! Kau memang perempuan yang kejam!” Jerkah Hail lagi bagi melepaskan kemarahan yang terpendam.
Sufi terkesima. Dia menggelengkan kepala dengan laju. Tiba-tiba lututnya menjadi lembik. Lantas, langkahnya terundur ke belakang dan terhenti di sudut dinding.
“Tak… Bukan saya penyebabnya. Bukan saya! Am takkan bunuh diri disebabkan saya! Saya tak percaya! Saya tak percaya!” Bentak Sufi turut meninggikan suara. Matanya kembali berkaca.
Hail merengus. Dia geram dengan sikap yang ditunjukkan Sufi. Lantas, dia menyeluk poket seluarnya. Secebis kertas dilemparkan tepat ke muka Sufi.
“Itu buktinya yang dia sanggup mati untuk kau!” Ujar Hail.
Sufi menunduk dan mengutip cebisan kertas berupa nota yang jatuh di atas lantai. Perlahan-lahan dia membuka nota tersebut dan membaca dengan teliti.
Mengenalimu satu hadiah buat aku,
Mencintaimu adalah keutamaanku,
Melihat mu tersenyum merupakan mimpi indah bagiku,
Aku sanggup mati untukmu kerana nafasku adalah milikmu,
- Hamsyari-
Sufi terpaku sebaik saja selesai membaca nota tersebut. Hatinya mula bergendang sesama sendiri. Dia mengangkat wajah. Pandangannya terus bersabung dengan anak mata lelaki yang tidak diketahui namanya itu.
“Bukan… Nota ini bukan untuk saya…” ujar Sufi sambil menggelengkan kepalanya.
Hail tersenyum sinis. Dia melepaskan nafas dengan kuat. Cuba menahan sabar yang semakin pudar.
“Bukan untuk kau? Habis tu untuk aku?” Sinis Hail.
“Encik dah salah faham ni. Saya memang kenal Am tapi saya bukan kekasih Am dan encik tak ada bukti untuk cakap saya ni kekasih dia!” bantah Sufi berani.
“Bukti? Kau nak bukti?” soal Hail.
Lantas, dia menyeluk poket seluar. Dia mengeluarkan telefon bimbit. Skrin telefon digeserkan untuk mencari sesuatu sebelum skrin telefon tersebut dipaparkan kepada Sufi.
Sufi mengecilkan mata. Cuba mengamati video yang ditunjukkan oleh Hail. Tidak lama kemudian, matanya terbeliak sebaik saja melihat figura seorang gadis muda yang dikenalinya.
“Itu… Itu…” Suara Sufi mula bergetar. Wajahnya berubah cuak.
“Perempuan yang berada dalam gambar ni kakak aku. Hamsyari dan dia bekerja di tempat yang sama. Jadi, logiklah kalau mereka ada hubungan. Aku datang ke restoran tu disebabkan kakak aku, bukan sebab aku ada hubungan dengan Hamsyari. Percayalah, aku bukan kekasih Hamsyari. Dia… Dia kekasih Hamsyari yang sebenarnya.”
Suara Ariana yang dimainkan melalui telefon bimbit milik Hail menyapa telinga Sufi. Dia tergamam dengan beribu persoalan bermain di fikirannya. Macam mana Ariana boleh berada di dalam video tersebut dan kenapa Ariana mengatakan bahawa dia kekasih Hamsyari? Apa semua ini? Bentak hati Sufi.
“Macam mana adik saya….” Kata-kata Sufi mati di situ. Dia memandang wajah Hail dengan penuh tanda tanya.
“Adik kau sendiri yang mengesahkannya. Sekarang, kau nak tipu aku lagi?”
“Adik saya mana? Mana adik saya? Apa yang awak buat pada adik saya?!” jerit Sufi mula cemas. Dia cuba menarik baju Hail namun Hail terlebih dahulu menepis tubuh Sufi. Sufi jatuh terjelepok di atas lantai.
“Kalau kau nak adik kau selamat tanpa sebarang cacat cela, kau kena bertanggungjawab atas apa yang kau dah lakukan kepada adik aku. Kalau kau buat adik aku hampir mati, aku boleh buat perkara yang sama kepada adik kau!” balas Hail dengan wajah yang bengis. Tajam dia merenung Sufi yang masih tergamam di atas lantai.
Darah Sufi bagaikan berhenti mengalir mendengar ugutan Hail. Nyawa Ariana dalam bahaya, apa yang harus dilakukan saat ini? Sufi cemas sendiri. Tapi kenapa Ariana mengatakan bahawa dia adalah kekasih Hamsyari? Atau Ariana mengatakan semua itu demi menyelamatkan dirinya? Jika Ariana terselamat, jadi bagaimana dengan dirinya saat ini? Pelbagai persoalan mula terbit dalam diri Sufi. Dia resah sendiri.
“Tak… Encik salah faham… Encik boleh tanya Am. Dia akan buktikan yang saya bukan kekasih dia.” Ucap Sufi penuh yakin. Lantas, dia menghampiri katil Hamsyari.
Kaki Hamsyari yang ditutupi dengan kain selimut digoncang beberapa kali. Berharap agar Hamsyari bangun dan mengatakan hal yang sebenar.
