Tetamu Rindu

Wednesday 19 September 2018

CAGARAN CINTA ( BAB 6 )

“ENCIK nak bawa saya ke mana ni? Tolonglah lepaskan saya. Saya janji saya akan bertanggungjawab tapi lepaskan saya!” Rayu Sufi sambil cuba meleraikan cengkaman tangan Hail di pergelangan tangannya.
Hail mendengus marah. Dia tetap mengheret tubuh Sufi tanpa menjawab soalan gadis itu. Beberapa pasang mata yang lalu lalang memandang mereka dengan pelik.
“Lebih baik kau diam, sebelum aku tampar muka kau dekat sini!” Keras suara Hail kedengaran di telinga Sufi. Dia merenung ke dalam mata Sufi dengan pandangan yang berapi.
Sufi diam tidak berkutik. Kecut perutnya dengan pandangan Hail.
“Saya takkan diam selagi encik tak bagi tahu ke mana encik nak bawa saya. Saya tak nak ikut encik. Encik tak dengar ke?” Bentak Sufi. Dia cuba merentap kembali tangannya tetapi tidak berdaya.
“Kau cakap nak bertanggungjawab kan? Jadi aku akan bawa kau ke tempat yang sepatutnya. Kau nak adik kau selamat tak? Kalau kau tak sayangkan adik kau, aku boleh aje suruh orang tamatkan riwayat adik kau macam yang kau buat pada Am. Hutang darah dibayar darah, ingat itu!” Jawab Hail dengan cukup bersahaja.
Sufi tersentak. Dia lemah seketika apabila lelaki itu menyebut perihal Ariana. Sesungguhnya saat ini dia begitu risaukan keselamatan adiknya itu.
“Apa jaminan encik lepaskan adik saya? Saya tak boleh percaya encik sewenang-wenangnya.” Tegas Sufi. Cuba merentap tangannya kembali.
Hail mengetap bibir. Kedegilan Sufi begitu menguji kesabarannya.
 “Ikut aku sekarang!” Arah Hail tanpa menjawab soalan Sufi. Telefon yang berada dalam poket seluar dikeluarkan sebelum dilekapkan di telinga.
“Hello, Baim.  Datang depan hospital sekarang!” Arahnya seraya mematikan panggilan.
Sufi masih lagi tercengang. Belum sempat pun dia berfikir panjang, kereta Mercedes Brabus berwarna hitam berhenti di hadapan mereka berdua. Sekelip mata tubuhnya ditolak masuk ke tempat duduk belakang. Sufi menjerit kecil. Dia menggigil ketakutan.
“Encik nak bawa saya ke mana ni? Tolong jangan apa-apakan saya! Saya menjerit kang?” Ugut Sufi.
Dia mula menggila. Dia meronta-ronta sambil cuba membuka pintu yang dipandu Baim. Nasibnya tidak baik kerana kereta itu auto lock. Apabila dia gagal membuka pintu, Sufi mula bertindak dengan mengetuk-ngetuk cermin kereta.
“Tolong! Tolong! Hentikan kereta ni!” Jerit Sufi sekuat hatinya. Malangnya, jeritan Sufi hanya bergema di dalam kereta.
“Tuan, apa kita nak buat ni?” Soal Baim cemas. Dia memandang Hail yang duduk di bahagian belakang melalui cermin pandang belakang.
Hail mengetap bibir. Geram. Spontan, dia merentap tangan Sufi dan menarik tubuh itu supaya bertentangan dengan dirinya.
“Diam!” Jerkah Hail garang.
Sufi terbejat. Kedudukannya yang begitu hampir dengan tubuh Hail membuatkan hatinya berdenyut tidak menentu. Darah merah menyerbu ke serata wajah. Hanya kelopak matanya saja yang terkebil-kebil membalas pandangan Hail yang kelihatan marah.
“Dengar sini, aku belum kebulur lagi nak rogol perempuan macam kau ni. Tak berbaloi pun untuk aku. Jadi kau jangan cari pasal dengan aku sekarang. Sebelum aku ubah fikiran, lebih baik kau diam!” Tempelak Hail dengan suara yang keras.
Sufi meneguk liur. Lidahnya kelu seketika. Kata-kata Hail menambahkan lagi bahang di wajah Sufi. Spontan, dia menolak tubuh Hail dengan kuat sehingga pautan tangan Hail terlepas daripada lengannya.
