Tetamu Rindu

Wednesday 19 September 2018

CAGARAN CINTA ( BAB 7 )

“JEMPUT masuk cik. Inilah tempat tinggal cik mulai sekarang.” Ucap Baim sambil membuka pintu sebuah kontena untuk Sufi yang masih tercegat berdiri di hadapannya.
Sufi melopong. Dia memandang kontena itu dengan terkebil-kebil. Seumur hidup inilah kali pertama dia harus tinggal di dalam rumah kontena. Sah-sah tak selesa. Umi, Sufi nak balik! Jerit hati Sufi.
“Saya kena tinggal kat sini? Macam mana waktu siang nanti? Tak panas ke? Kalau malam mesti sejuk sangat kan?” Bertalu-talu soalan yang terbit daripada mulut Sufi.
Baim ketawa kecil. Dia tahu orang yang sudah terbiasa hidup mewah memang takkan selesa tinggal di dalam rumah kontena yang kecil dan sempit. Tetapi itu memadai daripada harus merempat di tepi jalan.
“Cik jangan risau, dalam kontena tu ada kipas, ada lampu, ada tilam dan selimut. Cik takkan sejuk waktu malam. Tapi kalau waktu siang pun cik takkan kepanasan…”
“Kenapa? Dalam ni ada air-cond ke?” Pintas Sufi sedikit teruja.
Baim tersenyum kecil. Dia menggelengkan kepala.
“Cik akan start bekerja daripada pukul lapan sampai pukul enam petang jadi tak ada ruang untuk cik duduk dalam kontena ni pada waktu siang.” Jawab Baim sedikit sebanyak menerangkan apa yang akan dihadapi oleh Sufi pada hari mendatang.
Sufi mengeluh kecil. Dia tiada pilihan lain saat ini. Dengan langkah yang longlai, dia melangkah masuk ke dalam kontena. Anak matanya ditebarkan ke segenap ruang kontena yang terang benderang disimbahi dengan lampu pendaflor. Memang ruang tu kecil dan sempit untuk dia yang sudah terbiasa tinggal di dalam bilik yang luas. Di satu sudut lain ditempatkan tilam, bantal, selimut dan sebuah kipas.
“Macam mana saya nak kerja ni? Baju saya semua tertinggal dalam wad Am. Saya datang ke sini sehelai sepinggang je.” Ujar Sufi kemudian keluar semula mendapatkan Baim yang berdiri di muka pintu kontena.
Baim senyap seketika. Betul juga kata Sufi, sewaktu dia membawa Sufi ke sini, memang gadis itu sehelai sepinggang. Nampaknya dia kena maklumkan pada Hail.
“Nanti saya akan bagi tahu pada Tuan Hail pasal ni.” Ucap Baim tanpa berfikir panjang.
Sufi mencebik. Dia memandang Baim daripada atas hingga ke bawah. Lelaki itu kelihatan lebih tua daripadanya. Air mukanya kelihatan tenang tidak seperti abang Hamsyari. Sentiasa ketat dan bengis.
“Tuan Hail? Siapa tu?” Soal Sufi apabila menyedari Baim menyebut nama yang cukup asing di telinganya.
“Mamat tiga suku tu ke?” Tambahnya lagi. Dia mengamati wajah Baim. Lelaki itu mengangguk kecil.
“Oh nama dia Hail. Hail ke ‘hell’. Perangai macam budak-budak tak matang. Sesuka hati aje paksa saya buat kerja yang saya tak nak. Awak tahu tak  Encik Baim, saya ni dah dapat kerja kat kampung saya. Isnin ni saya dah kena start kerja tapi bos awak tu kan, buat saya sakit otak. Lama-lama saya boleh jadi gila macam dia. Macam manalah awak boleh kerja dengan orang yang macam tu. Dia belum kahwin lagi kan?” Soal Sufi tiba-tiba. Dia menarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan. Naik semput dadanya akibat terlalu panjang berleter.
Baim menyembunyikan tawanya. Dia tidak mahu mengulas panjang sebaliknya dia hanya menggelengkan kepala sebagai tanda jawapan pada soalan Sufi.
“Hah, saya dah agak dah dia tak kahwin. Kalau perangai macam tu perempuan manalah nak kat dia. Muka ketat. Kelat, pahit, payau. Semua adalah. Sekali buka mulut, gerenti lintang-pukang semua perempuan. Sah, dia tu antertu kan? Betul tak?” Omel Sufi lagi sambil meluruskan jari telunjuknya pada Baim. Dia inginkan jawapan untuk memuaskan hatinya yang sakit dengan sikap Hail.
“Antertu tu apa, cik?” Soal Baim mengawal riak wajahnya yang ingin ketawa. Tingkah Sufi sedikit sebanyak menghiburkan hatinya.
“Anak teruna tua. Alah, takkan itu pun awak tak tahu. Tapi betul ke dia tu majikan awak?” Soal Sufi lagi ingin tahu.
Baim anggukkan kepala. Dia tidak berani mengulas panjang.
“Mesti dia cuma supervisor je kan? Lagak macam ladang ni dia punya. Orang macam tu kalau saya repot kat bos besar gerenti sekelip mata aje dia kena buang kerja. Gila kuasa betul. Saya tak percayalah dia majikan kat sini. Muka pun nampak muka kuli je. Berlagak bagus je lebih!” Hambur Sufi lagi sekadar memuaskan hatinya sendiri.
Dia hanya berani di belakang, jika dia berhadapan dengan Hail gerenti kepalanya akan menunduk seperti ingin mencecah bumi. Cukup dengan jelingan, Sufi pasti menggelabah.
“Cik ada nak cakap apa-apa lagi?” Soal Baim menghentikan bebelan Sufi yang nampaknya tidak berpenghujung.
Sufi terdiam. Dia memikirkan sesuatu.
“Macam mana saya nak mandi? Nak buang air? Kat dalam kontena ni tak ada tandas.” Ucap Sufi sambil memandang kawasan sekeliling yang bertukar gelap.
“Oh itu, kat belakang kontena ni ada tandas..” Jawab Baim ringkas.
“Bilik mandi?”
“Hanya tandas je yang ada. Jadi cik boleh gunakan tandas tu sebagai bilik mandi.” Terang Baim lagi.
Sufi merengus. Dia memeluk tubuh.
“Jangan panggil saya cik. Panggil Sufi…” jawab Sufi ramah.
Baim menganggukkan kepala tanda faham.
“Kalau tak ada apa-apa, saya pergi dulu. Esok saya datang untuk tunjukkan kerja pada awak.” Ujar Baim lalu mengundurkan diri.
“Hmmm…” Sufi menggumam. Dia hanya memerhati langkah Baim yang semakin menjauh. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu.
“Errr,  Encik Baim tunggu dulu!” Panggil Sufi sambil melambaikan tangan pada Baim.
Baim berpaling. Dahinya berkerut.
“Ada apa, Sufi?” Soalnya.
“Saya nak solat. Kiblat arah mana?” soalnya dengan pandangan yang cukup redup.
Dahi Baim berkerut. Tidak lama kemudian bibirnya melebarkan senyuman.