“Am, bangun! Cakap pada abang awak, saya bukan kekasih awak! Bangun Am!” rayu Sufi dengan air mata mula bergenang di kelopak mata.
“Hoi, apa yang kau buat tu, perempuan?!” marah Hail. Lalu, dia menerpa ke arah Sufi. Lengan gadis itu ditarik kasar namun Sufi masih tidak berganjak.
“Hanya Am yang boleh buktikan saya tidak bersalah! Saya nak dengar dari mulut dia sendiri. Bukan saya penyebab dia jadi macam ni.”  Bentak Sufi lagi.
“Kau jangan ganggu dia! Aku tak benarkan kau sentuh dia lagi. Cukuplah kau hancurkan hati dia!” Hail semakin hilang sabar. Dia cuba mengheret tubuh Sufi supaya jauh daripada Hamsyari tetapi tubuh Hamsyari yang bergerak-gerak membuatkan mereka berdua beku seketika.
Mata Sufi mula terbuka luas. Dia dapat melihat sinar yang cerah apabila kelopak mata Hamsyari mula terbuka dan kepalanya mula berpaling ke arah Sufi dan Hail. Sufi tersenyum dengan air mata yang bergenang.
“Am!” Sufi bingkas bangun lalu mendapatkan Hamsyari. Tergambar riak kegembiraan di wajahnya apabila melihat Hamsyari memandang ke arahnya.
“Am, tolong cakap pada abang awak yang kita tak ada…”
“Kenapa awak tinggalkan? Apa salah saya? Saya sayangkan awak. Jangan tinggalkan saya.” Ucap Hamsyari tiba-tiba. Dia bangkit dan cuba memaut tangan Sufi.
Sufi tersentak. Dia terpaku seketika. Namun, apabila tangan Hamsyari cuba memaut pergelangan tangannya, sepantas kilat Sufi mengelak. Perbuatan Sufi menyebabkan Hamsyari hampir terjatuh.
“Am!” jerit Hail lalu menerpa ke arah Hamsyari lalu memegang tangan adiknya bagi menghalang daripada Hamsyari terjatuh daripada katil.
“Abang, jangan biarkan dia tinggalkan Am lagi! Am sayangkan dia, bang. Am tak boleh hidup tanpa dia!” ngongoi Hamsyari lagi dengan air mata yang sudah mula mengalir daripada kelopak matanya.
Mata Sufi terbuntang dengan dada yang berdetak kuat. Dia menutup mulut dengan telapak tangan. Seteruk inikah keadaan Hamsyari? Apa yang sebenarnya terjadi kepada Hamsyari? Hatinya mula dilanda tanda tanya. Simpatinya tertumpah saat melihat Hamsyari mula merayu pada Hail.
“Am… Am rehat dulu. Am tak sihat lagi ni. Abang akan pastikan dia tak ke mana-mana. Am jangan risau.” Pujuk Hail dengan lembut. Tubuh adiknya dipeluk dengan penuh kasih sayang.
“Tapi dia nak tinggalkan Am. Am sayangkan dia, abang. Am perlukan dia.” Ngongoi Am lagi.
“Abang tahu. Sekarang dia dah ada depan mata Am, dia takkan tinggalkan Am. Am rehat dulu, ya?” pinta Hail lagi.
Hamsyari menggelengkan kepala dengan pantas.
“Betul dia takkan tinggalkan Am?” soal Hamsyari lagi. Dia mendongak mencari bola mata milik abangnya.
Hail menahan sebak. Dia menganggukkan kepala dengan senyuman yang terpaksa dia ukirkan buat Hamsyari.
Hamsyari mulai tenang. Tubuhnya terasa penat begitu juga dengan jiwanya. Perlahan-lahan kelopak matanya terkatup dengan sendirinya sebelum dia tidur dalam pelukan Hail. Hail menolak sedikit tubuh Hamsyari, apabila menyedari Hamsyari mulai tidur, dengan perlahan dia membaringkan tubuh Hamsyari di katil.
Dia kembali berpaling ke arah Sufi yang masih tidak berganjak di tempatnya berdiri. Gadis itu kelihatan beku tanpa kata. Serta-merta darahnya naik mendadak.
“Kau dah nampak apa yang kau dah buat pada adik aku! Puas hati kau sekarang?!” jerkah Hail kembali menyinga.
Bahu Sufi terhinjut. Seperti terjaga daripada mimpi yang panjang, Sufi tersedar. Terkebil-kebil dia memandang Hail dengan perasaan yang bercampur baur. Dia tidak menyangka begitu seksanya Hamsyari disebabkan sebuah rasa. Rasa cinta. Cinta yang ditolak tanpa alasan yang pasti tentu menyakitkan dan menyeksakan buat seorang lelaki yang polos seperti Hamsyari.
“Apa yang….”
“Kau masih tak nak mengaku? Baik, aku akan pastikan adik kau terima nasib yang sama seperti Am!” pintas Hail tanpa sempat Sufi menghabiskan bicaranya. Suaranya kedengaran keras dan tegas.
Telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar. Skrin disentuh untuk menghubungi nombor Baim. Tetapi belum sempat dia meletakkan telefon di telinga, tangannya terlebih dahulu ditepis.
“Jangan apa-apa adik saya! Saya akan bertanggungjawab!”

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.