“Sekali lagi encik sentuh saya, saya tak teragak-agak nak tampar encik!” Ugut Sufi dengan berani.
Hail mencemikkan muka. Jelingan Sufi langsung tidak terkesan di hatinya.
“Tamparlah kalau berani!” Cabar Hail.
Dia memaut bahu Sufi dan cuba memegang kedua belah lengan gadis itu. Tetapi perbuatannya mengundang padah.
Pangggg!
Satu tamparan keras hinggap di pipi Hail. Hail tergamam. Begitu juga Sufi. Baim yang sedang memandu turut membeliakkan matanya.
“Tuan! Saya berhentikan kereta ya?” ucapnya cemas.
“Jangan! Teruskan perjalanan. Perempuan ni biar aku yang uruskan. Tali dengan kain mana?” Soal Hail dengan dada yang berombak ganas. Cuba menahan kemarahan yang semakin meluap-luap.
“Ada. Ni tuan.”
Baim mencapai tali dan kain yang berada di dalam kotak dashboard lalu dihulurkan pada Hail yang berada di belakang. Hail merampas dengan pantas.
“Berani kau tampar aku? Kau memang nak cari nahas, perempuan! Kau nak tunjuk yang kau bagus sangat sampai aku tak boleh sentuh kau. Entah-entah kau dengan adik lebih teruk daripada itu. Perempuan murah macam kau ni senang sangat nak gadai body!” Hambur Hail tanpa perasaan.
Dia menerkam ke arah Sufi lalu kedua belah tangan gadis itu dikilas ke belakang. Rontaan Sufi menyukarkan kerjanya tetapi dia tetap berkeras. Kedua belah tangan gadis itu diikat kemas.
“Lepaskan saya! Apa yang encik buat ni? Encik ni gila ke apa?” Ronta Sufi lagi.
“Aku boleh jadi lebih gila kalau kau tak tutup mulut kau tu! Kau nak aku jadi gila ke?” Soal Hail. Dia melepaskan nafas apabila berjaya mengikat kedua-dua tangan Sufi.
Sufi mengemam bibirnya. Dia menggelengkan kepala dengan pantas. Laju saja wajahnya dipalingkan ke tingkap kereta. Cuba meredakan debaran di dada.
“Tahu pun diam. Menyusahkan je!” Bebel Hail.
Dia menyandarkan tubuh ke belakang. Dia menjeling sekilas pada Sufi yang kelihatan tidak selesa dengan tangan yang diikat kemas. Hail tersenyum sinis. Padan dengan muka kau. Kau ingat kau boleh mainkan hati semua lelaki? Aku takkan benarkan semua itu berlaku. Cukuplah kau dah musnahkan hidup adik aku. Aku takkan biarkan kau musnah hidup lelaki lain. Monolog Hail.
Lalu, dia mencapai kain hitam lalu disaukkan ke wajah Sufi sebelum kain hitam itu diikat bagi menutupi mata Sufi.
“Apa ni?” Jerit Sufi nyaring. Dia terkejut apabila tiba-tiba pandangannya menjadi gelap.
“Diam!” Sergah Hail lagi.
“Macam mana saya nak diam, kalau encik tutup mata saya? Encik ni memang gila! Sewel! Macam mana Am boleh ada abang yang sakit otak macam encik ni?!” Bentak Sufi sambil meronta-ronta.
“Bisinglah kau ni, kau nak bercakap sangat kan? Hah, bercakaplah sampai pengsan. Jangan cuba-cuba nak diam. Kalau diam, tahulah aku nak kerjakan kau!” Hail memberi amaran.
Sufi mula kecut perut. Mulutnya terus terkunci rapat. Dia bimbang ugutan Hail memberi padah pada dirinya. Akhirnya, Sufi menutup mulut. Dadanya mula sebak apabila terbayangkan wajah Puan Suraya yang pasti sedang menunggu kepulangannya. Lalu, setitik demi setitik air matanya mengalir di pipi.
“Umi…” Desis Sufi perlahan.


SUFI terjaga daripada lenanya apabila terasa kereta yang dipandu oleh Baim berhenti dengan sendirinya. Dia membetulkan duduk. Kepalanya dipusingkan ke kiri dan kanan. Dadanya kembali menjemput debaran apabila ikatan di tangannya dileraikan. Manakala, kain yang menutupi matanya ditanggalkan.
