Tetamu Rindu

Wednesday 19 September 2018

CAGARAN CINTA ( BAB 9 )

SUFI hanya mendiamkan diri saat berhadapan dengan Hail yang duduk dengan tenang di atas kerusinya. Wajah lelaki itu kelihatan serius tanpa senyuman. Buat seketika Sufi mengerling ke arah Baim yang kelihatan bersahaja. Tidak langsung tergambar riak takut di wajah Baim berbanding dengan dirinya sekarang. Terasa dahi Sufi sudah berpeluh-peluh menahan rasa debar di hati.
“Kau ambil telefon ni, call keluarga kau sekarang.” Arah Hail seraya mengangkat wajah.
Pandangan mata mereka bertaut. Sufi kembali menundukkan wajah. Gagang telefon yang dihulurkan oleh Hail dipandang sepi.
“Kau dengar tak apa yang aku cakap ni?” Soal Hail. Suaranya dikeraskan.
“Dengar.” Jawab Sufi pendek.
“Dah kalau dengar, tak reti ke nak ambil telefon ni? Call keluarga kau depan aku sekarang!” Arah Hail dengan suara meninggi. Sebaik saja melihat wajah Sufi, cepat saja hatinya terasa panas.
“Nak buat apa call family saya? Tuan nak lepaskan saya ke? Tuan nak suruh dia orang jemput saya kat sini ke?” Soal Sufi dengan wajah ceria. Dia mendongak memandang Hail dengan riak yang penuh pengharapan.
Hail ketawa sinis. Dia memandang Sufi dari atas hingga ke bawah.
“Lepaskan kau? Jangan harap! Boleh tak kau jangan banyak tanya? Ikut ajelah cakap aku. Tu pun susah ke?!” Bentak Hail lantas menghentak meja.
Sufi tersentak. Terhinjut bahunya akibat terkejut. Lantas, dia mencapai gagang telefon daripada tangan Hail. Laju saja jarinya menekan nombor telefon rumah uminya. Hampir beberapa minit, barulah talian disambungkan.
“Assalamualaikum, umi. Ni kakak…” Ucap Sufi. Hampir saja dia menangis apabila mendengar suara Puan Suraya menjawab salamnya.
“Hah, kakak. Kamu kat mana? Kenapa tak sampai lagi ni? Umi risau tau. Kamu kat mana ni?” Soal Puan Suraya dengan nada cemas.
Sufi serba-salah. Dia memandang wajah Hail dengan lama. Apa yang harus aku terangkan pada umi?
“Errr… Kakak kat tempat kerja kakak yang baru. Umi tak payah risaulah. Kakak okey je. Kakak tak jadi kerja kat sana sebab kawan kakak dapat carikan kerja yang lebih baik untuk kakak. Umi jaga diri tau. Nanti kalau dapat cuti, kakak balik kampung. Umi telefon abah cakap kakak dah kerja kat tempat lain. Abah ada kat Jakarta sekarang, lagi dua minggu baru balik. Umi jangan lupa bagi tahu abah, tau.” Ucap Sufi sedaya-upaya menahan sebak.
Dia ingin melanjutkan bicara namun dengan pantas, Hail merampas gagang telefon. Sufi terkejut. Dia mencerun marah.
“Dah, cukup! Aku bayar bil bukan untuk kau bergayut!” Leter Hail bersama jelingan yang tajam.
“Kedekut!” Getus Sufi.
“Kau cakap apa? Aku tak dengar.”
“Ke… De… Kut!” Laung Sufi dengan suara yang kuat.
Baim tersentak. Hail juga terperanjat. Jelas wajah Sufi langsung tidak takut akan dirinya. Aku ni tak cukup garang lagi ke? Berani betul minah ni lawan cakap aku. Hati Hail berdetak.
Namun, Hail hanya tersenyum senget. Dia bingkas bangun lalu menghampiri Sufi.
“Aku bukan Am yang senang jatuh dalam jerat perempuan tak guna macam kau ni. Nak kata kau ni cantik, tak adalah cantik mana sampaikan Am boleh tergila-gilakan kau. Sanggup habiskan duit semata-mata untuk perempuan macam kau. Atau kau dah gadai body kau semata-mata nak duit dari adik aku tu? Kalau betul pun aku tak pelik, sebab perempuan macam kau ni bersepah kat belakang pasar. Tak layak buat bini. Tapi Am tu baik. Perempuan murah macam kau ni jugalah yang dia nak. Kesian betul adik aku tu…” Ujar Hail sekadar untuk menyakitkan hati Sufi. Dia menggelengkan kepala sambil memandang Sufi dari atas hingga ke bawah.