KENING Hail terjongket apabila melihat Baim yang sedang merenung wajahnya dengan lama. Dia mengecilkan kelopak matanya. Pelik melihat tingkah-laku Baim yang berlainan sebaik saja pulang dari menghantar gadis itu ke tempat tinggalnya.
“Kau ni dah kenapa? Senyum sorang-sorang. Tadi kau cakap ada benda nak bagi tahu aku. Apa dia?” Sergah Hail sambil mencampakkan pen di atas meja. Dia memicit kepalanya yang terasa berdenyut.
Baim menggelengkan kepala dengan pantas. Sebaik saja dia melihat wajah Hail, dia teringatkan bebelan Sufi yang mengutuk Hail. Timbul rasa geli di hatinya mengingatkan gelagat Sufi yang bersungguh-sungguh mengutuk Hail.
“Pasal Sufi, tuan. Macam mana dia nak kerja esok sedangkan beg pakaiannya tertinggal dalam wad Tuan Am? Dia tak ada satu pun pakaian yang baru. Telekung solat dan sejadah pun dia tak ada. Dia ada minta dengan saya tapi saya tak berani nak bagi.” Ucap Baim jujur.
Hail terdiam. Betul juga kata Baim. Semasa dia membawa Sufi ke sini, gadis itu datang dengan sehelai sepinggang. Jadi apa yang harus dia lakukan? Takkan nak bawa gadis itu membeli-belah pula. Memang taklah!
“Isteri kau ada baju-baju terpakai tak? Baju yang tak guna ke. Kalau ada, kau bagi dia pinjam dulu. Esok aku mintak orang hantarkan beg dia. Buat sementara ni guna je dulu apa yang ada. Boleh?” Soal Hail memberi pendapat.
“Boleh, tuan. Tapi saya takut Sufi tu tak selesa pula pakai baju isteri saya.” Ucap Baim tersekat-sekat.
“Kau tak payah nak kisahkan pasal dia. Sama ada dia suka atau tak itu terpulang pada dia. Kalau dia nak berbaju, dia pakai, kalau tak nak, tak payah pakai. Aku tak nak pasal pakaian ni jadi alasan untuk dia tak bekerja. Aku nak dia rasa hidup susah. Baru puas hati aku!” Balas Hail sarat dengan api dendam yang membara.
Baim menundukkan wajah. Soal itu dia tidak berani membantah. Apa saja yang diarahkan oleh Hail dia akan ikut. Terlalu banyak lelaki muda itu menolong dia dan keluarga sehingga Baim tidak sanggup untuk ingkar arahan Hail.
“Tapi tuan, saya rasa lebih baik tuan bagi Sufi telefon keluarga dia sekali. Sekurang-kurangnya perkara ini takkan melibatkan polis kalau keluarga dia sedar kehilangan dia. Lagi satu, tuan percaya ke yang adik dia takkan bagitahu pada polis tentang ni?” soal Baim dengan riak kerisauan mula terpancar di wajahnya.
Hail terdiam. Dia mula memikirkan sesuatu.
“Aku pun fikir benda yang sama. Aku tak nak perkara ni kecoh jika melibatkan polis. Aku cuma nak nasib Am terbela, itu saja. Esok kau bawa perempuan tu jumpa aku dekat pejabat. Pasal adik dia, kau jangan risau. Aku dah uruskan dia.” Ujar Hail sambil tersenyum penuh makna.
“Tuan dah uruskan dia? Macam mana?” Soal Baim ingin tahu.
Hail tidak menjawab. Dia hanya menjongketkan bahu.
“Kalau tak ada apa-apa, saya keluar dulu.” Balas Baim meminta diri setelah tiada jawapan daripada Hail.
Hail mengangguk laju. Dia hanya memerhatikan batang tubuh Baim yang hilang di sebalik pintu. Satu keluhan dilepaskan.
“Am akan dapat balik cinta Am. Itu janji abang  untuk Am tapi sebelum tu, abang nak dia rasa kesakitan yang Am rasa akibat terseksa dengan cinta yang dia berikan. Abang akan buat dia bertanggungjawab pada Am. Abang akan pastikan dia kahwin dengan Am dan tamatkan segala penderitaan dan pengorbanan Am selama ni.” Ucap Hail sendirian sebaik saja Baim keluar daripada bilik kerjanya.
Dia tersenyum penuh makna. Dalam otaknya penuh dengan rancangan yang diaturkan untuk seorang gadis bernama Sufi Awliya.