Dia membuka mata. Pandangannya sedikit berbalam-balam akibat terlalu lama memejamkan mata. Beberapa kali Sufi cuba mengerdipkan kelopak mata sebelum anak matanya terbuka luas.
“Saya kat mana ni?” Soal Sufi kehairanan. Pemandangan di hadapan matanya agak janggal pada Sufi.
“Keluar!” Arah Hail lalu menolak pintu keretanya. Dia melangkah keluar.
Sufi masih lagi membeku di tempat duduknya. Dia pelik melihat kawasan sekitar yang dipenuhi dengan pokok-pokok yang meninggi. Kawasan itu kelihatan redup kerana waktu senja akan menjengah tidak lama lagi. Dahi Sufi berkerut.
“Kau ni anak raja ke sampaikan aku nak kena bukakan pintu?” Keras suara Hail kedengaran bersama pintu kereta yang direntap kasar.
Bahu Sufi terhenjut akibat terkejut. Perlahan-lahan, dia melangkah keluar dari perut kereta. Dia cuba seimbangkan tubuhnya yang terasa seperti tidak menjejak bumi.
“Saya kat mana ni? Kenapa encik bawa saya ke sini?” Soal Sufi takut-takut berani.
“Ini tempat aku. Ini kawasan aku. Jadi mulai hari ini, tempat ni akan jadi tempat kau!” ujar Hail sambil memeluk tubuh. Anak matanya dihalakan pada Sufi yang kelihatan cuak.
“Apa maksud encik? Kenapa encik bawa saya ke sini?” Soal Sufi bertalu-talu.
“Kau cakap kau nak bertanggungjawab atas semua yang berlaku pada Am kan?”
Sufi menganggukkan kepala. Memang itu yang dia katakan pada Hail tapi apa kaitan tanggungjawabnya dengan kawasan ini?
“Mulai hari ini kau kerja dekat sini. Kau tinggal dekat sini sampai Am sembuh daripada penyakitnya. Aku takkan biarkan kau lari dengan mudah selagi Am tak sembuh.” Jawab Hail.
Jelas Sufi terpempan. Dia melongo seketika.
“Kerja dekat sini? Tinggal dekat sini?”
“Betul! Kenapa? Kau tak selesa nak kerja dekat sini? Tak selesa nak tinggal dekat rumah yang kecil macam ni?” Pintas Hail pantas. Dia tersenyum sinis. Melihat reaksi Sufi seperti jijik itu cukup membuktikan bahawa gadis itu tidak pernah hidup susah dan itu makin memudahkan Hail untuk membalas dendam.
“Tapi saya dah ada kerja saya sendiri. Umi saya tengah tunggu saya. Saya kena balik. Saya janji saya akan bertanggungjawab atas apa yang terjadi pada Am tapi biar saya buat kerja saya sendiri.” Pinta Sufi berharap agar Hail faham.
“No! Aku tak percayakan kau. Cukuplah kau tipu Am. Aku takkan bagi ruang untuk kau tipu aku pula. Tadi kau cakap kau bukan kekasih Am, lepas tu kau mengaku yang kau kekasih Am dan sanggup bertanggungjawab atas apa yang berlaku pada dia. Sekarang kau nak aku percaya yang mak kau tengah tunggu kau? Jangan nak bermimpi! Aku takkan percaya walaupun sepatah perkataan yang keluar daripada mulut kau. Ini tempat aku. Kawasan aku. Hanya aku yang boleh keluarkan arahan. Kau cuma ikut!” Tegas Hail dengan wajah yang ketat.
Sufi tidak keruan. Dia gelisah. Menyesal pula kerana sanggup bertanggungjawab untuk kesalahan yang bukan dia lakukan. Tetapi jika dia menafikan pun, Hail takkan percaya malah keselamatan Ariana yang menjadi ancaman.
“Tapi macam mana dengan keluarga saya? Kalau dia cari saya macam mana? Encik akan didakwa kerana menculik saya, encik tahu tak?”
“Oh really? Entah-entah keluarga kau langsung tak kisah. Yalah, kau pun selalu keluar dengan ramai jantan jadi tentu dia orang akan fikir kau lari dengan jantan lain.” Sinis Hail.
Namun, dalam hati dia mengakui kata-kata Sufi ada benarnya juga. Lebih daripada 24 jam gadis itu hilang, tentu keluarganya akan membuat laporan polis. Jadi sebelum perkara itu berlaku, dia harus bertindak secepat mungkin.