Berdesing telinga Sufi. Dadanya mula berombak kencang. Menahan kesabaran yang makin menipis.
“Am memang baik. Berbeza sangat dengan abang dia ni. Pengecut!” Jawab Sufi berani.
Hail tersentak. Makin panas hatinya.
“Kau cakap aku pengecut?” Soal Hail. Wajahnya mula berbahang merah. Menahan rasa amarah yang semakin berapi dalam dada.
“Sufi… Diam…” Baim cuba menyampuk kerana bimbang Hail akan bertindak kasar.
Sufi tidak mempedulikan amaran Baim sebaliknya dia menentang pandangan Hail dengan berani. Langsung tidak berkelip.
“Ya, memang tuan pengecut! Hanya orang pengecut je yang simpan dendam. Tuan tak tahu keadaan sebenar tapi tuan bertindak macam tuanlah hakim yang menentukan hukuman yang harus saya terima atas kesalahan saya. Saya yakin kalau Am dah sihat, Am akan maafkan saya. Dia tahu saya tak bersalah. Hati Am jauh lebih mulia berbanding tuan. Tuan ada harta, ada segalanya tapi tuan tak ada hati!” Tambah Sufi lagi dengan berani.
Hail mengepal penumbuk. Terasa kecil saja gadis di hadapannya ini. Ingatkan dia boleh menyakitkan hati Sufi namun sebaliknya berlaku. Dia pula yang terbakar dengan kata-kata pedas gadis itu.
“Baim kau keluar sekarang!” Arah Hail tanpa memandang Baim.
Baim mula serba-salah. Angin Hail kelihatan tidak berapa elok jadi dia bimbang jika tuan mudanya itu melakukan sesuatu yang tidak diingini.
“Tapi tuan…”
“Keluar sekarang!” Suara Hail melengking tinggi. Anak matanya tuntas memandang Sufi. Kemarahannya semakin meluap-luap sebaik saja melihat wajah Sufi yang tenang.
Baim tiada pilihan. Dia terpaksa akur. Lantas, Sufi dan Hail ditinggalkan.
“Ulang balik apa yang kau cakap tadi…” Arah Hail dengan suara yang mendatar. Dia mendekati Sufi yang mula menjarakkan diri.
Jelas, lutut Sufi mula menggigil. Dia mengambil keputusan untuk mendiamkan diri.
“Kenapa diam? Ulang balik apa yang kau cakap tadi!” Jerkah Hail.
Spontan tubuh Sufi ditolak ke dinding. Dagu gadis itu dicengkam kuat.
“Sakitlah!” Ronta Sufi cuba melepaskan diri. Tangan sasa Hail ditampar berkali-kali bagi meleraikan cengkaman namun Sufi gagal.
“Kau memang sengaja nak cari pasal dengan aku kan? Dengan tunjuk berani macam ni, kau ingat aku akan tertarik. Aku tahulah, ini mesti taktik kau nak goda jantan kan? Perempuan tak tahu malu macam kau ni memang tak layak dilayan dengan baik.” Keras suara Hail kedengaran.
Sufi memejamkan matanya sejenak. Bagaikan ingin patah rahangnya saat ini. Sufi cuba bertahan. Sempat lagi dia tersenyum sinis.
“Mati hidup semula pun saya takkan goda lelaki macam tuan. Perasan bagus! Berlagak!” Hambur Sufi dalam kepayahan.
Hail membulatkan mata. Dia tidak percaya perkataan itu yang keluar daripada mulut Sufi. Sangkanya Sufi akan merayu-rayu memohon maaf namun sebaliknya berlaku. Gadis itu nampak lemah daripada luaran tetapi bukan hatinya.
“Sepanjang saya kenal Am, belum pernah dia berkasar dengan perempuan macam yang tuan buat sekarang. Tuan memang tak layak jadi abang Am. Tuan tak layak jadi lelaki!” Tambah Sufi. Masih belum puas menghamburkan amarahnya.
Hati Hail semakin membahang. Pantas, tangannya melepaskan dagu Sufi. Rambut Sufi yang berbalut dengan kain tudung dicengkam kemas sebelum tubuh gadis itu ditolak kasar ke arah dinding yang menempatkan gambar-gambar dia dan Hamsyari.