SEBUAH teksi berhenti di hadapan rumah banglo dua tingkat yang berwarna coklat cair, kelihatan seorang gadis keluar dari perut kereta dengan tergesa-gesa. Riak wajahnya jelas ketakutan dan cemas. Dia berlari-lari memasuki kawasan rumah. Tanpa salam, dia menolak pintu rumah dengan kasar. Pintu dihempas kuat. Dia melekapkan belakang badannya ke daun pintu. Dia melepaskan nafas lega. Matanya dipejam buat seketika. Cuba mencari ketenangan yang hilang entah ke mana.
“Semua tu untuk kau…” suara itu kedengaran di telinga Ariana. Bayang satu kotak berbungkus dengan kertas berwarna coklat kembali terlayar di minda Ariana.
“Apa ni?” soalnya sambil mendongak. Mencari raut pemilik suara yang berada di sebalik kegelapan.
“Pampasan untuk kau. Kalau kau serahkan kakak kau pada aku, semua duit dalam tu milik kau.” Jawab suara itu mengejutkan Ariana.
“Serahkan kakak aku pada kau? Apa maksud kau?” soal Ariana dengan dahi yang sudah mula berlapis.
“Kakak kau perlu bertanggungjawab atas perbuatan dia.”
“Apa yang dia dah buat?” soal Ariana lagi.
“Itu kau tak perlu tahu. Tapi kalau kau sayangkan kakak kau, aku boleh ambil semula duit tu tapi kau kena bertanggungjawab atas apa yang kakak kau dah buat.” Ujar suara itu lagi.
Ariana membulatkan matanya. Gila ke aku nak kena bertanggungjawab sedangkan aku tak tahu apa yang Sufi sudah lakukan?
“Nampaknya kau lebih sayangkan kakak kau, jadi aku….”
“Tunggu!” laung Ariana memintas percakapan lelaki tersebut.
“Hah, balik pun kamu, Ana. Ke mana kamu pergi dua hari tak balik rumah? Kamu lupa ke esok dah nak pergi Jakarta?” Suara Puan Samihah membuatkan mata Ariana kembali terbuka. Peristiwa semalam terus lenyap dari ingatan. Dia kembali ke alam realiti.
“Ana ada kerja sikit, ibu. Ana penat. Ana naik dululah.” Ujar Ariana tanpa membalas pandangan Puan Samihah.
Puan Samihah mula mengesan sesuatu daripada perubahan riak wajah Ariana. Gadis itu kelihatan kusut masai malah rambutnya juga kelihatan tidak terurus. Nalurinya kuat mengatakan bahawa ada sesuatu yang terjadi kepada Ariana.
“Ana, tunggu dulu! Ibu tak habis cakap lagi ni.” Halang Puan Samihah sambil memaut lengan Ariana.
Bukkk! Satu bungkusan jatuh di atas lantai. Ariana tersentak. Dia berpandangan dengan Puan Samihah.
“Apa tu?” Soal Puan Samihah seraya menunduk ingin mencapai bungkusan tersebut.
Belum sempat dia mencapai bungkusan itu, Ariana terlebih dahulu menyambar dan menyembunyikannya di belakang badan. Dia cuba beriak tenang walaupun reaksi Puan Samihah kelihatan curiga dengannya.
“Ini hadiah daripada kawan Ana. Kak Sufi dah balik kampung ke, ibu?” soal Ariana cuba mengalih perhatian Puan Samihah.
“Dah, abah kamu dah hantar dia pagi tadi.” Jawab Puan Samihah.
Ariana hanya menganggukkan kepala. Tanpa sebarang kata, dia terus berlalu meninggalkan Puan Samihah.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.