“Encik jaga sikit mulut encik tu! Saya bukan macam tu!” Marah Sufi cuba membela diri.
“Bukan macam tu tapi dah terbukti yang kau tak ubah macam perempuan jalang! Kerja kau cuma kejar lelaki kaya. Tapi sayang, adik aku tak termasuk dalam senarai. Jadi kau campak dia macam sampah. Kau tendang dia macam kucing kurap. Perempuan macam kau ni lebih baik mati daripada merosakkan orang lain!” Maki Hail lagi sekadar untuk memuaskan hatinya.
“Kurang ajar!” Tempik Sufi. Dia mengangkat tangan lalu cuba diayunkan ke wajah Hail.
Tetapi Hail bertindak pantas dengan menangkap pergelangan tangan Sufi. Tubuh gadis itu ditolak rapat ke kereta sebelum tangannya mencengkam kuat rahang Sufi. Gadis itu menjerit kesakitan.
“Kau nak tampar aku? Tamparlah! Itu langsung tak dapat mengurangkan dendam aku pada kau. Aku tak tahu kenapa Am boleh jadi bodoh sebabkan perempuan macam kau ni sedangkan dia boleh dapat perempuan yang jauh lebih baik dan cantik. Atau mungkin kau dah bagi dia lebih daripada tu?” Soal Hail dengan suara yang perlahan. Dia merenung ke dada Sufi dengan pandangan nakal.
Sufi tersentak. Matanya membulat. Segera dia memalingkan wajahnya ke tempat lain.
“Awak jangan nak kurang ajar dengan saya! Kalau awak tak percayakan saya, awak kena percayakan Am, dia bukan lelaki macam tu!” Tegas Sufi cuba menolak tubuh Hail supaya menjauh. Panggilan hormatnya sudah hilang entah ke mana.
Hail hanya melemparkan senyuman sinis. Dia meleraikan cengkaman di rahang Sufi. Tubuh gadis itu ditolak keras.
“Aku tahu Am lelaki yang baik tapi cinta kau yang dah kotorkan dia!” Tingkah Hail lagi. Dia menjarakkan diri daripada Sufi.
“Saya minta maaf. Am jatuh cinta disebabkan saya tapi saya tak tahu dia akan bertindak sejauh ni. Dia lelaki yang baik. Saya sangka dia akan kuat tetapi tidak. Saya minta maaf.” Ucap Sufi mengalah. Dia menyeka air mata yang mengalir di pipi.
Hail mengetap bibir. Kedua belah tangannya diselukkan ke dalam poket. Satu keluhan dilepaskan.
“Dah terlambat untuk kau mohon maaf. Maaf kau tak mampu menyembuhkan Am. Dia kehilangan semangat untuk terus hidup. Semuanya sebab kau. Sebab kau yang minta dia mati. Kau harus tebus segala perbuatan kau pada dia.”
“Ya, saya tahu. Saya akan tebus segalanya. Tapi tolong lepaskan saya. Saya takkan lari. Saya janji!” Pinta Sufi sambil mengangkat sebelah tangannya seolah-olah berikrar.
“Huh, jangan mimpi! Aku takkan lepaskan kau keluar daripada sini. Mulai hari ini kau kena kerja di ladang ni. Kau rela atau pun tak, kau kena ikut sebab kau tak ada pilihan yang lain. Semua gaji kau, aku akan tolak untuk semua rawatan Am.” Terang Hail selamba.
Sufi tercengang-cengang. Dia belum lagi menyatakan persetujuan tetapi Hail terlebih dahulu membuat keputusan.
“Kenapa saya yang kena tanggung? Awak abang dia, awaklah yang bayarkan.” Bantah Sufi.
“Siapa yang buat dia jadi macam tu? Kau kan? Takkan aku yang nak bayarkan pula.” Balas Hail sambil mencerun memandang Sufi.
“Berapa kos rawatan Am tu?” Soal Sufi ingin tahu.
“Sepuluh ribu.” Jawab Hail tenang.
Terbeliak mata Sufi mendengar angka yang disebut oleh Hail. Biar betul? Takkan sampai sepuluh ribu?
“Kenapa mahal sangat? Awak nak tipu saya ke?” Sufi mengecilkan matanya.