“Kau tengok gambar ni betul-betul. Kau tengok sekarang!” Arah Hail lantang. Kepala Sufi dihadapkan ke gambar Hamsyari yang sedang menunggang kuda. Lelaki muda itu tersenyum gembira.
“Dia satu-satunya adik yang aku ada. Keluarga aku. Tak pernah dalam hidup aku tengok dia menangis. Tak pernah sekali pun dia tunjuk rasa sedih dia pada aku. Tapi kau, kau dah hancurkan hati dia sehingga dia putus asa untuk hidup. Kau jadikan dia lelaki lemah. Lelaki yang lembik. Aku tak boleh terima bila dia mengalah dengan hidup dia. Aku tak boleh terima!” Jerit Hail dengan rasa amarah yang membuak-buak.
Spontan, dia menolak tubuh Sufi dengan kasar. Kesan tolakan itu menyebabkan kepala Sufi terhantuk pada bingkai gambar Hamsyari sebelum bingkai gambar itu jatuh menghempas lantai.
Prankk!
Sufi terkesima. Hail tersentak.
Serentak, pintu pejabat ditolak dari luar. Terjengul wajah Baim di hadapan mata mereka berdua.
“Tuan, apa dah jadi ni?” Soal Baim sambil memandang Sufi dan Hail silih berganti.
“Kau bawa perempuan ni keluar sekarang!” Arah Hail lantas membelakangi Sufi. Dia cuba meredakan kemarahan yang semakin memuncak. Dia bimbang jika tidak mampu untuk mengawal kemarahannya, pasti teruk gadis itu dikerjakannya.
“Baik, tuan.” Ucap Baim. Lalu dia menarik lengan Sufi yang kelihatan kaku.
“Saya tak bersalah! Sama ada tuan percaya atau tidak, saya tetap tak bersalah!” Laung Sufi bersama langkah kakinya yang longlai. Dia biarkan saja lengan bajunya ditarik oleh Baim.


“SAYA tak bersalah! Kenapa susah sangat orang nak percaya?” Bentak Sufi sebaik saja dia dibawa keluar oleh Baim.
Baim hanya mengeluh kecil. Timbul rasa simpati terhadap gadis yang berada di hadapannya ini tetapi dia tidak dapat berbuat apa-apa kerana arahan Hail tidak boleh dibantah.
“Kalau sekadar cakap aje, takkan ada orang yang percaya yang awak tak bersalah.” Jawab Baim selamba.
Sufi menjeling. Nafas cuba diatur dengan sebaik mungkin. Aku dah agak, pekerja dengan tuan, sama saja perangai. Ya Allah, di manalah aku sekarang ni? Rintih hati Sufi.
“Encik pun tak percaya saya? Encik pun percaya yang saya ni penyebab Am jadi macam tu?” soal Sufi tidak berpuas hati.
Baim hanya mengangkat bahu.
“Saya percaya apa yang majikan saya percaya.” Jawab Baim masih lagi bersahaja.
“Tapi masalah sekarang, kepercayaan majikan encik tu tak berasas. Am jadi macam tu bukan disebabkan saya!” Sufi cuba menyakinkan Baim tapi malangnya Baim hanya bersikap endah tidak endah.
“Saya hanya percaya pada bukti yang saya nampak. Macam tu juga Tuan Hail. Dia takkan ambil keputusan tanpa usul periksa dan dia buat semua ini semata-mata nak tuntut bela terhadap Tuan Am. Awak tak tahu macam mana sayangnya Tuan Hail pada Tuan Am. Satu-satunya adik yang dia ada. Kesakitan yang Tuan Am rasa, ada awak rasa? Tak ada kan? Anggap ajelah ini balasan untuk kesalahan awak.” Ujar Baim membuatkan Sufi terdiam seketika.
Sufi tersenyum sinis. Otaknya benar-benar rasa tertekan saat ini.
“Balasan untuk kesalahan saya? Saya tak sangka saya dihukum tanpa sempat membela diri. Baik, saya akan buktikan yang saya tak bersalah. Saya terima segala syarat yang tuan encik tetapkan semata-mata nak buktikan yang saya tak bersalah. Saya akan tunggu sampai Am sembuh dan kalau saya tak bersalah, saya nak Tuan Hail melutut minta maaf pada saya dan keluarga saya!” tegas Sufi dengan riak wajah yang serius.
“Itu pun kalau awak tak bersalah. Sekarang ni, ikut saya ke kebun sekarang. Waktu kerja awak dah sampai.” Ujar Baim lalu melangkah meninggalkan Sufi yang masih lagi tidak berpuas hati.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.