“Berbaloi ke aku nak tipu perempuan macam kau. Sepuluh ribu tu bukanlah banyak mana kalau nak dibandingkan dengan nyawa Am yang hampir melayang disebabkan kau. Dia perlukan rawatan dan doktor yang terbaik. Aku buat semua ni sebab aku sayangkan Am. Bukan macam kau! Kau hanya tahu nak kikis duit dia je. Sekarang kau pula rasa macam mana susah nak cari duit untuk orang yang kau sayang!” Bidas Hail.
Sufi terdiam. Walaupun hatinya tidak bersetuju dengan kata-kata Hail tetapi dia terpaksa telan jua demi melindungi keluarganya daripada ancaman abang Hamsyari yang tidak diketahui namanya ini. Betul ke tindakan aku ni? Detik hati Sufi mula sangsi dengan keputusan yang dia buat sendiri.
“Kalau Am sembuh, awak akan lepaskan saya tak?” Soal Sufi sambil mengangkat pandangan.
Anak mata mereka bertentangan. Agak lama sebelum Hail mengalihkan pandangan ke tempat lain.
“Aku akan pastikan kau kahwin dengan Am barulah aku lepaskan kau.” Jawab Hail tegas.
Sufi terdiam. Kahwin dengan Am? Am takkan kahwin dengan akulah, mangkuk! Aku bukan kekasih dia yang sebenar. Tapi kau tak tahu tentang tu. Tapi bila kebenaran terbongkar nanti, kau juga yang akan menyesal. Monolog Sufi.
“Baiklah, saya ikut kata-kata awak kali ini. Saya akan jaga Am sampai dia sembuh. Saya pun memang nak dia sembuh sebab hanya dia yang tahu kebenarannya. Awak jangan terkejut bila kebenaran terbongkar nanti.” Ujar Sufi dengan senyuman sinis.
Hail tidak membalas. Senyuman sinis Sufi dibalas dengan jelingan.
“Baim!” Panggil Hail kuat.
Baim yang masih berada di dalam kereta segera keluar. Dia berdiri tegak di hadapan Hail sambil menundukkan kepala. Kecut juga perutnya apabila melihat wajah tuannya yang menyinga.
“Saya, tuan!” Jawab Baim tergagap-gagap.
“Tunjukkan perempuan ni mana tempat tinggal dia. Mulai hari ni dia akan kerja dekat ladang ni sampai aku sendiri yang berhentikan dia. Aku nak kau awasi dia 24 jam. Jangan sampai dia lari dari sini. Kalau dia lari, aku pecat kau. Faham?” Soal Hail tegas.
“Baik, tuan!”
“Satu lagi, jangan beri layanan yang istimewa pada perempuan ni. Dia bukan sesiapa pun pada aku. Layan dia sama seperti pekerja lain.” Sambung Hail lagi memberi arahan.
Baim akur jika itu arahan yang telah diberikan Hail. Dia tidak berani membantah. Buruk padahnya nanti.
“Dan kau, ini Baim pembantu aku kat sini. Dia ada isteri dan dua orang anak yang masih kecil. Kalau kau cuba-cuba nak larikan diri, aku tak teragak-agak nak pecat Baim walaupun dia dah lama kerja dengan aku. Masa depan dia dan keluarga dia bergantung pada kau!” Ucap Hail sambil meluruskan jari telunjuknya tepat ke wajah Sufi.
Sufi menjeling. Sah, mamat ni gila! Jerit hatinya.
“Saya nak bukti yang adik saya dah selamat. Kalau awak menipu, saya tak teragak-agak nak lari dari sini. Apa nak jadi, jadilah.” Ugut Sufi.
Hail mencebikkan bibir. Dia memberi isyarat mata kepada Baim. Baim menganggukkan kepala. Lalu, lelaki itu menghampiri Sufi. Telefon bimbit disuakan kepada Sufi. Sufi hanya menurut. Dia memandang lama skrin telefon bimbit yang memaparkan figura Ariana sedang menaiki teksi tanpa ada sebarang kecederaan. Mata Sufi berkaca. Dia menarik nafas dan menghembuskannya dengan lega.
“Adik saya dah selamat sampai rumah?” soal Sufi kepada Baim yang turut membalas pandangannya.
“Saya cuma ikut dan tunggu sampai dia selamat naik teksi. Selebihnya saya tak tahu,” jawab Baim.
“Cukuplah yang kau nampak adik kau tu selamat, tak ada calar-balar, kau ingat adik kau puteri ke sampai nak kena hantar ke rumah?” sampuk Hail.
Sufi menjeling. Dia mencemikkan wajah.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.